Onlangs maakte ik een levensgevaarlijke situatie mee, die me erg dwars zit, ook al omdat ik mijn kinderen aan het leren rijden ben:
Ik was zelf passagier. De bestuurder rijdt van een zijbaantje rechts een gewestweg met twee baanvakken op. Er komt geen verkeer van links, dus we kunnen meteen de baan oprijden. Op het andere baanvak komt een camionette in onze richting gereden. Geen probleem, die rijdt op haar eigen baanvak en is nog een eind verwijderd.
Echter: op het moment dat wij al volledig op het rechter rijvak rijden (al had het even goed kunnen gebeuren terwijl we er nog aan het oprijden waren), komt er achter die camionette plots een auto vandaan geschoten die de camionette aan verhoogde snelheid inhaalt, waarbij hij op ons rijvak komt en frontaal op ons afrijdt. Gelukkig was de afstand nog net groot genoeg, maar het was schrikken en had slecht kunnen aflopen. Er zijn op die manier al meermaals doden gevallen op deze weg.
Wie heeft hier welke fout begaan en vooral: hoe dit te vermijden?
Je mag op die plaats 70 rijden en inhalen. De kleine zijbaantjes en opritten die op de weg uitkomen, zijn zeer slecht zichtbaar voor wie op de baan rijdt.
Het is uiteraard een voorrangsweg, maar wij bevonden ons daar ook op. Net. Wat als we er nog aan het oprijden waren geweest en op hetzelfde moment die tegenligger besliste in te halen?
Ik peper mijn kinderen nu in dat daar een stippellijn staat, er dus kan ingehaald worden en ze ook op tegenliggers moeten letten, zeker als die dichtbij zijn. Met als gevolg dat bij mijn oudste de examinator kribbig werd omdat hij bij het rechts oprijden van zo’n baan te lang aarzelde terwijl er enkel tegenliggers van rechts kwamen. Je kan daar idd moeilijk wachten tot er van 2 kanten niks komt.