Geldigheid en wet ivm testament anno 1995??

asperger
Juridisch actief: Nee

Re: Geldigheid en wet ivm testament anno 1995??

#16 , 17 jul 2016 16:16

Dat was dus ook mijn buikgevoel.

Ik vraag me af of de fiscus (successierechten) dit zomaar zal aanvaarden, o.a. gelet op het zeer hoge intrestpercentage.
Mogelijks vragen ze bewijzen van effectieve storting van de gelden om te zien of het geen verdoken erfenis is.

Verder durf ik me er niet over uitspreken.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 17 jul 2016 18:12

ook als het een "schulderkenning" is zal het toch bewijsbaar moeten zijn hoe en waar dat geld dan wel vandaan kwam en waar terechtkwam. Zeker als het zo'n groot bedrag is. Bovendien dacht ik dat een schuld tussen wettelijk samenwonenden tijdens de wettelijke samenoning ook zomaar niet mogelijk is.

justice4us
Topic Starter

#18 , 18 jul 2016 09:39

Heb afspraak gemaakt bij een kantoor met veel ervaring in vereffening-verdelingen om zeker te zijn, ben benieuwd... ik kom erop terug.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 18 jul 2016 09:47

Heb afspraak gemaakt bij een kantoor met veel ervaring in vereffening-verdelingen om zeker te zijn, ben benieuwd... ik kom erop terug.
Ik ben ook benieuwd wat hiervan het resultaat gaat zijn. Vreemde situatie... :?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

justice4us
Topic Starter

#20 , 18 jul 2016 15:33

Dit is het verdict:

1. Bij nazicht van de schulderkentenis dien ik vast te stellen dat deze qua

formaliteiten geldig is gezien ze in overeenstemming is met artikel 1326 van het

Burgerlijk Wetboek.

Dit artikel stelt dat:

“Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich

tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te

betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste

moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een

goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak

voluit in letters is uitgedrukt.”

(eigen onderlijning)

Het betreft een onderhands document dat op het eerste zicht dus een geldige

schulderkentenis uitmaakt, ware het niet dat u dient na te gaan of de ondergetekende

inderdaad uw vader betreft (is het zijn handschrift?). Verder dient u zich ook de vraag

te stellen of uw vader handelingbekwaam was op het moment van het ondertekenen

van de schulderkentenis (was zijn wil niet aangetast door ziekte etc).

2. De inhoud van het document is duidelijk doch niet geheel correct. De

schulderkentenis kan enkel gelden voor een welbepaalde som, in casu een miljoen

oude Belgische Franken. Een intrest kan op basis van een schulderkenteins m.i. niet

verschuldigd zijn. Indien men dit had gewenst dan had men een leningsovereenkomst

dienen op te maken.

Kortom: de daarin bedongen intrest kan nooit verschuldigd zijn.

3. De schuld zelf is opeisbaar op het moment van het overlijden. Dit staat letterlijk

in de schulderkentenis zelf. Indien er niets had gestaan, dan was de schuld opeisbaar

op het eerste verzoek van de schuldeiser.

Dit maakt dat m.i. de schuldvordering niet verjaard is gezien persoonlijke vorderingen

pas verjaren na verloop van tien jaren, termijn die evident pas een aanvang neemt van

zodra de schuld werkelijk opeisbaar is.

4. Wat de fiscale implicaties van deze schuld betreft, dient deze schuld ten belope

van 24.789.35 EUR (omgerekend) te worden opgenomen in het passief van de

nalatenschap. Deze passiefpost kan door de fiscus niet zomaar worden verworpen.

Een schulderkenning die enkel bij uiterste wil (in een testament) gebeurt, wordt

beschouwd als legaat. Deze bepaling werd ingevoerd om te vermijden dat een erflater

in zijn testament plots zou erkennen dat hij nog schulden heeft t.o.v. enkele van zijn

erfgenamen. Vaak zullen deze schulden er in werkelijkheid immers niet zijn. Zelfs als

de overledene wel degelijk schulden heeft bij één van de erfgenamen, wordt deze

uiterste schulderkenning fiscaal met een legaat gelijkgesteld. Burgerrechtelijk behoudt

de schuld wel zijn karakter van schuld.

Deze schuld blijkt echter uit een afzonderlijk document van destijds en is dus niet enkel

bij uiterste wil gedaan zodat zij zal dienen te worden aanvaard door de fiscus.

5. Burgerrechtelijk valt de schuld ten laste van de nalatenschap van de

overledene. De erfgenamen die ab intestaat tot de nalatenschap komen en zuiver en

eenvoudig hebben aanvaard zijn aldus gehouden tot de betaling van deze schuld aan

de schuldeiser, desnoods met hun eigen vermogen. Door de zuivere aanvaarding

vermengt de aanvaarde nalatenschap zich immers met het privé vermogen van de

erfgenaam.

6. Verder is er geen enkele juridische regel die belet dat wettelijke

samenwoners zich schuldig erkennen ten aanzien van elkaar voor een welbepaalde

som, op voorwaarde dat deze erkenning formeel correct gebeurd.
Ook dient er geen bewijs te worden geleverd dat de som werkelijk betaald is. De

schulderkentenis is een op zichzelf staand eenzijdig document. Dit had bijvoorbeeld

anders geweest indien er een leningsovereenkomst was gesloten.

7. Iets zoals een verdoken erfenis (cfr. uw e-mail) bestaat niet. Wat u vermoedelijk

bedoelt is dat het gaat om een verdoken schenking aan uw stiefmoeder. Dit zou in

casu kunnen bestaan door het zich schuldig erkennen voor een som die men in

werkelijkheid niet heeft ontvangen en dit om de andere te begiftigen. U kan dit

standpunt innemen doch de bewijslast ligt bij u. Een schenking wordt immers niet

vermoed. Ik acht de slaagkansen om deze schenking aan te tonen op basis van de mij

thans overgemaakte gegevens eerder klein in.

8. Concluderend kan ik stellen dat het een geldige schulderkentenis betreft en dat

de nalatenschap gehouden is tot het betalen van de som van 24.789.35 EUR

(omgerekend) aan de schuldeiser. Van het verschuldigd zijn van intresten op deze som

voor de periode vanaf de ondertekening van de schulderkentenis tot het overlijden kan

geen sprake zijn. De schuld is, wat betreft de hoofdsom, opeisbaar vanaf het overlijden

en er zullen vanaf dan op dat bedrag intresten lopen aan de wettelijke intrestvoet tot de

dag der algehele betaling. Verder dient deze schuld als passiefpost in de aangifte van

nalatenschap te worden opgenomen zodat de belastbare massa zal dalen en er op

deze som aldus geen erfbelasting zal verschuldigd zijn.

M.a.w. geen zo'n slechte zaak om €25000 te moeten betalen ipv €65000...maar toch schrijnend dat zij geen bewijs moet kunnen voorleggen.
Dus iedereen...je weet wat je moet doen.

Gebruiker21

#21 , 18 jul 2016 15:39

Bedankt voor de update... Ik merk wel dat er in het antwoord staat "Deze schuld blijkt echter uit een afzonderlijk document van destijds en is dus niet enkel bij uiterste wil gedaan zodat zij zal dienen te worden aanvaard door de fiscus." Dit betekent dat er dus wel nog een apart document bestaat ivm die schuldbekentenis?

Idd wel een wereld van verschil, natuurlijk, 25.000 € ipv die 65.000 €. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#22 , 18 jul 2016 17:26

Bedankt voor de update.

Goede tip ook.

eylis

#23 , 18 jul 2016 18:13

Begrijp ik dan goed uit dit verhaal dat wettelijk samenwonenden als volgt kunnen doen: partner A schrijft een schuldbekentenis voor X bedrag uit zodat bij zijn/haar overlijden partner B een totaal bedrag uit de erfenis voor de kinderen van A kan ontrekken? En omgekeerd zou partner B dat dus ook voor partner A kunnen doen ten andele van haar/zijn kinderen? tsss....

asperger

#24 , 18 jul 2016 18:27

Ook dient er geen bewijs te worden geleverd dat de som werkelijk betaald is. De
schulderkentenis is een op zichzelf staand eenzijdig document.

Sorry Meester, dat klopt wel, maar zo eenvoudig is het niet om de wettelijke reserve van de kinderen weg te werken!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette

#25 , 18 jul 2016 19:20

Begrijp ik dan goed uit dit verhaal dat wettelijk samenwonenden als volgt kunnen doen: partner A schrijft een schuldbekentenis voor X bedrag uit zodat bij zijn/haar overlijden partner B een totaal bedrag uit de erfenis voor de kinderen van A kan ontrekken? En omgekeerd zou partner B dat dus ook voor partner A kunnen doen ten andele van haar/zijn kinderen? tsss....
Zo heb ik het toch ook begrepen.
Zou dit dan enkel gelden voor samenwonenden?

eylis

#26 , 18 jul 2016 21:25

Ja Mariette, want tussen gehuwden kunnen er echt helemaal geen schuldbekentenissen opgesteld worden. Ik dacht dat het tussen wettelijk samenwonenden ook niet kon, maar soit, blijkbaar dus wel....

scorpioen

#27 , 18 jul 2016 21:44

Sorry Meester, dat klopt wel, maar zo eenvoudig is het niet om de wettelijke reserve van de kinderen weg te werken!
Wat is er fout in dit advies? Je schrijft zelf "dat klopt wel". Wat heeft dit te maken met het wegwerken van de wettelijke reserve van de kinderen? Die wettelijke reserve heeft toch maar betrekking op het netto actief van de nalatenschap (samengesteld met de gedane schenkingen)?

asperger

#28 , 18 jul 2016 21:53

Wat is er fout in dit advies? Je schrijft zelf "dat klopt wel". Wat heeft dit te maken met het wegwerken van de wettelijke reserve van de kinderen? Die wettelijke reserve heeft toch maar betrekking op het netto actief van de nalatenschap (samengesteld met de gedane schenkingen)?
Ik heb het extreme geval voor ogen waarbij een ouder de facto zijn kinderen onterft door ten bedrage van al zijn bezittingen een gefingeerde schuldbekentenis op te stellen in het voordeel van een wettelijke samenwoner, vriend of vriendin.

Dit in tegenstelling met een schuldbekentenis die -indien beschouwd als een schenking- de reserve van de kinderen geen geweld aandoet.
In dat geval leidt de herkwalificering van de schuldbekentenis tot schenking immers tot een zelfde resultaat als ware het ab initio een schenking geweest.

scorpioen

#29 , 18 jul 2016 22:11

Ik heb het extreme geval voor ogen waarbij een ouder de facto zijn kinderen onterft door ten bedrage van al zijn bezittingen een gefingeerde schuldbekentenis op te stellen in het voordeel van een wettelijke samenwoner, vriend of vriendin.
In het advies wordt gesteld dat degene die aanvoert dat dit een gefingeerde schuldbekentenis is, dit moet bewijzen. Wat is daar fout aan?

asperger

#30 , 18 jul 2016 22:52

In het advies wordt gesteld dat degene die aanvoert dat dit een gefingeerde schuldbekentenis is, dit moet bewijzen. Wat is daar fout aan?
Door de zeer eigenaardige clausule dat er eerst bij overlijden door de erfgenamen moet worden betaald stelt zich de vraag of het de facto niet gaat over een schulderkenning bij testament. Ik ben quasi zeker dat dit problemen zal geven op fiscaal vlak. Om dezelfde reden heb ik ook grote twijfels voor het burgerlijke luik. M.a.w. een vermoeden dat het een schenking is (met omgekeerde bewijslast).

Vandaar mijn twijfels.

Maar ik vermoed dat de raadgevende advocaat zicht had op de volledige erfenis en vermoedelijk heeft vastgesteld dat er geen sprake is van aantasting van het reservataire erfdeel van TS. Daarmee is dan het burgerlijk aspect wel van de baan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”