Oudermishandeling en diefstal

Jenny200
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Oudermishandeling en diefstal

#1 , 23 sep 2016 23:40

mijn buurman die met zijn vriendin naast mij woonde is een jaar geleden door zijn dochter tegen zijn wil en voortdurende bedreiging in een rusthuis ondergebracht. Daar werd hij zelfs eerst in een gesloten afdeling geplaatst omdat zijn dochter bang was voor zijn vluchtgedrag? Doordat mijn buurman een dokter van buitenaf kon bellen werd hij op een gewone kamer geplaatst. Toen is volgens hem de hel begonnen, hij werd door dochter en schoonzoon constant bedreigd, zelfs hulp van de directeur kon niet verwacht worden want die zei altijd dat alles door de dochter moest geregeld worden. Zijn paspoort en bankkaarten werden afgenomen, en werd verplicht om volmacht aan zijn dochter te geven. Vanaf toen werd ook alle bezoek,door de dochter verboden. De vriendin van de man gaf niet op en bezocht hem regelmatig steeds op de voet gevolgd door de dochter! Ze gaf hem zelfs stiekem zakgeld omdat hij dit ook niet kreeg. Een jaar lang heeft die man gehuild en getreurd en bij wonder vorige week is hij naar buiten gestapt en rechtstreeks naar de politie gegaan in zolder en zijn verhaal gedaan. De politie is met hem meegegaan en heeft de directeur aangesproken met de totale verassing dat hij nu ineens beweerde dat hij vrij was om het rusthuis te verlaten wanneer hij wilde?????? Daarna is de politie naar de dochter gegaan om zijn paspoort en bankkaarten terug te geven. Zielsgelukkig werd hij vorige zaterdag door zijn vriending weer terug naar huis gebracht. En nu komt het maandagmorgen ging hij naar de bank en er stond nog 700 euro op zijn rekening. Via pc banking zijn wij tot de vaststelling gekomen dat de dochter een bedrag van 95000 euro heeft overgeschreven naar haar rekening en het geld van de verkoop van een stuk bos dat zij ook zelf heeft verkocht is zelfs geen spoor. De bank zegt hier niets te kunnen tegen doen omdat zij de volmacht had. Ik vind het hartbrekend dat die man zelfs geen juridiche stappen meer kan doen aangezien al zijn geld is verdwenen. Kan dit nu echt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 sep 2016 08:36

als ik het goed begrijp had de dochter volmacht op de bankrekening van uw buurman. Maar dat betekent niet dat ze zomaar zijn goederen mag verkopen (het bos) en enorme bedragen overschrijft op haar rekening. Want waar zouden die voor dienen? als er rekeningen betaald moeten worden (rusthuis, winkel, verzorging etc..) gaat dat immers rechstreeks van de rekening naar de verkoper/leverancier en dan is het duidelijk waar de som naartoe is gegaan. de man kan wél juridische stappen ondernemen. Begeleidt hem samen om bij de politie klacht te gaan neerleggen. Maar maak eerst een duidelijke tijdslijn met wat er zoal gebeurd is: (het verhaal dat je hierboven vertelde) zet het op papier en neem dat mee naar de politie. Het verkoop van het bos, het leeghalen van de rekeningen) zijn zeer duidelijke diefstal én oudermishandeling. Eerst klacht neerleggen bij de politie. Gezien de "behandeling" die de ouder door zijn kinderen moet doorstaanis dat een misdrijf dat door het parket onderzocht zal worden.

Jenny200
Topic Starter

#3 , 24 sep 2016 09:22

Het bedrag van 90000 euro is een eenmalige overschrijving naar haar rekening gebeurt. Ik heb ook en overschrijving van de notaris met mededeling verleden akte gevonden ten bedrage van 5700 euro en daags daarna heeft ze dat op een andere rekening van haar gestort. Ja ik ga hen helpen want momenteel heeft dit een grote impact gehad op hem. Wat niet wegneemt dat het geld niet alleen belangrijk is maar de terreur en zijn vragen om daar weg te mogen hebben toch diepe sporen nagelaten. Spijtig dat hij dit heeft moeten meemaken op zijn oude leeftijd .Bedankt voor je reactie. Nog een cruciaal punt de dochter was er zo van overtuigd dat hij daar zou blijven tot aan zijn dood dan had haar vader haar niet kunnen ontmaskeren, want met de politie aan de deur zei ze ik wil u nooit meer zien. Ik denk dat ze nu toch ook onrustig zal zijn.........

Reclame

eylis

#4 , 25 sep 2016 16:26

contacteer ook eens die notaris, want hoe is dat stuk bosgrond in hemelsnaam verkocht kunnen worden zonder dat de vader op de hoogte was.

jef007

#5 , 25 sep 2016 16:51

ik hoop van ganser harte dat u die arme(letterlijk nu) man wilt helpen en hou ons op de hoogte van alle stappen die u neemt

Jenny200
Topic Starter

#6 , 28 sep 2016 19:57

Wij zijn ondertussen klacht gaan indienen bij de politie die de zaak blijkbaar zeer ernstig nam en hem goede moed gaf. Zij gaven ook aan dat uit de bewijsstukken bleek dat er wel duidelijk sprake was van oudermishandeling en diefstal. En dat dit kan leiden tot correctionele rechtbank. toen hij aangaf dat hij geen geld meer had om een advokaat te nemen gaf de de politie hem de raad om zijn juridische bijstand van de familiale verzekering te gebruiken. ik was totaal niet op de hoogte dat dit ook voor deze zaak kon dienen enfin we zullen zien. Ik dacht dat dat alleen maar was als je kind bv schade aan een derde hand toegebracht, of je hond diets had vernield of zo. weer iets wat we bijleren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”