cannabis duitsland

tim0123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

cannabis duitsland

#1 , 28 jun 2016 19:50

hallo
Ik ben een tijd terug aangehouden in duitsland, ze hebben een klein beetje cannabis (grammetje zoiets) gevonden en heb een bloedtest moeten afleggen.
Nu (4 maanden later) krijg ik een brief thuis. Daar staat dus in:
Dat ik THC in m'n bloed had zitten (was verwacht). Hierdoor gaan ze ervan uit dat ik niet meer geschikt ben een brandstofvoertuig te besturen.
Volgens bepaalde artikels wordt mijn rijbewijs dan ingetrokken. Maar omdat ik van het buitenland kom geldt er een ander artikel dat zegt:

" Nach 46 Abs. 5 FEV hat die entziehung bei einer ausländischen fahrerlaubnis die Wirkung einer Aberkennung des Rechts, von der Fahrerlaubnis im Inland Gebrauch zu machen.

Wir gewähren ihnnen gem. 28 Abs 1 Verwaltungsverfahrensgesetz eine Anhörfrist bis spätestens zum *einddatum*"

Wat volgens mij vertaald naar:
"volgens artikel 25... heeft de intrekking van een buitenlands rijbewijs de werking een intrekking van rechten, van het rijbewijs in het binnenland gebruik te maken.

Wij geven u gem. 28 ABS 1 'Verwaltungsverfahrengesetz' een luisterdeadline(?) tot ten laatste *einddatum*"

Dat is het laatste in de brief. Verder geen boete of dergelijke.
Mijn vraag is nu: wat moet ik hiermee? Moet ik iets doen? wordt mijn rijbewijs nu ingetrokken of niet? Of mag ik niet in Duitsland rijden tot *einddatum*?

PS: Voor m'n werk moet ik vaak samenwerken met Duitsers, dus een vertaler gebruiken kan ik wel. Maar dit krijg ik niet duidelijk genoeg vertaald.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota

#2 , 28 jun 2016 20:22

" Nach 46 Abs. 5 FEV hat die entziehung bei einer ausländischen fahrerlaubnis die Wirkung einer Aberkennung des Rechts, von der Fahrerlaubnis im Inland Gebrauch zu machen.
Dit betekent inderdaad dat u in Duitsland met uw rijbewijs niet meer op de weg mag. Staat er ook bij tot wanneer?
Over het buitenland hebben ze niets te zeggen.
Wir gewähren ihnnen gem. 28 Abs 1 Verwaltungsverfahrensgesetz eine Anhörfrist bis spätestens zum *einddatum*"
Dit betekent dat u tot dan weerwoord kan bieden, indien u niet akkoord gaat en daar argumenten voor hebt.
Of dit veel zin heeft, is een andere zaak.

Indien het voor u geen belang heeft dat u een bepaalde tijd geen voertuig mag besturen in Duitsland, hoeft u niet te reageren. Tenzij er natuurlijk nog andere zaken in die brief staan.

tim0123
Topic Starter

#3 , 28 jun 2016 20:53

Allereerst bedankt voor de reactie!
En nee er staat geen einddatum bij, zou het dan blijven gelden?
Daarbij heb ik nog geen boete ontvangen, zou er nog een tweede brief komen?
Mvg

Reclame

iota

#4 , 28 jun 2016 21:45

Wees gerust, die boete komt nog. Als u tegen het einde van de Anhörfrist niet hebt geantwoord, wordt de boete en het rijverbod van kracht.
Normaal is de straf bij een 1ste inbreuk 1 maand rijverbod (Fahrverbot) en 500 euro boete.

Er is wel een groot verschil tussen Fahrverbot en Führerscheinentzug. Het eerste wordt uitgesproken voor een bepaalde periode, bij het tweede moet u een aanvraag doen om opnieuw rijgeschikt te worden bevonden (kan ten vroegste na 6 maanden), waaraan dan gewoonlijk voorwaarden worden gekoppeld, zoals psychosociale testen. Normaal krijgt u enkel Fahrverbot als u een eerste keer wordt betrapt met cannabis achter het stuur, maar uit de zinnen die ik hier lees, ben ik daar in uw geval niet zo zeker van. Kan u nagaan over welk van beide het gaat?

tim0123
Topic Starter

#5 , 29 jun 2016 07:59

Het is de eerste keer dat ik in Duitsland tegengehouden ben. Eerste inbreuk op de openbare weg ooit, op 1 of 2 flitsboetes (in België) na. Dus ik Veronderstel (en hoop) dat het een bepaalde periode zal zijn.
Nogmaals bedankt voor de replies!
Mvg

iota

#6 , 29 jun 2016 09:47

In Duitsland zijn ze heel streng op druggebruik achter het stuur, maar maken ze normaal wel een verschil tussen cannabis en harddrugs. Hoe streng ze zijn, verschilt van deelstaat tot deelstaat.

Maar ik zie in uw tekst Entziehung der Fahrerlaubnis en Verwaltungsverfahren staan, wat op Führerscheinentzug zou kunnen wijzen.
Moeilijk op te maken uit 2 zinnetjes, maar ik vrees er toch wat voor.

Het zou mij wel een beetje verbazen dat ze voor hetgeen u beschrijft onmiddellijk uw rijbewijs zouden intrekken, ook nog bij een eerste overtreding en als buitenlander. Als dit toch zo zou zijn en u van plan bent in de toekomst nog in Duitsland te rijden, doet u er goed aan ginder meteen (voor de Anhörfrist afloopt!) een advocaat te nemen die een gewoon Fahrverbot en boete kan argumenteren.

tim0123
Topic Starter

#7 , 05 jul 2016 17:43

Ik heb vandaag mijn boete en rijverbod aan gekregen (geen volledige intrekking dus). Een rijverbod van 1 maand en een boete van 740€:
500€ boete
+-30€ administratie (denk ik)
210€ aan politiekosten (waarschijnlijk de bloedtest)

De boete moet betaald worden binnen 2 weken. Is het normaal dat er zo een korte periode wordt opgelegd?

Dan, in verband met het rijverbod zou ik graag voor wat bevestiging willen vragen:

Omdat ik niet aangehouden ben in de laatste 2 jaar (nog nooit in duitsland) heb ik 4 maanden de tijd om mijn rijverbod te activeren ( als ik het goed begrepen heb?). Voor het activeren moet ik mijn rijbewijs laten aantekenen (registreren?) en dan zou vanaf dat moment mijn rijverbod in werking treden.
Moet het aantekenen gebeuren bij de instantie waar ik de boete van gekregen heb? Ik heb (na wat googlen) 3 mogelijke opties gevonden om mijn rijbewijs te laten aantekenen:

- naar de instantie toe rijden ( het is 3,5 uur rijden) en laten aantekenen. Gebeurd dit onmiddellijk of moet ik het voor een tijd afgeven?
- aangetekend opsturen. Voor de tijd dat het onderweg is, mag ik in belgie ook niet rijden dan?
- instantie bellen en vragen of scannen en e-mailen ook goed is.

Alvast bedankt, ik hoop dat ik genoeg info heb verstrekt.

WP002

#8 , 05 jul 2016 19:36

De Duitsers kennende komt u er volgens mij nog goedkoop vanaf. Ik zou zeker uw veroordeling niet protesteren, kans dat u er een klad bij krijgt is reëel.

tim0123
Topic Starter

#9 , 15 jul 2016 14:39

Hallo
Ik heb nu een 3e brief aangekregen waarin staat (denk ik) dat mijn rijbewijs volledig ingetrokken wordt. Er zit nog een extra boete bij, waarvoor deze is heb ik geen idee.
Het is dus tijd om een advocaat te nemen. Zou iemand aub mij een advocaat kunnen aanraden die hiermee ervaring heeft en gevestigd is in limburg? Mogelijk liefst in oost-limburg?

alvast bedankt!

Daver

#10 , 25 jul 2016 16:27

Tim, hoe is dat verder afgelopen?

Terug naar “Andere”