samenwonen verdelen kosten

crockie
Topic Starter

samenwonen verdelen kosten

#1 , 01 nov 2008 10:56

Mijn vriend woont bij mij in mijn woning. Huis heb ik met veel werken terug kunnen kopen na scheiding. Ik beloofde mijn kinderen toen huis verkocht werd bij scheiding hun een nieuwe thuis te geven, en dat heb ik ook gedaan met de aankoop van deze woning. Toen leerde ik vriend kennen. Ik zei hem van in het begin dat e hier graag woonden, goed gelegen,rustig enz..en ik hier niet weg wo. Hij begreep dat toen volledig en wou hier ook wel graag wonen. Kort nadien trok hij in bij mij. We storten elk 200 euromaandelijks vooreten en drinken. Daarvriend zwaarder werk heeft doe ik het ganse huishouden alleen. Vriend verdient 2000euro ik 1300 eurio. Hij heeft een dikke spaarrekening. Ik zou het normaal vinden moest hijiets bijdrage voor zijn inwoon hier, daar ik maandelijks moet zien om rond te komen. vriend zegt dat hij da niet moet doen, want dat als hij er niet was ik datook alleen moet doen. Ik heb op den duur het gevoel dat hij het nietmeent met me. Hoe verdelen anderen de kosten in zo een geval?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 01 nov 2008 13:16

Draagt jouw vriend dan niet bij in de vaste kosten vb gas, electriciteit, water, verzekeringen, herstellingen aan de woonst, enz.?

crockie
Topic Starter

#3 , 01 nov 2008 14:49

neen, enkel de gezamelijke rekening aar we elk 200 euro op storten

Reclame

Tope

#4 , 01 nov 2008 19:15

Om je een idee te geven.
Ik betaal als alleenstaande in een rijwoning op jaarbasis bijna 4 000 Euro voor energie, water, brand- en familiale verzekering, grondlasten, internet en Integan.
Moest er iemand bij mij komen wonen, dan zouden mijn vaste kosten niet noemenswaardig verhogen.
Onder het motto voor niets gaat alleen de zon op, zou ik echter verwachten dat mijn nieuwe huisgenoot de helft van deze kosten voor zijn rekening nam.
Jouw vriend doet hier absoluut een goede zaak.
Moest hij alleen wonen dan betaalde hij ongeveer 4 000 Euro vaste kosten, 6 000 Euro huur (appartement à 500 Euro per maand) = 10 000 Euro per jaar, tw 833 Euro per maand.
Dan heeft hij er nog geen voltijdse ‘meid voor alle werk’ bij.
Ter info: Ik betaal zowat 1500 Euro per jaar voor mijn poetshulp met de dienstencheques à rato van 6 uur per week.
Als jouw vriend alleen maar 200 Euro betaalt voor eten en drinken en daarbij argumenteert dat één volwassene meer in een huishouden geen verschil maakt, dan vind ik hem een regelrechte profiteur... tenzij hij andere uitgaven voor zijn rekening neemt die jij niet vermeld hebt.
Of vinden jullie dat ik al té hard ben in mijn oordeel?

Rebel-with-a-cause

#5 , 01 nov 2008 22:17

Een gelijkaardige vraag is hier reeds gesteld en daar heb ik het volgende geantwoord.

Elke andere manier benadeeld steeds één van de partijen en dat is is best te vermijden.

crockie
Topic Starter

#6 , 09 nov 2008 13:46

nog mensen die inzelfde situatie verkeren? Samenwonend in huis van 1 van de partners? Hoe mogelijks regelen om eerlijk te zijn?
Ikvind het ook niet logisch dat partner bij mij woont en intussen al zijn geld belegt en spaart. Hoe serieus meent hij het dan om een toekomst met me op te bouwen? Ik vind het logisch dat je met twee meer kan dan alleen, en beiden middelen steekt in je relatie om samen mooie toekomst op te bouwen.
Ik voelme anders maar een tussenstation waar partner gratis verblijft, intusse spaart, en vertrekt wanneer hij beter tegenkomt. Wat isjullie mening hierover?

simonjo

#7 , 09 nov 2008 21:14

Persoonlijk vind ik het een wel erg scheve situatie.

Zoals eerder al aangehaald lopen de kosten om te huren + electriciteit/gas/water/verzekeringen aanzienlijk op en een fair aandeel betaald door uw vriend lijkt me dan ook normaal.

Neem vb 850euro per maand gemiddeld, verhouding uw loon (2 delen) tegen zijn loon (3 delen) zou een goede deelsleutel kunnen zijn om zijn aandeel te berekenen vb (850 / 5) * 3 = 510 euro/maand om te wonen. Uiteindelijk zou hij meer kwijt zijn als hij zou huren, hoe zou hij reageren indien de rollen omgekeerd waren???

Neem daar dan nog die 200 euro bij voor eten en je zit rond de 710 euro/maand.

Let op: ik ken meerdere getrouwde koppels die zelfs zo'n regeling voeren, elk heeft zijn loon en legt een deel daarvan bij in de huishoudpot.

dieke

#8 , 10 nov 2008 08:41

Mij lijkt het inderdaad logisch dat je vriend helpt betalen aan de vaste kosten zoals elec en water. Wat me dan weer niet logisch lijkt, is dat hij een soort huur zou betalen.

M.i. komt het erop neer dat jullie beiden een mooie spaarpot opbouwen, ieder op zijn manier. Hij geldelijk en jij via het onroerende goed. Het zou mij dan ook fair lijken als jullie beiden aan de leefkosten betalen, maar dat hij inderdaad zijn spaarboek houdt en jij het recht houdt eigenaar te blijven van het huis. (Hij zou bv. met zijn spaarboek ook zelf een pand kunnen kopen.)

Jullie gaan beiden uit werken. Jij vindt het logisch dat jij het huishoudwerk op je neemt omdat hij zwaarder/langer werk heeft. Dat kan ik van hieruit niet beoordelen, maar dat zal dan wel. Mij lijkt het echter wel logisch dat er in het weekend dan toch samen in het huishouden zou gewerkt worden.

Elk 200 euro voor eten en drinken? Met kinderen in huis? Dat lijkt me toch krap, niet? Hoe doen jullie het dan met extra kosten zoals dokter, apotheek, kledij,...? Die 200 euro per kop lijkt mij dus wel weinig.

Concreet: ik zou die 200 euro sowieso optrekken + je vriend zou moeten inzien dat hij wel degelijk de helft van de vaste kosten op zich moet nemen. Het klopt dat jij alles alleen zou moeten betalen als hij niet bij je zou inwonen, maar het klopt ook dat hij dan ook alleen gas, elec,... zou moeten betalen op een ander adres. Over het wonen op zich spreek ik me echter niet zo rigide uit als de rest hier. Het is immers absoluut niet zeker dat je vriend, indien alleenstaande, zou huren. Hij zou eventueel ook kunnen kopen en dan is het een ander plaatje, want dan brengt zijn geld op.

dieke

#9 , 10 nov 2008 08:43

Nog even dit, toch wel belangrijk! Het is bovendien niet logisch dat jullie beiden exact voor de helft geld inbrengen in de gezamenlijke pot voor eten, drinken,... Jij verdient immers minder met je werk buitenshuis, maar je neemt in ruil daarvoor wel het huishouden op je. Daar mag van zijn kant dus in mijn ogen zeker wel geld tegenover staan. Die 200 euro optrekken, zou voor mijn part dan ook maar fair zijn als dat voor jou 200 euro blijft en voor hem zou verhogen, gelijkaardig met zijn hogere loon.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”