Contractbreuk plegen

vodde
Topic Starter

Contractbreuk plegen

#1 , 23 apr 2009 12:51

Ik heb een vraagje ivm contractbreuk. Maar even de situatie schetsen :

Mijn vriendin werkt in een kinderopvang, part-time, en heeft een contract voor bepaalde duur van 1 jaar, dat eindigt op 1 september.
Nu heeft zij recentelijk een aanbieding gekregen voor full-time, en wou zij daar dus aan de slag gaan.
Wetende dat zij haar volledige opzeg niet zou kunnen uitdoen tegen de begindatum van haar nieuwe job, heeft zij een aangetekende ontslagbrief opgesteld, met de vraag of er mogelijk een regeling zou kunnen getroffen worden om sneller weg te kunnen, nl. tegen het begin van haar nieuwe job.
Pas na 3 weken ( het ontslag moest eerst naar de Burgemeester & Schepen ) heeft zij respons gekregen, dat ze niet weg kan. Ze is verplicht te blijven tot het einde van haar contract, einde opzeg, of tot dat ze vervanging gevonden hebben.
Nu de tijd begint te dringen, en ze op de normale manieren niet meer weg kan, overweegt ze contractbreuk. Het contract dus verbreken, en de daarbij gekoppelde schadevergoeding te betalen aan haar werkgever.

Maar wat is nu de officiele procedure om dit aan te pakken, opnieuw een aangetekende brief met de mededeling van contractbreuk ? Klopt het, dat de schadevergoeding gelijk is aan X ( bij haar 3 blijkbaar ) maal het brutoloon ( en niet netto ) ? Is er iets in dit verhaal waar een reukje aanzit ? Is er nog een optie, bijvoorbeeld gewoon niet meer opdagen ? Wat is het gevolg als ze gewoon blijft verderwerken tot begin van haar nieuwe job, en in die tijd ook al een nieuw contract tekent ?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 23 apr 2009 16:08

Volgens wat ik vermoed is het wel nettoloon en gewoon de maanden die ze kontraktueel nog moet doen aan de werkgever betalen. Dus de resterende vooropzeg op het ogenblik dat zij weg gaat. Per AS doen natuurlijk.

Buzzer

#3 , 23 apr 2009 21:37

Best eens informeren bij een vakbond. Die kennen die problematiek beter.

Ik weet (van horen zeggen) dat als er een proces zou van komen dat de rechtbank eerder de kant van de werknemer kiest ipv de werkgever.

Ik zou toch eens op een volwassen manier gaan praten met de werkgever en een compromis uit de brand proberen slepen.
Van de eerste keer aangetekend schrijven alvorens te praten is zeker niet de beste strategie.

Als het bij de overheid is dat ze werkt moet er waarschijnlijk wel een regeling te treffen zijn.

Reclame

JohnD

#4 , 24 apr 2009 00:31

Het is wel voor de overheid dat ze werkt. Daar kan dus niet mee gepraat worden denk ik.

dieke

#5 , 24 apr 2009 11:02

Buzzer: het gaat hier over kinderopvang, waar al lang geweten is dat er een tekort is aan personeel. Ik denk niet dat er veel compromis uit de brand zal te slepen vallen.

Terug naar “Archief”