gevaarlijke situatie gewestweg

iota
Topic Starter

gevaarlijke situatie gewestweg

#1 , 16 sep 2016 11:58

Onlangs maakte ik een levensgevaarlijke situatie mee, die me erg dwars zit, ook al omdat ik mijn kinderen aan het leren rijden ben:

Ik was zelf passagier. De bestuurder rijdt van een zijbaantje rechts een gewestweg met twee baanvakken op. Er komt geen verkeer van links, dus we kunnen meteen de baan oprijden. Op het andere baanvak komt een camionette in onze richting gereden. Geen probleem, die rijdt op haar eigen baanvak en is nog een eind verwijderd.
Echter: op het moment dat wij al volledig op het rechter rijvak rijden (al had het even goed kunnen gebeuren terwijl we er nog aan het oprijden waren), komt er achter die camionette plots een auto vandaan geschoten die de camionette aan verhoogde snelheid inhaalt, waarbij hij op ons rijvak komt en frontaal op ons afrijdt. Gelukkig was de afstand nog net groot genoeg, maar het was schrikken en had slecht kunnen aflopen. Er zijn op die manier al meermaals doden gevallen op deze weg.

Wie heeft hier welke fout begaan en vooral: hoe dit te vermijden?
Je mag op die plaats 70 rijden en inhalen. De kleine zijbaantjes en opritten die op de weg uitkomen, zijn zeer slecht zichtbaar voor wie op de baan rijdt.
Het is uiteraard een voorrangsweg, maar wij bevonden ons daar ook op. Net. Wat als we er nog aan het oprijden waren geweest en op hetzelfde moment die tegenligger besliste in te halen?

Ik peper mijn kinderen nu in dat daar een stippellijn staat, er dus kan ingehaald worden en ze ook op tegenliggers moeten letten, zeker als die dichtbij zijn. Met als gevolg dat bij mijn oudste de examinator kribbig werd omdat hij bij het rechts oprijden van zo’n baan te lang aarzelde terwijl er enkel tegenliggers van rechts kwamen. Je kan daar idd moeilijk wachten tot er van 2 kanten niks komt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2016 13:30

Er komt geen verkeer van links, dus we kunnen meteen de baan oprijden.
Foute redenering.
Als je de voorrangsweg oprijdt en naar rechts afdraait moet je ook naar rechts kijken. De bestuurders op de voorrangsweg hebben voorrang, de voorrang geldt over de gehele breedte van de openbare weg, dus ook als die bestuurders links rijden. En in sommige gevallen, bijvoorbeeld inhalen, kunnen zij links rijden zonder een fout te begaan.

Gebruiker21

#3 , 16 sep 2016 14:25

Wie heeft hier welke fout begaan
Aangezien jullie reeds op volledig het baanvak reden (maneuver was achter de rug), en pas dan de wagen de camionette inhaalde (als ik het goed begrijp), is het de wagen die in fout was, want hij heeft er zich niet deftig van vergewist dat hij zonder gevaar voor het andere verkeer, kon inhalen.
en vooral: hoe dit te vermijden?
Niet inhalen op die weg, en als je uit een zijbaantje komt: enkel de baan oprijden als je zeker bent dat er geen voorbijstekende wagen kan opduiken. Desnoods wachten tot de rijbaan volledig leeg is.
Wat als we er nog aan het oprijden waren geweest en op hetzelfde moment die tegenligger besliste in te halen?
Als beide zaken op net hetzelfde moment gebeuren, denk ik dat de verantwoordelijkheid gedeeld zal worden: jij hebt een maneuver uitgevoerd zonder zeker te zijn dat je geen ander verkeer hinderde, de andere partij heeft ingehaald zonder zich te vergewissen geen ander verkeer te hinderen.
Je kan daar idd moeilijk wachten tot er van 2 kanten niks komt.
Maar je kan wel inschatten of er van rechts mogelijk inhalende voertuigen zijn die je nog niet kan zien (omdat ze achter een vrachtwagen of camionette hangen). In dat geval wacht je best tot die hoge voertuigen gepasseerd zijn, zodat je overzicht hebt over al het verkeer dat nog van die kant komt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21

#4 , 16 sep 2016 14:27

Als je de voorrangsweg oprijdt en naar rechts afdraait moet je ook naar rechts kijken. De bestuurders op de voorrangsweg hebben voorrang, de voorrang geldt over de gehele breedte van de openbare weg, dus ook als die bestuurders links rijden. En in sommige gevallen, bijvoorbeeld inhalen, kunnen zij links rijden zonder een fout te begaan.
Akkoord, maar als ik het goed lees, is het inhalen van de andere wagen pas begonnen, toen de topic starter zich reeds volledig op de voorrangsweg bevond. Haar maneuver was dus achter de rug, en zij had op dat moment voorrang op de inhalende chauffeur, die totaal verkeerd ingeschat had of hij op een veilige manier kon inhalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#5 , 16 sep 2016 15:24

Wie heeft hier welke fout begaan
Aangezien jullie reeds op volledig het baanvak reden (maneuver was achter de rug), en pas dan de wagen de camionette inhaalde (als ik het goed begrijp), is het de wagen die in fout was, want hij heeft er zich niet deftig van vergewist dat hij zonder gevaar voor het andere verkeer, kon inhalen.
Volledig op het baanvak rijden is niet voldoende. Voorrangsplicht eindigt pas als normale plaats in het verkeer is ingenomen. Met andere woorden, wagen dient ook aan een normale snelheid (naar gelang de omstandigheden) te rijden.

Gebruiker21

#6 , 16 sep 2016 15:58

Ik denk dat de tegenligger van geluk mag spreken dat de TS nog niet op volle snelheid was, of hij had zijn inhaalbeweging niet kunnen afmaken...

iota
Topic Starter

#7 , 21 sep 2016 09:04

Bedankt om mee te denken.
Volledig op het baanvak rijden is niet voldoende. Voorrangsplicht eindigt pas als normale plaats in het verkeer is ingenomen. Met andere woorden, wagen dient ook aan een normale snelheid (naar gelang de omstandigheden) te rijden.
Dit wist ik niet, of had er alleszins nooit bij stil gestaan.
Als je de voorrangsweg oprijdt en naar rechts afdraait moet je ook naar rechts kijken.
Dat leer ik mijn kinderen idd zo aan, maar dagelijks zie ik daar mensen de baan oprijden , vaak zelfs terwijl op het andere baanvak tegenliggers voorbij rijden. Waarvan er toch altijd één kan inhalen.
Maar op het rijexamen m

iota
Topic Starter

#8 , 21 sep 2016 09:56

Bedankt om mee te denken.
Dit wist ik niet, of had er alleszins nooit bij stil gestaan.
Als je de voorrangsweg oprijdt en naar rechts afdraait moet je ook naar rechts kijken.
Sinds ik dit meemaakte, leer ik mijn kinderen dit idd zo aan. Moet wel zeggen dat ik daar vroeger niet zo berwust op lette en er zeker niet zo attent op was dat achter tegenliggende vrachtwagens of camionettes op enige afstand auto's kunnen uit schieten die hen aan hogere snelheid inhalen.
Weinig mensen, blijkbaar. Ik kom dagelijks op dat punt en zie haast niemand wachten om de baan op te rijden vanwege tegenliggers, zelfs terwijl die tegenliggers aan het kruisen zijn.
Niet inhalen op die weg
Doe ik daar zelf nooit (ook voor dit incident niet) omdat ik het onverantwoord en daarbij zinloos vind. Zelf zou ik liever een inhaalverbod op heel dat traject zien, want er liggen overal woonwijken, baantjes en opritten van huizen langs. Nog zo'n horror: sommigen steken voorbij omdat de auto voor hen vertraagt of stopt. Terwijl daar overal voetgangers of fietsers kunnen oversteken aangezien er geen oversteekplaatsen in de buurt zijn.

iota
Topic Starter

#9 , 21 sep 2016 10:03

Sorry, eerste bericht per ongeluk te vroeg verstuurd.

Wou nog zeggen dat op het rijexamen mijn zoon rechts zo'n baan moest oprijden en de examinator vond dat hij te lang aarzelde omdat er niets van links kwam. Waardoor ik me wat ambetant voelde, want had hem dat zo aangeleerd. Nu ja, het gaat natuurlijk om een inschatting. Kan ook zijn dat die examinator de tegenliggers nog te ver weg vond en mijn zoon niet.

sloeberken

#10 , 21 sep 2016 10:42

Was dit op een rechte weg, zo ja dan zie je toch alle wagens die van links komen, dan moest ook die wagen die inhaalde u gezien hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

iota
Topic Starter

#11 , 21 sep 2016 11:18

Toch is daar al méér dan één frontale aanrijding gebeurd op deze manier. Wat ik niet wil meemaken. Al helemaal niet dat het mijn kinderen overkomt.
Er zijn hier en daar stukken met een doorlopende witte lijn. In het geval dat ik beschreef, kwam de tegenligger uit een bocht waar je niet mag inhalen.
Ik stel me voor dat zo'n chauffeur al even wil inhalen, kijkt of er geen tegenliggers zijn, nog even moet wachten tot voorbij de witte lijn en dan daadwerkelijk inhaalt zonder zich er opnieuw van te vergewissen of er ondertussen niemand van een zijbaan of oprit de weg is opgekomen.

Ik zou dan ook denken dat de tegenligger in het beschreven geval in fout was, aangezien wij al volledig op de weg reden. Maar wellicht nog niet aan de normale snelheid, zoals Lanox opmerkt.
Bovendien was het ergens puur toeval dat we al volledig op de baan reden. Hetzelfde had even goed enkele ogenblikken eerder kunnen gebeuren, toen we er nog aan het oprijden waren. Maar dan hadden wij in fout geweest omdat we een voorrangsweg opreden. Dat geeft toch te denken.

Terug naar “Verkeersongevallen”