Plaatsbeschrijf nog steeds niet uitgevoerd + dreigingen baas

JohnD

#31 , 23 dec 2008 21:40

Onder andere ook nog op de dt-foutjes letten ...
Zeker en vast, maar daar ben ik niet zo goed in.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#32 , 23 dec 2008 21:45

In de laatste versie wordt het woord 'u' zowel met kleine als met hoofdletter gebruikt.
Interessant om weten ..maar het is natuurlijk wel zo dat de oudere generatie die dat niet zo goed weet, misschien bij het zien van een kleine "u", denken dat er al totaal geen respect meer voor hun is. ik denk dat ik voortaan nog een tijdje de grote "U" zal gebruiken tot die gewoonte van de kleine "u", volledig ingeburgerd is.

Mcnab
Topic Starter

#33 , 24 dec 2008 11:59

Bedankt johnD voor alle moeite en tijd die je erin gestoken hebt om me te helpen!
De brief is vandaag verstuurd.

Beste wensen en prettig eindejaar ;)

Reclame

Mcnab
Topic Starter

#34 , 23 mar 2009 15:50

Nadat het een tijdje stil is geweest beginnen de problemen met de huisbaas nu dus terug.

Hij heeft tot op heden nog steeds geen herstellingen uitgevoerd.
Maar daar gaat het zelfs nu niet over aangezien we op het punt staan een contract te tekenen voor een huis te huren;

Verleden week vrijdag heeft hij me terug een factuur in de bus gestoken voor het water, wat ik altijd correct overmaak;

Normaal stuurt hij me een mailtje met het te betalen bedrag, en ik schrijf dat dan over met de mededeling "betaling water ....adres enz".

Nu vrijdag steekt hij de factuur in mijn bus, en vandaag laat hij iemand van pidpa langskomen om de watermeter weg te nemen.

Gevolg is dus dat wij zonder water zitten.
De mensen van pidpa melden me dat hij moet een contract tekenen waarin hij de toestemming geeft om het water op onze naam te plaatsen, maar dit wil hij niet en nu laat hij dus de watermeter verwijderen.

Wij kunnen dus geen toilet meer gebruiken, ons niet meer wassen, het appartement niet meer kuisen, we hebben geen drinkwater meer tenzij uit flessen waar we ons dan ook mee moeten wassen enz.

Ik vraag me af of het wel wettelijk is om iemand zonder water te plaatsen.

Ik kan wel terug een meter laten plaatsen, wat me 300 euro gaat kosten, maar aangezien ik van zin ben om hier zo snel mogelijk weg te zijn is het voor mij niet meer de moeite om die kosten te gaan doen.

Wat nu gedaan?

Vandebos

#35 , 23 mar 2009 16:13

Elke huurwoning dient conform de vlaamse wetgeving aangesloten te zijn op het elektriciteits- en waternetwerk. (valt onder nutsvoorzieningen)

Ik denk persoonlijk dat dit spelletje lag genoeg heeft geduurd en dat het hoog tijd is naar het vredegerecht te stappen met dit dossier. Door het wegnemen van de waterteller maakt de verhuurder het pand onbewoonbaar tijdens een huurcontract. U kan dus schadevergoeding vragen. Rekeninghoudend met de gehele situatie zou ik zeer dringend contact opnemen met de sociale diensten binnen de gemeente waar U woont en het pand effectief onbewoonbaar laten verklaren. Als je dan met deze gegevens en de historiek van het appartement (brieven foto's, enz) naar het vredegerecht stapt kan de vrederechter niet alleen het contract ongeldig verklaren doch tevens een schadevergoeding toekennen aan jullie.

OPGEPAST!

Als je besluit naar het vredegerecht te stappen dien je je dossier zo volledig mogelijk te maken. Van alle brieven,fiches AS post, foto's, fakturen, betalingen van huur ed. een copie in het dossier.

In je verzoekschrift dien je al je eisen te vermelden; de vrederechter kan enkel toekenen wat je verzoekt, het is slechts in zeer uitzonderlijke toestanden dat hij uit eigen beweging en dan nog gekleed in zoveel mogelijk precedenten bijkomende maatregelen zal nemen die geen deel uitmaken van het verzoekschrift.

Persoonlijke mening van een goede verhuurder? Afmaken die vent waar het pijn doet: zijn portefeuille.

Mcnab
Topic Starter

#36 , 23 mar 2009 16:41

Ok bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

Ik ga deze avond dan is bij mijn wijkagent langs om me te informeren over alle sociale diensten.
Hij is min of meer op de hoogte van de problemen met mijn huisbaas en zal me wel in contact brengen met de dienst huisvesting en dergelijke.

Thx ;)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#37 , 23 mar 2009 18:44

Watermeter weggenomen??
hoe zijn die bij u binnengeraakt
Woont de huisbaas daar ook
Bent u voorafgaand in kennis gesteld

Indien de huisbaas daar niet woont - ook al is hij eigenaar van het pand - dan moet hij daar buitenblijven.

U kan aangifte doen van diefstal van de meter - de waterwerken kunnen bij mijn weten zomaar niet in een bewoond appartement een meter weghalen. Ook niet in zijn kelder want dat is een deel van het appartement.
U moet niet weten dat de huisbaas dat heeft gedaan - dus de klacht is tegen onbekenden.
Stel eventueel ook de pidpa en de huisbaas in kennis dat je aangifte heb gedaan.
Achteraf kan hij het gaan uitleggen bij de politie dat hij de meter heeft laten verwijderen - gezien je klacht hebt ingediend krijg je ook het dossier bij het parket( eventueel via uw advokaat - rechtsbijstand ) en een prachtig bewijsmiddel.
redenering u huurt een appartement - een deel verdwijnt - mogelijk onbekende koperdieven - dus u doet aangifte - politie komt zelfs de vaststelling doen.

Als Pidpa dat wil doen moeten ze naar de rechter stappen - verplichting voor een minimale dienstverlening.

Voor de rest doen wat Vandebos heeft gezegd.

Mcnab
Topic Starter

#38 , 23 mar 2009 19:07

De huisbaas heeft nog de sleutel van de gemeenschappelijke gang en heeft dus toegang tot de kelder waar de watermeter zich bevindt.

Het contract van het water stond op naam van de huisbaas.
Heeft hij dan ook het recht die watermeter te laten wegnemen?

Zoals vermeld had ik hem documenten opgestuurd die hij diende te tekenen zodat ik het contract op mijn naam kon plaatsen, maar dit heeft hij altijd geweigerd met als gevolg dat ik dus geen wateraansluiting op mijn naam had staan.

Ik heb wel rekeninguittreksels en mails van hem waarin hij me vraagt om de waterfactuur die hij ontvangt van pidpa aan hem te betalen wat ik ook gedaan heb.

Mcnab
Topic Starter

#39 , 24 mar 2009 09:47

Gisteren is een afspraak gemaakt met de dienst woningzorg, die mensen komen op 7 april bij ons langs om alles te constateren.

Ik hou jullie wel verder op de hoogte.

Nu mijn volgende vraag: kan ik pidpa dwingen om een minimum voorziening te leveren van water bij ons thuis?

Vandebos

#40 , 24 mar 2009 11:08

De huiseigenaar heeft hoogstwaarschijnlijk beweerd dat het pand leegstond.

Aangetekend schrijven en kopie van schrijven faxen naar pidpa waarbij je hen in gebreke stelt wegens het niet voorzien van basisnutsvoorzieningen.

Hen vragen je de bewijzen van achterstallen te bezorgen die aantonen dat je een slechte betaler bent. (kunnen ze niet) Hen verzoeken aan te tonen dat ze onderzocht hebben of de woonst effectief leegstond. Hen verzoeken deze situatie onmiddellijk recht te trekken en U binnen de 24uur na het ontvangen van de fax te contacteren aangezien zij het onmogelijk maken dat u het volledige genot heeft van het pand dat u huurt zonder dat er aanwijsbare redenen zijn om de watertoevoer af te sluiten.

Zeer duidelijk maken dat U bij niet telefonisch antwoorden binnen de gestelde termijn een procedure met hoogdringendheid start bij het lokale vredegerecht.

Mcnab
Topic Starter

#41 , 24 mar 2009 12:29

Ok das duidelijk, dan ga ik straks even pidpa contacteren hieromtrent, zien wat ze telefonisch te melden hebben.
Zoniet een AS sturen zoals u me aanraad.

Nu stel ik me nog een laatste vraag.

Wat is het beste dat ik doe? Wachten met pidpa terug aan te sluiten tot na dat woningzorg langsgekomen is zodat zij het appartement onbewoonbaar kunnen verklaren (ik wil toch vertrekken daar).

Of

Pidpa al hun meter laten terugplaatsen en een minimum voorziening laten regelen van water voordat woningzorg bij me langskomt?

Ik wil het dossier tegen mijn huisbaas zo stevig mogelijk maken zodat ik zo snel mogelijk kan vertrekken.

Dus lijkt me best te wachten om pidpa in gebreke te stellen totdat woningzorg alles is komen vaststellen, of zie ik dat verkeerd?

Pedro

#42 , 24 mar 2009 12:37

Ik huur sinds 01/03/2008 een appartement met een 3-6-9 contract.

De huisbaas heeft tot op heden nog steeds geen plaatsbeschrijf uitgevoerd, maar hij beweert dat het contract geregistreerd is.
Volgens mij moet de huisbaas toch een plaatsbeschrijf hebben vooraleer hij een contract kan laten registreren?
Bij een huurcontract voor lange termijn dient een eventueel plaatsbeschrijf te gebeuren binnen de maand na de intrek van de huurder. Het is nu dus ruim te laat om dat nog te doen.
Het contract had moeten geregistreerd worden binnen de 2 maanden na ondertekening. Als ja daaraan (of aan de datum) twijfelt kan je dat zelf navragen bij de registratiedienst.
Bij mijn weten is een plaatsbeschrijving niet verplicht, maar als er een is moet ze wel geregistreerd worden.
Artikel 1730 en 1731 B.W. Een plaatsbeschrijving is verplicht.
Wanneer er geen werd opgemaakt wordt geacht dat bij einde huur de huurder het goed achterlaat in de staat dat het zich bij huuraanvang bevond. De verhuurder mag krachtens de wet wel met alle mogelijke middelen proberen aan te tonen dat er zich huurschade voordoet.

Ook de registratie van een huurovereenkomst is verplicht. Gebeurt dit niet, dan kan de huurder zonder vooropzeg noch schadevergoeding het pand verlaten.

Door registratie wordt een huurovereenkomst tegenwerpelijk aan derden alsook verkrijgt het vaste datum.

Mcnab
Topic Starter

#43 , 24 mar 2009 12:48

@ Pedro:

Is er een bepaalde dienst waartoe ik me kan richten om na te gaan of het huurcontract wel degelijk geregistreerd is?

Vandebos

#44 , 24 mar 2009 13:03

Het huurcontract moet worden geregistreerd op het registratiekantoor dat
bevoegd is voor de plaats waar het verhuurde onroerend goed gelegen
is.
U kan het bevoegde registratiekantoor met alle nuttige informatie (openingsuren,
e-mailadres, telefoonnummer, …) vinden:
✓ ofwel door te surfen naar:
http://annuaire.fi scus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl
Nadat u deze link heeft gebruikt, klikt u:
1/ in de linkse kolom op “bevoegdheden”
2/ daarna, in de selectielijst Administratie op “AKRED”
4
3/ daarna, in de lijst van de bevoegdheden op “Registreren van huurcontracten
van onroerende goederen”
4/ en tot slot geeft u de postcode en eventueel de straat in waar het verhuurde
onroerende goed gelegen is. Door op de gevonden straat of gemeente te klikken
verkrijgt u alle informatie over het bevoegde registratiekantoor.
✓ ofwel door te bellen naar het contactcenter van de FOD Financiën (lokaal tarief )
op het nummer 0257 257 57, elke werkdag tussen 8u en 17u.

Mcnab
Topic Starter

#45 , 24 mar 2009 13:20

Ok jullie zijn geweldig thanks ;)

Terug naar “Huren”