voorschot als eigen vermogen?

steve1991
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

voorschot als eigen vermogen?

#1 , 26 sep 2016 09:25

Dag,

Wij hebben onlangs een bod gedaan op een huis en zijn nu alles rond aan het krijgen voor de compromis.
Nu een vraag die ik er mee had, wij zouden een voorschot moeten betalen van 10.000 euro (was na overleg beslist geweest, ipv 10%). nu weet ik niet of dit voor de bank telt als ons eigen vermogen of niet? want dit maakt toch veel verschil uit voor onze lening.
Ook, de makelaar vraagt ons om de compromis bij hun te komen tekenen (nadat onze notaris het heeft nagelezen). kan dit zomaar, of moet dit altijd in bijzijn van een notaris gebeuren?

indien dit kan, kunnen wij er dan nog steeds voor opteren om ons voorschot bij de notaris vast te laten zetten ipv bij de makelaar (kwestie van dat als onze opschortende voorwaarde in werking treed, we ons geld relatief snel terug kunnen krijgen (mits eventuele kosten eraf)
Of zijn makelaars er ook aan verbonden om dit zo snel mogelijk in orde te krijgen.

ik kan er ook wel nog altijd voor zorgen dat alles of op papier, of op mail staat zodat we altijd bewijs hebben hiervan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 26 sep 2016 09:54

Compromis kan perfect bij een makelaar getekend worden, kan zelfs bij de verkopers getekend worden zonder een derde partij.
Best wel inderdaad je notaris deze laten nalezen, voordat je tekent.

Je geld vastzetten bij de notaris of makelaar.
In theorie zou het niet mogen uitmaken.
In praktijk heb ik al gehoord dat een makelaar lastiger durft te doen om deze vrij te geven (ze proberen er hun commissie van te houden, al mag dat niet).

steve1991
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2016 10:08

Dank je voor de reactie

Nu, telt dit voorschot voor de banken dan ook als eigen vermogen?

Reclame

Kali

#4 , 26 sep 2016 10:32

Voorschot ENKEL bij notaris vastzetten en zeker niet bij makelaar...

limelight

#5 , 26 sep 2016 10:33

Natuurlijk geld dat. Zolang het niet "onder de tafel" gegeven wordt ;)

En ik zou het voorschot bij de notatis vast zetten. Dan geniet je gratis een verzekering bij overlijden gedurende die periode. En bij een makelaar kun je inderdaad problemen krijgen als de verkoop niet door gaat. Die durven al eens het voorschot inhouden als hun commisie. En dan moet je achter de eigenaar aan om je geld te recupereren.

bosprocureur

#6 , 26 sep 2016 15:15

Natuurlijk geld dat. Zolang het niet "onder de tafel" gegeven wordt ;)

En ik zou het voorschot bij de notatis vast zetten. Dan geniet je gratis een verzekering bij overlijden gedurende die periode. En bij een makelaar kun je inderdaad problemen krijgen als de verkoop niet door gaat. Die durven al eens het voorschot inhouden als hun commisie. En dan moet je achter de eigenaar aan om je geld te recupereren.
Altijd diezelfde argumenten... Hierbij hoort toch enige nuancering.

Zowel notaris als makelaar plaatsen dit voorschot verplicht op een derdenrekening, intresten komen aan de koper(s) toe.
En die overlijdensverzekering wordt zowel door een aantal notarissen als door een aantal makelaars aangeboden.
Let wel, het betreft een overlijdensverzekering, maar dan wel eentje dat enkel overlijden door ongeval dekt.

Zie ook link hierna, ietwat gedateerd, maar toch...
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 41169.html

Kali

#7 , 26 sep 2016 16:08

Zowel notaris als makelaar plaatsen dit voorschot verplicht op een derdenrekening, intresten komen aan de koper(s) toe.
En die overlijdensverzekering wordt zowel door een aantal notarissen als door een aantal makelaars aangeboden.
Let wel, het betreft een overlijdensverzekering, maar dan wel eentje dat enkel overlijden door ongeval dekt.
Klopt, maar helaas gaan er vaker makelaars failliet door te gaan lopen met de gelden op de derdenrekening dan dat dit met notarissen voorvalt...

bosprocureur

#8 , 26 sep 2016 17:53

Ik heb geen cijfers, alleen weet ik dat het in beide beroepsgroepen voorkomt. Zwarte schapen heb je overal zeker ?

En om bij het onderwerp te blijven : Het voorschot maakt wel deel uit van de eigen investering; of het voldoende is voor de bank om een lening goed te keuren, zal u toch zelf moeten navragen.

Succes in alle geval !

basejumper

#9 , 26 sep 2016 20:08

De zelf betaalde sommen als voorschot bij een comprimis gelden uiteraard als eigen investering. Finaal zal de bank het verschil maken tussen compromisprijs en leenbedrag. En het verschil is eigen investering. Compromis 250.000 en leenbedrag 240.000 = 10.000 eigen inbreng. MAAR : ook rekening te houden met kosten notaris en registratie : Stel compromis 250.000 en kosten aankoop + lening circa 31.000 € = 281.000 e. als je eigen inbreng dan beperkt is tot de 10.000 euro waarvan spraken zal dat wel een probleem worden. Banken lenen niet meer dan 100 % en actueel ligt zelfs dat al moeilijker. De norm is 80 %. Wat voorschot betreft : ik geef inderdaad de voorkeur om dit in consignatie bij notaris te geven. Teveel makelaars beschouwen dit voorschot als een zekerheid voor ontvangst eigen commissieloon indien er een kink in de kabel komt. En inderdaad : ze zijn ertoe gehouden dit correct te blokkeren op een derdenrekening, maar een notaris die je zelf kiest is toch net iets onafhankelijker dan een makelaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”