Haar knippen kinderen - wie beslist ?

Suzy D
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Haar knippen kinderen - wie beslist ?

#1 , 10 apr 2017 15:26

Hallo,
ik ben gescheiden. Er zijn 2 kinderen (7 jaar en 3 jaar).
Hoofdverblijf van kinderen staat bij mij.
Kinderen gaan slechts om 2 weken voor 1 nacht naar hun vader en slechts 1 week in de kerstvak en minder dan de helft in grote vakantie.
Gisteren kwamen de kinderen thuis van bij hun vader geweest te zijn. ik ben hun haar mooi aan het laten groeien. En ze kwamen thuis met hun haar geknipt. En de snit van haar zoon trekt op NIETS. Nu mag ik na mijn werk nog snel een kapper gaan zoeken die het haar weer deftig zal kunnen in snit brengen en hiervoor mag ik ook weeral betalen.
Kan je hieraan iets doen????
Als ik haar van kinderen wil laten groeien en als ze dan eens naar mijn ex gaan. kan hij dan zomaar haar laten knippen zonder mijn toestemming???
Want ik ga totaal niet akkoord.
En mag nu nog eens extra gaan betalen om haar zoon weer wat in vorm te gaan zetten zodat ik niet beschaamd moet zijn dat zijn haar op niets trekt.
En mag ik opnieuw gaan sparen om haar wat te laten groeien.
Mvg, Suzy D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 10 apr 2017 16:31

Wist uw ex dat je het haar van uw kinderen wilde laten groeien, of moest hij dat rieken?
Ik denk dat je pas verhaal zal kunnen halen als je kan bewijzen dat je dat aan hem had gezegd of geschreven in een mail.
Nu heb je geen poot om op te staan.

Jabbe

#3 , 10 apr 2017 16:33

Ik begrijp de ergernis, maar daar valt nu eenmaal niets aan te doen. Het haar is geknipt maar groeit terug, dus is er niets verloren en niet het einde van de wereld.

Beide ouders hebben op dit vlak dezelfde verantwoordelijkheid. Welke kinderen bij wie verblijven maakt niets uit.
Ik stel voor dat beide ouders gewoon trachten goeie afspraken te maken wie wat doet en wanneer of elkaar vooraf in te lichten om die heisa te vermijden in het belang van de kinderen.

Reclame

LeenW

#4 , 10 apr 2017 16:35

Op niks trekken is subjectief. Wat voor u lelijk is, is voor iemand anders kunst. Dat gezegd zijnde, zo'n dingen worden best in overleg gedaan.

Gebruiker21

#5 , 10 apr 2017 16:37

Zoals hierboven gezegd: spreek als ouders af wat jullie wensen ivm het haar van de kinderen (geef de kinderen eventueel zelf ook inspraak), spreek af wie er met de kinderen naar de kapper gaat, en hou jullie beiden aan deze afspraak. Voor de kinderen is dit de beste oplossing, en ik hoop dat jullie beiden toch het beste willen voor jullie kinderen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#6 , 10 apr 2017 16:38

u heeft samen het ouderlijke gezag. Dat heet bij wet co-ouderschap. Dit heeft niets te maken met welke verblijfsregeling er wordt toegepast. De eenzijdige beslissing van de vader om de haren te laten knippen staat diametraal tegenover jouw beslissing om hun haar te laten groeien. Is dat ook jouw éénzijdige beslissing (om het dus niet te laten knippen) ? Want dan is de oplossing heel eenvoudig: pas goed co-ouderschap toe en pleeg samen overleg wie wat doet en hoe. dus: bij welke kapper wordt het haar geknipt en wanneer. En je kan redelijkerwijs vragen dat er door een kapper wordt geknipt en niet zelf. Belangrijk advies: als jullie niet kunnen overleggen over zoiets eenvoudig als de haarsnit, komen er nog moeilijke beslissingen ....

Suzy D
Topic Starter

#7 , 10 apr 2017 17:04

Beste,
ik vreesde er al voor.
Maar van communicatie is er totaal geen sprake.
Ofwel wordt ik uitgescholden door mijn ex. Ofwel op een goede dag wordt er NIETS gezegd.
Het is door drankproblemen en agressief gedrag bij mijn ex dat ik weg ben van hem.
Communiceren = 0,0
Toen kinderen gisteren met hun geknipt haar thuiskwamen heb ik ook maar niets gezegd. Omdat het inderdaad de ruzie niet waard is.
Maar door hem mag ik nu vanavond wel kapper betalen om het haar van zoon wat deftig te krijgen. Het is precies een mislukte Filiberke vanuit de Jommekes strips.
En dat terwijl ik haar aan het laten groeien was...

eylis

#8 , 10 apr 2017 17:11

Heeft hij dat zelf geknipt of was het een echte kapper? Je mag alleszins verwachten dat het door een professionele kapper gebeurt. En als het dan al door een kapper gedaan werd, kan je die kapper ook laten weten dat je niet tevreden bent van zijn/haar prestatie gezien het feit dat je een naknip-beurt is moeten gebeuren. (als er tenminste echt sprake is van snitfouten)

Suzy D
Topic Starter

#9 , 10 apr 2017 17:15

Dat brengt mij tot de volgende vraag.
Aangezien er geen communicatie mogelijk is met ex en hier gaat het nog maar om iets simpels. Kan er hiervan dan niets op papier gezet worden?
Zo ja: hoe doe je dat? En over nog andere zaken….

eylis

#10 , 10 apr 2017 17:34

je stuurt een vriendelijke mail naar de vader waarin je meldt dat je goed co-ouderschap wil voeren mt jullie gezamenlijke kinderen en je vraagt of er samen enkele afspraken op mail gezet kunnen worden, zodat jullie beiden een duidelijke neerslag hebben van gemaakte afspraken. Zoals wie instaat voor de onderhoudskapperbeurten, zakgeld, GSM-gebruik (in de toekomst) Laat weten dat je openstaat voor zijn suggesties. Krijg je hier geen concrete voorstellen op, maak dan zelf een lijst op met jouw voorstellen. Eens kijken of je hier al een beetje verder mee geraakt.

laryge

#11 , 10 apr 2017 22:05

je stuurt een vriendelijke mail naar de vader waarin je meldt dat je goed co-ouderschap wil voeren mt jullie gezamenlijke kinderen en je vraagt of er samen enkele afspraken op mail gezet kunnen worden, zodat jullie beiden een duidelijke neerslag hebben van gemaakte afspraken. Zoals wie instaat voor de onderhoudskapperbeurten, zakgeld, GSM-gebruik (in de toekomst) Laat weten dat je openstaat voor zijn suggesties. Krijg je hier geen concrete voorstellen op, maak dan zelf een lijst op met jouw voorstellen. Eens kijken of je hier al een beetje verder mee geraakt.
Of als jullie er zelf niet uitkomen, schakel een bemiddelaar in. Ik kan je de gegevens bezorgen van iemand die ook indirect bemiddelt, zodat jullie niet samen hoeven te komen maar wel de communicatie kan hersteld worden. Stuur gerust PB voor gegevens.

Gebruiker21

#12 , 11 apr 2017 10:13

Maar van communicatie is er totaal geen sprake.
Ofwel wordt ik uitgescholden door mijn ex. Ofwel op een goede dag wordt er NIETS gezegd.
Het is door drankproblemen en agressief gedrag bij mijn ex dat ik weg ben van hem.
Communiceren = 0,0
In zo'n situatie lijkt co-ouderschap me echt geen goede optie. Wil je die regeling aanhouden, of zou je de kinderen meer bij jou willen hebben? Als je kan aantonen dat uw ex een drankprobleem heeft en / of agressief gedrag vertoont, is de kans groot dat de kinderen aan jou toegewezen worden en uw ex een omgangsregeling krijgt toebedeelt.

Als je voor co-ouderschap wil gaan, moeten beide ouders toch nog een minimum van normale communicatie kunnen onderhouden en samen nog deftig kunnen beslissen over zaken die de kinderen aangeaan. Als dat niet meer lukt, lijkt co-ouderschap me niet meer aangewezen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Suzy D
Topic Starter

#13 , 11 apr 2017 10:16

Hallo,
het is ook geen co ouderschap é.
omwille van ex zijn problemen.
Kids zijn bijna steeds bij mij. Om de twee weken van zaterdagmorgen tot zaterdagavond.
en enkel week in kerstvakantie en paar weken in grote vakantie (wat ik zelf al veel te veel vind gezien zijn gedrag, maar rechter heeft zo beslist)

denlowie

#14 , 11 apr 2017 10:20

Sorry maar als men over zulke futiliteit discuseerd is het normaal dat jullie niet meer samen zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#15 , 11 apr 2017 10:27

Hallo,
het is ook geen co ouderschap é.
omwille van ex zijn problemen.
Kids zijn bijna steeds bij mij. Om de twee weken van zaterdagmorgen tot zaterdagavond.
en enkel week in kerstvakantie en paar weken in grote vakantie (wat ik zelf al veel te veel vind gezien zijn gedrag, maar rechter heeft zo beslist)
Laat dan ergens vastleggen dat de vader het haar niet laat knippen van de kinderen als deze bij hem zijn. Jammer dat dit op zo'n manier moet, maar als het echt niet anders kan, zal je dit via gerechtelijke weg moeten "forceren". Advocaat hiervoor raadplegen, zou ik zeggen...

Terug naar “Echtscheiding”