inwonende grootmoeder

kiko123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

inwonende grootmoeder

#1 , 04 nov 2016 06:33

Goeiemorgen,

Mijn vraag?
8 jaar geleden ben ik gaan inwonen bij mijn vriend (ondertussen zijn we gelukkig getrouwd :-) )
Inwonen? ja want zijn grootmoeder woonde hier door omstandigheden ook en als we zouden gaan samenwonen
zou ze naar een rusthuis moeten, ze was toen 84 jaar en dan doe je dat niet.
Ze is 2 jaar geleden overleden...
Ze heeft hier 10 jaar gewoond, in een apart gedeelte van het huis.
Ze zat iedere dag samen met ons aan tafel, at mee, haar huisje werd verwarmd, we reden ermee naar de dokter,
naar de winkel, enfin alles. Ze woonde er gratis...
haar kinderen kwamen 1 keer per jaar langs om hun nieuwjaarsgeld te halen en voor de rest zag ze 1 dochter een paar keer
per week (die kreeg koffie enz van mijn koffiepot)
Nu is de moe 2 jaar geleden overleden en blijven wij (mijn man is een kleinkind) met een wrang gevoel achter.
De kleine erfenis is verdeeld onder de kinderen, ze doen zelfs moeilijk over 200 euro die nog vrijgegeven moet worden van een rekening
terwijl ze allemaal zwemmen in het geld...
wij ondervinden hier geen last van maar... na 2 jaar is er nog niemand van de kinderen ons komen bedanken voor de goede zorgen van de moe...
nu mijn vraag... kunnen wij juridisch nog recht hebben op een vergoeding voor de jaren dat de moe op onze kosten geleefd heeft?
Kunnen wij dit nog eisen van de erfgenamen? Al is het maar 100 euro voor de koffie die zij jaren gedronken hebben van ons?
niet voor het geld maar om erkenning te krijgen dat wij alle "lasten" van de moe gedragen hebben...want ze is 92 jaar geworden en dan
zijn er al ongemakken die wij hebben moeten oplossen.
Bedankt voor het lezen van deze uitgebreide vraag :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 04 nov 2016 09:23

Neen; je kan geen vergoeding voor zorg meer claimen na het overlijden. Dit had je bij leven met haar moeten geregeld hebben : bv een (groot) deel van haar pensioen maandelijks ontvangen hebben als vergoeding voor kost en inwoon of een testament waarbij het beschikbaar gedeelte van de erfenis naar jullie ging.

Als ze gratis woonde dan bleef toch het grootste deel van haar pensioen (zelfs al was het maar 1000€/maand) over zodat de erfenis dan toch niet zo klein zal geweest zijn (weliswaar gelijk verdeeld onder de kinderen)

kiko123
Topic Starter

#3 , 04 nov 2016 10:13

Bedankt voor je antwoord!
Ze had idd ongeveer 1000 euro pensioen, dit ging naar haar kinderen...
ze spaarde het geld en als 1 van de zes kinderen geld nodig had,
ging ze naar de bank om geld af te halen.
wij hebben nooit geld gevraagd of gekregen...
1 zoon is meerdere malen naar de bank geweest, zat in slechte papieren en de moe heeft hem geholpen
eigenlijk heeft de moe de laatste 10 jaar van haar leven al haar geld uitgedeeld aan de kinderen die het nodig hadden...
wij hebben nooit iets gevraagd dus ook nooit iets gekregen...
de kinderen kwamen alleen als ze geld te kort hadden
het enigste wat wij zouden willen "afdwingen" om het zo te noemen
is erkenning voor wat wij gedaan hebben..
Ik word er namelijk misselijk van hoe we nu achtergelaten worden, zonder dank, zonder erkenning
vandaar mijn vraag... kunnen we nog iets doen?

Reclame

polk

#4 , 04 nov 2016 10:42

Erkenning en dank kan je moeilijk juridisch afdwingen... Bij leven was grootmoeder vrij om te doen met haar geld wat ze wilde.

U hebt normaal gezien toch een aanzienlijk belastingvoordeel genoten doordat de grootmoeder ten uwer laste was, hetwelk toch al een serieus deel van de kosten heeft gedekt?

kiko123
Topic Starter

#5 , 04 nov 2016 10:54

welk belastingvoordeel? Geen enkel belastingvoordeel... mijn wederhelft is zelfstandig verpleger dus inbrengen ging niet?

polk

#6 , 04 nov 2016 12:08

Vijgen na Pasen, maar : http://financien.belgium.be/nl/particul ... ste/andere.

Of uw wederhelft zelfstandig verpleger is doet er volgens mij niet toe. Een grootouder ten laste kan jaarlijks een belastingvoordeel opleveren van ongeveer 1.000€.

Gebruiker21

#7 , 04 nov 2016 13:34

Of uw wederhelft zelfstandig verpleger is doet er volgens mij niet toe. Een grootouder ten laste kan jaarlijks een belastingvoordeel opleveren van ongeveer 1.000€.
Grootmoeder had een pensioen van €1000 per maand en voldeed dus volgens mij niet aan:
Hun nettobestaansmiddelen mogen 3.120 euro (inkomsten 2015) niet overschrijden.
Ik vrees dat de topic starter zich zal moeten troosten met de gedachte dat zij gedaan heeft wat goed was voor de grootmoeder van haar man, wat op zich zeer lovenswaardig is. Zeer jammer dat dit door de kinderen van deze vrouw niet geapprecieerd wordt, maar je kan niemand dwingen om appreciatie te tonen. Ik denk ook niet dat zij en haar man dit in eerste plaats gedaan hebben voor de appricaitie van die kinderen, maar uit liefde / respect /... voor de grootmoeder. Van mijnentwege in ieder geval al een grote chapeau dat jullie dit gedaan hebben voor die vrouw. Als je ziet hoeveel eenzame oude mensen er in België zijn die echt nog wel kinderen en kleinkinderen hebben, is dit echt schrijnend. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn eigen ouder weken niet zou komen opzoeken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota

#8 , 04 nov 2016 13:39

Voor TS is het idd te laat, maar voor anderen in deze situatie: er staat wel bij:

Worden niet beschouwd als bestaansmiddelen:

de eerste schijf van 25.120 euro (inkomsten 2015) van pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen ontvangen door ouders, grootouders, overgrootouders, broers of zussen die 1 januari 2016 65 jaar of ouder zijn
wettelijke kinderbijslagen, kraamgelden en adoptiepremies

polk

#9 , 04 nov 2016 13:41

Grootmoeder had een pensioen van €1000 per maand en voldeed dus volgens mij niet aan:
Hun nettobestaansmiddelen mogen 3.120 euro (inkomsten 2015) niet overschrijden.
We wijken af, maar als je klikt op 'nettobestaansmiddelen' zie je wat daaronder precies wordt verstaan. Daar lees je dat:

Worden daarentegen niet als bestaansmiddelen beschouwd voor personen die ten laste kunnen zijn:
de eerste schijf van 25.120 euro (inkomsten 2015) van pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen ontvangen door ouders, grootouders, overgrootouders, broers of zussen die 1 januari 2016 65 jaar of ouder zijn.

Gebruiker21

#10 , 04 nov 2016 13:44

Dan zou TS misschien moeten onderzoeken of dit belastingsvoordeel met terugwerkende kracht alsnog kan bekomen worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota

#11 , 04 nov 2016 13:47

Dan zou TS misschien moeten onderzoeken of dit belastingsvoordeel met terugwerkende kracht alsnog kan bekomen worden?
Zeker de moeite van het bekijken waard.

Blaatpraat

#12 , 04 nov 2016 14:09

DIt lijkt mij inderdaad mogelijk: http://financien.belgium.be/nl/particul ... te/bezwaar

Termijn van 6 maanden voor 'gewone' zaken, en 5 jaar voor de volgende zaken:
-een materiële vergissing (bv. verkeerd optellen van twee bedragen, een bedrag twee keer vermeld, fout bij het overschrijven van een bedrag)
-een dubbele belasting
-nieuwe elementen die u wegens overmacht pas laattijdig kunt voorleggen
-het huwelijksquotiënt dat ten onrechte niet is toegepast
-de belastingvrije som die te laag is (bv. omdat er geen rekening is gehouden met uw kinderen ten laste of de handicap van een kind ten laste)
-de vermindering voor pensioenen en vervangingsinkomsten die ten onrechte niet is toegepast

Niet voor de volledige 8 jaar dus, maar voor 5 jaar, toch beter dan niets.
Je kunt het alvast proberen...

polk

#13 , 04 nov 2016 14:14

Best eerst even nakijken of code 1043 al dan niet ingevuld werd toen grootmoeder nog leefde. Mogelijk vroeg de persoon die jullie aangifte(s) indiende (uw vriend of zijn boekhouder misschien?) de vrijstelling wel aan zonder u hiervan wist?

KimSe

#14 , 04 nov 2016 14:28

DIt lijkt mij inderdaad mogelijk: http://financien.belgium.be/nl/particul ... te/bezwaar

[...]

Niet voor de volledige 8 jaar dus, maar voor 5 jaar, toch beter dan niets.
Je kunt het alvast proberen...
Voor 3 jaar denk ik dan, gezien grootmoeder 2 jaar terug is overleden...

Gebruiker21

#15 , 04 nov 2016 14:36

TS kan dit jaar nog bezwaar indienen voor aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011) en volgende. Als grootmoeder dus gestorven is in 2014, kan dus bezwaar aangetekend worden voor:

aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011)
aanslagjaar 2013 (inkomsten 2012)
aanslagjaar 2014 (inkomsten 2013)
aanslagjaar 2015 (inkomsten 2014)

Na nieuwjaar zal geen bewaar meer kunnen ingediend worden voor aanslagjaar 2012. Geen idee hoeveel voordeel je hier uit haalt. Zal inderdaad afhangen van de persoonlijke situatie, maar indien dit effectief een goeie €1000 per jaar is of meer, is dit op het einde van de rit toch een mooi bedragje.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”