Aansprakelijkheid bij brand

Gerry123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid bij brand

#1 , 19 jul 2018 12:19

Hallo,

Ik huur sinds januari een appartement. Nu heb ik afgelopen brand gehad op mijn balkon door een onoplettenheid van mijn kant. Hierdoor is er schade ontstaan welke gerepareerd moet worden. Nu heb ik zelf geen brandverzekering, met omdat er in mijn contract de volgende passage staat:

Verzekeringen:
Voor d egehele duur van de huurperiode zal de verhuurder een verzekering afsluiten tegen storm-, hagel- en brandschade die de aansprakkelijkheid van de huurder voldoende dekt tegenover de eigenaar. De deelname van de huurder in deze onkost bedrgaat 90/1.000sten van 50% van de jaarlijkse kost van de brandpolis van het gebouw en wordt verrekend met de algemene kosten. De aansprakelijkheid van de jegens derden (andere huurders in het gebouw, geburen, etc) is niet gedekt in deze polis. Partij huurder zal zelf hiervoor een verzekering afsluiten. De huurder zal hiervan het bewijs leveren.

Qua eigen verzekeringen heb ik een familiale verzekering - deze werd mij toen aangeraken door de verzekeringsinstelling om te voldoen aan verplichting in het contract.

Nu heb ik nog geen melding gedaan bij mijn huisbaas omdat ik eerst wat meer wil weten over of ik zelf voor de kosten moet opdraaien. Mijn verwachting is dat de huisbaas tegen een hoge kost wil laten repareren, terwijl ik, mits aansprakelijk, dat tegen een scherpst mogelijk prijs wil.

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 19 jul 2018 15:39

Het zal een expert zijn die de schade zal bepalen en welke som je zal moeten betalen. Dat kan je zelf niet.

Gerry123
Topic Starter

#3 , 19 jul 2018 16:11

Hallo Mava,

Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Dat een expert het bedrag aan schade zal bepalen lijkt mij logisch? Maar mijn vraag is of ik die schade persoonlijk moet vergoeden of dat deze gedekt is door de verzekering die de verhuurder heeft afgesloten?

Ik heb me wat meer verdiept en ik zou deze clausule omschrijven als een clausule "afstand van verhaal". Klopt dit?

Gr,
Wim

Reclame

scorpioen

#4 , 19 jul 2018 16:38

Welke schade moet er hersteld worden?

Gerry123
Topic Starter

#5 , 19 jul 2018 17:01

De brand vond plaats op het balkon, met als gevolg dat er schade is ontstaan aan houten terrasplanken (5 planken beschadigd - vervangen), schuifraam (barsten in glas + verbogen omlijsting - vermoedelijk in zijn geheel vervangen), buitenmuur (roetaanslag verwijderen) en balkonomheining (roetaanslag verwijderen).

Thomas Morus

#6 , 19 jul 2018 18:01

De schade aan de gemene delen (=derde partij) blijkt niet gedekt te zijn door de brandverzekering.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gerry123
Topic Starter

#7 , 19 jul 2018 18:42

De schade aan de gemene delen (=derde partij) blijkt niet gedekt te zijn door de brandverzekering.
Bedoel je met gemene delen de ruimtes in het pand die niet specifiek beschreven staan in het huurcontract (bv de lift, gedeelde hal, etc)? Hier is geen schade. De schade is enkel op plekken die beschreven staan in het contract als verhuurd object.

Thomas Morus

#8 , 19 jul 2018 18:48

buitenmuur (roetaanslag verwijderen) = gemeenschappelijk deel en niet verzekerd volgens uw uitleg.

Gerry123
Topic Starter

#9 , 19 jul 2018 19:27

buitenmuur (roetaanslag verwijderen) = gemeenschappelijk deel en niet verzekerd volgens uw uitleg.
Je hebt gelijk. Gelukkig is dat het minste waar ik mij zorgen over maak (zijn maar een paar stenen).

Dus jou conclusie zou zijn dat ik weinig risico loop omdat ik zelf geen brandverzekering heb?

KJ86

#10 , 19 jul 2018 19:29

Ik zou maar eens contact opnemen met uw verzekeringsmakelaar want ik vermoed dat je de kosten uit eigen zak moet betalen.

U heeft een contractuele band met de verhuurder en dat soort schade is uitgesloten.

De verhuurder moet de schade aangeven aan de blokpolis en die verzekeraar zal de schade dan verhalen op u.

Thomas Morus

#11 , 19 jul 2018 19:29

Daar lijkt het toch op wegens de clausule in het huurcontract.

Thomas Morus

#12 , 19 jul 2018 19:31

Ik zou maar eens contact opnemen met uw verzekeringsmakelaar want ik vermoed dat je de kosten uit eigen zak moet betalen.

U heeft een contractuele band met de verhuurder en dat soort schade is uitgesloten.

De verhuurder moet de schade aangeven aan de blokpolis en die verzekeraar zal de schade dan verhalen op u.
Er is de clausule in het huurcontract die zegt dat:

"Voor de gehele duur van de huurperiode zal de verhuurder een verzekering afsluiten tegen storm-, hagel- en brandschade die de aansprakkelijkheid van de huurder voldoende dekt"

KJ86

#13 , 19 jul 2018 19:54

Sorry, te snel gelezen, negeer hetgeen ik geschreven heb.

Gerry123
Topic Starter

#14 , 20 jul 2018 09:16

Dank je wel voor jullie reacties!
Als ik het dus goed begrijp loop ik een beperkt risico (enkel voor de buitenmeur)?

Gr,

Terug naar “Huren”