Elektriciteit meter gegevens privé?

Oude Belg

Re: Elektriciteit meter gegevens privé?

#31 , 18 dec 2017 08:20

[quote="Mathias1"

Niet akkoord, in de eerste plaats ik bevraag mij hier en ik verdedig een stelling die tot nu nog niet juridisch weerlegt is. <...>
ik vraag gewoon advies en geen preek![/quote]

Niet weerlegd, inderdaad. Omdat het niet hoeft. Ik moet ook niet weerleggen dat er een porceleinen theepot om de zon draait, dat kabouters mijn voortuin verzorgen, dat het Vliegende Spaghettimonster hemel en aarde geschapen heeft, dat het, wegens privacyredenen verboden is mij aan te kijken als ik op straat loop,.....

Wie iets beweert, moet dat bewijzen. Jij beweert dat het bekijken van jouw meter niet mag, omdat het een inbreuk zou zijn op de privacywetgeving. Bewijs dat dan ook.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

#32 , 18 dec 2017 09:03

Privacy wordt gedomineerd door de principes van proportionaliteit en finaliteit (art. 8 en 9 Privacyverklaring (wat op zich geen wet in formele zin is, maar op zijn minst gezaghebbend - ik ben niet op zoek gegaan naar de wettelijke grondslag)).
Finaliteit is het uiteindelijke doel: in dit geval het opnemen van het verbruik door verbruikers en netbeheerders mogelijk maken.
Proportionaliteit is dat de maatregelen voor de bescherming in verhouding staan tot het te beschermen goed: wat kost het om alle meters af te schermen om te zorgen dat enkel betrokkenen (netwerkbeheerders, eigenaars en huurders) deze gegevens kunnen bekomen.

De meterstanden op zich leren weinig: voor de doorsnee passeerder staan ze bijna steeds niet in het zicht. Bovendien is het - in een appartement - vaak niet eenduidig aan te wijzen welke meter bij welke bewoner hoort. Bovendien kan men maar zicht krijgen op individueel verbruik bij meerdere meteropnames.
Dat vereist al een intentionaliteit van de andere persoon.

Het risico - of zo je wil de schending van de persoonlijke levenssfeer - is dus beperkt.
De maatregelen om dit tegen te gaan, zijn anderzijds disproportioneel: een toegangssysteem tot deze gegevens - voor alle meters - dat het mogelijk maakt dat de netwerkbeheerder in alle gevallen toegang krijgt, en individuele personen in specifieke (en wijzigende) gevallen, is in huidige tijden nauwelijks beheersbaar en zou alvast disproportionele kosten veroorzaken.

Ik denk dan ook dat je met je pleidooi weinig kans maakt bij de rechtbank (want dat is de enige plaats waar je dit gaat kunnen proberen afdwingen). In het licht van de finaliteit (die op zich niet betwist wordt) is een rigoureuzere aanpak wellicht disproportioneel, temeer gelet op de "mate van inbreuk".

Allicht is de vermelding van de naam op deurbellen en/of brievenbussen een zwaardere schending (quid non) van de persoonlijke levenssfeer, want daarmee kan je in een oogopslag zien wie waar woont.
(Welke meter dan bij deze persoon hoort, en - bij extensie - welk verbruik deze persoon dan vertoont, is een stuk moeilijker te achterhalen).

Een individueel persoon die je gegevens probeert te bekomen, kan je aanpakken via een klacht wegens belaging (art. 422bis Sw.)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105

#33 , 18 dec 2017 09:44

Als TS zijn privacy wil, zal hij zijn meter achter slot en grendel moeten plaatsen, maar zal hij jaarlijks moeten opdraven om dat slot te openen als de meteropnemer langs komt. Gezien die niet klokvast langskomt, zal TS telkens een dagje verlof dienen te nemen om voor die goede man de deur te openen.
Verder zijn de slimme meters in opmars op vraag van EU.
Daar orden nog meert gegevens bijgehouden, en wordt de meterstand om het kwartier doorgestuurd naar de leverancier.
Ik denk dat TS hier een verborgen agenda heeft : nl dat verhuurder/ en anderen niet zouden kunnen zien dat hij meer verbruikt dan anderen, gezien zijn verborgen kwekerij van plantjes.

Reclame

LeenW

#34 , 18 dec 2017 10:09

Als iets niet in de wet omschreven staat dat het dan mag het, ik betwist die stelling.
Als u zo'n dingen in vraag gaat stellen, kan ik het mensen echt niet kwalijk nemen dat ze u niet meer serieus nemen. Er is hier door verschillende mensen uitgelegd waarom uw redenering niet klopt en uw logica vals is.

Laatste poging: u kunt niet vragen een wetsartikel te citeren dat niet bestaat. Je kunt immers niet rechtstreeks aantonen dat iets toegelaten is, je kunt enkel aantonen dat iets verboden is. Bijgevolg is iets dat niet verboden is, toegelaten. Enkel in een paar gevallen gaat de wetgever expliciet schrijven dat iets toegelaten is, vaak om een uitzondering op een voorgaand artikel aan te duiden.

Lees de uitleg van Bart Vissers, duidelijker gaat u het niet krijgen.

mava105

#35 , 18 dec 2017 11:49

TS was duidelijk onder invloed van zijn plantjes :lol:

Franciscus

#36 , 18 dec 2017 12:01

Daarom mijn melding navraag bij verdeler en netwerk.
Deze plaatsen zeker in een appartementsgebouw de meters kort bij de deur ...weinig kosten voor en en ook voor voorbeeld brandweer makkelijk te bereiken.
Als in elk appartement de meter moet staan moeten er ook meer kabels getrokken worden.
Niet alleen elektriciteitsmeters maar ook gasmeters staan meestal samen ...om van water maar te zwijgen.
alsu in een appartement woont zijn er inderdaad gemene delen waar die zaken worden in geplaatst.
Indien u dat een inbreuk op uw privacy vindt mail eens naar die commissie en vraag hun antwoord.
Anders in een huis gaan wonen.

PS plantjeskwekers tappen gewoonlijk de nutsvoorzieningen voor de meter af.

Langs de andere kant al eens nagedacht dat op uw bel en brievenbus ook uw naam (moet) staan... is dat ook geen inbreuk op uw privacy?

mava105

#37 , 18 dec 2017 12:08

Langs de andere kant al eens nagedacht dat op uw bel en brievenbus ook uw naam (moet) staan... is dat ook geen inbreuk op uw privacy?
En uw naam op de brieven die je ontvangt.? Zou ook de fiscus aanklagen omdat die u op regelmatige basis een grote bruine omslag toesturen, waaruit de buren zouden kunnen besluiten dat je werkt. (of eenvoudigweg BESTAAT)

asperger

#38 , 18 dec 2017 12:20

Amaai die zeveraar krijgt hier nogal wat aandacht.

De proportionaliteit is hier al lang een disproportionaliteit geworden aangezien TS zijn reserve om wat te mogen zeveren allang heeft opgebruikt.

Wat de finaliteit betreft: die kent hij zelf niet, hij is duidelijk nog zoekende maar dan wel op het verkeerde forum.
Laatst gewijzigd door asperger op 18 dec 2017 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie

#39 , 18 dec 2017 12:37

Ik versta niet dat men hier nog op wil antwoorden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathias1
Topic Starter

#40 , 25 dec 2017 11:03

Franciscus en Bart visser bedankt om hier een deftige reactie te plaatsen.
Aan alle anderen vraag ik graag eerst mijn post goed te lezen en niet in het belachelijk te trekken! Alles heeft een rede en ik probeer hier info in te winnen.
Dit viel mij op en bij huizen staan meters ook meestal in niet publiekelijk toegankelijke ruimtes de enige logica welk ik hierin kan vinden is dat eigenaars/verhuurders hier belang bij hebben en zoals altijd misbruik maken van hun positie.
In de redenering van Bart visser zit iets in al lijkt een eenvoudig ondoorzichtbaar vergrendelbaar beschermkapje of dergelijk kastje mijn nu ook niet een overdreven dure kost in in verhouding tot de bemoeienissen van de huisbaas/ de last wels het bij brengt . Als de meters van beginsafaan rechtstreeks bv in een afsluitbaar kastje of "in het appartement zelf zouden worden geplaatst zou dit zelf een goedkoper uit te voeren elektrische ontwerp zijn". Al weet ik momenteel tog al iets meer Ik zoek logica maar vind deze niet. De waarom is nog steeds onduidelijk????

Mathias1
Topic Starter

#41 , 25 dec 2017 11:43

[quote="Mathias1"

Niet akkoord, in de eerste plaats ik bevraag mij hier en ik verdedig een stelling die tot nu nog niet juridisch weerlegt is. <...>
ik vraag gewoon advies en geen preek!
Niet weerlegd, inderdaad. Omdat het niet hoeft. Ik moet ook niet weerleggen dat er een porceleinen theepot om de zon draait, dat kabouters mijn voortuin verzorgen, dat het Vliegende Spaghettimonster hemel en aarde geschapen heeft, dat het, wegens privacyredenen verboden is mij aan te kijken als ik op straat loop,.....

Wie iets beweert, moet dat bewijzen. Jij beweert dat het bekijken van jouw meter niet mag, omdat het een inbreuk zou zijn op de privacywetgeving. Bewijs dat dan ook.[/quote]

Ik beweer hier helemaal niets!!!
(Ik ben hier genoodzaakt een stelling te verdedigen omdat anders niemand diepzinnig genoeg redeneert)

Ik kan een eigenaar zijn welk een nieuwbouw wenst te zetten en welk hier de rol van huurder verdedigt om info in te winnen of ik kan zoals mijn rol het zegt ne huurder zijn geplaagd door zijn huisbaas... maakt het überhaupt iets uit ??
Wat me nog het meest verbaasd is het onbegrip hier.

mava105

#42 , 25 dec 2017 12:23

Dit viel mij op en bij huizen staan meters ook meestal in niet publiekelijk toegankelijke ruimtes de enige logica welk ik hierin kan vinden is dat eigenaars/verhuurders hier belang bij hebben en zoals altijd misbruik maken van hun positie.

Een huis is geen appartement. De eigenaar kan moeilijk zijn voordeur openlaten, zodat de buren vrij kunnen zijn meter bekijken

Ibeschermkapje of dergelijk kastje mijn nu ook niet een overdreven dure kost in in verhouding tot de bemoeienissen van de huisbaas

En wie gaat die meterstanden dan aflezen. Meteropnemers zullen jaarlijks afspraken dienen te maken om aan de meter te kunnen, en hoeveel zullen ze door nonchalante huurders moeten terugkomen.Wie gaat die kosten betalen? En vermenigvuldig die kost eens met het aantal huizen in ons land. indien voor iedere meter een slotje dient voorzien.

/ Als de meters van beginsafaan rechtstreeks bv in een afsluitbaar kastje of "in het appartement zelf zouden worden geplaatst zou dit zelf een goedkoper uit te voeren elektrische ontwerp zijn".
Zou enkel maar goedkoper zijn voor de bewoner, maar duurder voor de leverancier. Bij een eventuele brand zou de brandweer naar die meter moeten zoeken, terwijl al die meters nu (wettelijk) zo dicht mogelijk bij de voorgevel dienen te staan.

En als je er bezwaar tegen hebt, waarom gan je dan niet wonen in een huis?

sloeberken

#43 , 25 dec 2017 12:25

( aan de hand van mijn meterstanden kan men min of meer een idee hebben hoe vaak ik daar verbleef, dit stoort mij! )
Gaat dit zoveel verschil uitmaken als je er niet bent.
Een juridisch antwoord is niet voor handen op u vraag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#44 , 25 dec 2017 12:26

TS zit inderdaad op het verkeerde forum....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg

#45 , 25 dec 2017 12:50

Volgens mij een complot. Huiseigenaren, verhuurders, nutsmaatschappijen, de overheid, de CIA, de pers, dit forum, de Russen en aliens werken samen en dekken alles toe. Wie doet er wat aan?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”