reeds uit huurwoning: riolering verstopt: geen waarborg

BreCi
Topic Starter

reeds uit huurwoning: riolering verstopt: geen waarborg

#1 , 21 dec 2008 22:16

Ik woon al sinds 14dagen niet meer in mijn huurwoning, 1week geleden alle huissleutels overhandigd, ondertussen hebben mijn ex-huisbazen al geverfd, gepoetst en de straatgoten buiten met karcher uitgespoten.
Mijn ex-huisbazen hebben de reputatie géén enkele huurder te laten vertrekken met hun waarborg, ze zoeken tot ze iets vinden, ik heb (zoals vermeld in contract) schouw laten vegen, septische put laten leegtrekken etc., nu een week na mijn vertrek zijn ze me sinds gisteren constant aan het opbellen, berichten inspreken dat de leidingen verstopt zitten, dat dit alles mijn fout is, ze een ontstoppingsdienst laten komen op mijn kosten, en ik MOET naar het huurhuis komen kijken, ze zeggen dat ze foto's nemen en getuigen hebben, maar kan dit allemaal? ik heb al meer dan een week die woning verlaten? Die telefoontjes worden echt enerverend en bedreigend. Ik heb al aangetekende brief gestuurd met alle attesten met de vraag de waarborg vrij te maken, maar zij reageren niet schriftelijk, alleen maar roepen en tieren aan de telefoon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 22 dec 2008 09:32

Is er bij aanvang van de huurovereenkomst een plaatsbeschrijving gemaakt? Is er bij vertrek een plaatsbeschrijving gemaakt?

BreCi
Topic Starter

#3 , 22 dec 2008 09:53

neen, heb in begin toch niets moeten betalen, er staat alleen op contract: in de staat waarin het zich bevond etc, op het moment van de sleuteloverhandiging waren ze met 5= 3 familieleden vd huisbaas plus nieuwe huurster met haar vader, geen plaatsbeschrijving gemaakt, alleen veel geroepen en getierd en de dag nadien zou er een expert terplaatse geweest zijn die fotos genomen heeft en gezegd heeft om een minnelijke schikking voor te stellen waar ik niet mee akkoord ging: ik moest meer dan 800euro betalen voor verfwerken die door een familielid gingen uitgevoerd worden, om een lang verhaal kort te maken: ik heb nog niets schriftelijk ontvangen alleen telefoons,
vandaag zou die ontstoppingsdienst komen dus ik verwacht weer telefoons, ik woon er al een week niet meer, zij hebben ondertussen gepoetst met een karcher buiten en geverfd en nu plots zit de riolering verstopt? ik snap er niets van........;

Reclame

Efjoma

#4 , 22 dec 2008 12:05

Indien er geen plaatsbeschrijving bij aanvang is gemaakt wordt aangenomen dat het pand in dezelfde toestand als bij aanvang werd verlaten. Achteraf een expert laten komen zonder U te verwittigen heeft geen waarde. Ik zou via de vrederechter de waarborg volledig terugeisen.

BreCi
Topic Starter

#5 , 22 dec 2008 12:38

hoop dat je gelijk hebt, morgen nieuwe afspraak met huurdersbond,
verhuurders lijken alleszins heel zeker van hun stuk.

Het huurcontract (sinds aug 2005) is ook nooit geregistreerd geweest door hun, ik hoop dat dit alles een beetje in mijn voordeel speelt.

alvast bedankt en prettige feesten

mvg

JohnD

#6 , 22 dec 2008 15:35

Wat Efjoma zegt klopt, en neem verder van mij aan dat ze geen verhuurderspoot hebben om op te staan. En dat van zeker van hun stuk zijn ? Laat me niet lachen. Ze zijn altijd zeker van hun stuk. De praktijk voor de vrederechter kan wel eens heel anders uitdraaien. Vermits er bij de aanvang geen plaatsbeschrijving gemaakt is (hoe ze trouwens zo dom kunnen zijn begrijpt geen zinnig mens), is er geen vergelijk of bewijs mogelijk.

Je zegt dus gewoon dat jij de woning hebt opgeleverd in de staat waarin ze zich bij aanvang bevond. Het is trouwens hoogstwaarschijnlijk dat zij zelf de oorzaak zijn van de verstopping met hun gekuis. Vergeet dit niet te vermelden als de zaak voor de vrederechter komt.

BreCi
Topic Starter

#7 , 22 dec 2008 16:26

eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe zo'n plaatsbeschrijving eruit ziet, er staat wel een vermelding in mijn contract: dat we overeenkomen dat het op gemene kosten zal komen in betrekname en op mijn kosten bij vetrek, er staat aleen bij : zie foto's met datum 1/8/05, maar ik heb die foto's nooit gezien, heb niets moeten betalen, en de dag na mijn vertrek zou er iemand langs zijn geweest, een expert volgens hun die foto's is komen nemen, toen ik mijn verhuurders zijn telefoonnummer vroeg wouden ze me die niet geven, deze "expert" zei hun een minnelijke schikking voor te stellen: voor verfwerken tbv 834€, ten 1ste ben ik volgens contract niet verplicht te herverven (volgens huurdersbond) en ten 2de gingen die verfwerfen uitvoerd worden door een familielid van hen aan wie zij een factuur gingen uitschrijven dwz: van zelfstandige naar zelfstandige maar die baten een restaurant uit. Dit vond ik er echt over, daarom dat ik niet op dat voorstel ben in gegaan en nu komen ze met die "problemen" van de loodgieterij af, voor hetzelfde geld hebben ze er hun verfmateriaal uitgespoeld in de keuken en zit daarmee alles vast, enfin ben er niet gerust in, die mensen vinden blijkbaar altijd iets

JohnD

#8 , 22 dec 2008 22:43

Foto's tellen niet, tenzij door bijde partijen afgetekend en bij de registratie gevoegd. En kontrakt blijkt niet geregistreerd te zijn volgens U. Trouwens er is ook geen plaatsbeschrijving gebeurd bij aanvang volgens U. Bij afleveren van de woning is er nooit een 2e plaatsbeschrijving maar word er enkel vergeleken in hoeverre de staat van de woning overeenstemt met de plaatsbeschrijving bij het begin (die er dus niet is).

Afbeelding zal het dus worden denk ik; en let op mijn woorden hoe die op hun bek gaan vallen. Spijtig voor de goede verhuurders want die schijnen ook te bestaan.

BreCi
Topic Starter

#9 , 23 dec 2008 07:21

even gebeld met die bewuste ontstoppingsdienst, was diezelfde firma die ik gevraagd had septische put leeg te trekken, het zou terecht zijn, blijkbaar zat het bad en lavabo verstopt en hebben (wat normaal was) een prop met haren en zeepresten uit de leiding gespoten. En dat stond nu wel in het contract: onderhouden van de leidingen, dat wist ik echt niet dat ik bij vertrek ook de leidingen moest laten uitkuisen, resultaat: factuur van 145€ en mijn ex-huisbazen hebben een fantastische stok gevonden om mee te slaan, enfin, het was dus terecht.

j.demoor

#10 , 23 dec 2008 10:21

Lees vooraf zorgvuldig de tekst van uw huurovereenkomst inzake verplichtingen bij einde huur.

“1031.De huurder houdt voorlopig andermans zaak. Na het einde van het contract moet hij de zaak aan de verhuurder teruggeven..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.581).

INDIEN u bewijzen kan dat u de sleutels teruggegeven hebt dan is hieraan voldaan en kan de verhuurder u niet meer aanspreken voor de gebreken van de teruggegeven woning ,behoudens bedrog van uwentwege.

Maan de verhuurder aangetekend aan uw huurwaarborg vrij te geven vóór een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan voor de vrederechter met toepassing van art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#11 , 23 dec 2008 10:37

Juist, dus BreCi: niets betalen, ook die faktuur van 145€ betwisten. Trouwens wat zou dat alles ineens plots verstopt raken nu juist bij uw vertrek uit de woning; neem van mij aan dat het door de rommel is die zij erbij gedaan hebben tijdens hun kuiswerkzaamheden.

Terug naar “Huren”