Caravan weg uit camping

charno
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Caravan weg uit camping

#1 , 20 nov 2018 10:32

Geachte,
Hieromtrent zijn we reeds bij diverse personen te rade gegaan, maar blijkbaar situeert zich dit in een grijze zone en kan niemand ons definitief uitsluitsel geven. Hopend hier een oplossing te vinden, schets ik even de case:

Wij huren reeds 38 jaar een stuk grond op een camping te Nieuwpoort waar de door ons aangekochte caravan op staat.
Wij betalen jaarlijks (verplicht in 1x) de 3.000€ staangeld per jaar.
Nu is mijn vader komen te overlijden en wilt mijn moeder de caravan overlaten.
We hadden enkele geïnteresseerde kopers, maar deze mogen de caravan niet laten staan op de camping.
Er mag dus niemand anders de huur verderzetten behalve mijn moeder (ook ikzelf niet volgens de uitbater).
Zelf afbreken mogen we ook niet.
De totale kosten bedragen 4.200€ (afsluiten elektriciteit en water, caravan laten slepen en afbreken,...) om de caravan over te laten en dit is de enige mogelijkheid die we hebben volgens de uitbater.
Wij hebben dit jaar voor de eerste keer een contract gekregen (nieuwe uitbater / kan het wel in pdf opladen indien gewenst), maar hebben dit nog niet ondertekend.

Nu is mijn vraag: betalen we die 4.200€ (net als vele andere gedupeerden op de camping) of mogen we dit toch doorverkopen of is er nog een andere oplossing mogelijk?

Alvast hartelijk bedankt.
Kleine nota: uitbater zijn hoofdberoep is caravanmakelaar en zijn partner is vastgoedontwikkelaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 20 nov 2018 11:50

Als na een overlijden niemand de huur mag verderzetten gaat die camping binnen xx jaren een lege vlakte zijn. Ik begrijp de vraag dus niet, tenzij die lasten moeten betaald worden indien men de caravan wil verwijderen van het terrein. Dan vormen die kosten een soort van opzegvergoeding en dekking van afkoppelingskosten.
Een correct antwoord vereist een correcte vraagstellng.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

charno
Topic Starter

#3 , 20 nov 2018 12:13

De uitbater wilt enkel nieuwe caravans toelaten. Oude dienen dus sowieso verwijderd te worden van de camping, tenzij de oorspronkelijke huurder de huur wenst verder te zetten (in dit geval enkel mogelijk voor mijn moeder). Die kosten worden ook eenzijdig opgedragen en zijn niet onderhandelbaar. Daarnaast kan hij ook geen enkel argument staven met documenten/wetgeving...
4.200€ om een caravan te laten takelen/afbreken is voor een alleenstaande gepensioneerde een behoorlijke som, terwijl als we ze zouden mogen verkopen/zelf afbreken, we beduidend minder zouden moeten betalen. Hopend u hiermee beter van dienst te zijn, groet ik u vriendelijk.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 20 nov 2018 12:22

Het kan enkel indien die voorwaarden deel uitmaken van een contract of van een bericht dat na xx tijd het lopend contract vervalt.

Aangezien dit niet valt onder de huurwetgeving strekt datgene wat de partijen overeenkomen tot wet. Dit in overeenstemming met de bepalingen van het gemene recht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird

#5 , 20 nov 2018 12:24

Ik vermoed dat de vader ooit een overeenkomst getekend heeft waar die opzegmodaliteiten vermeld stonden. Dat deze onredelijk zijn wil nog niet zeggen dat ze illegaal zijn. Controleer iig wat er in die overeenkomst staat alsook de algemene voorwaarden die destijds van toepassing waren.

Natuurlijk wil die campinguitbater die plaats verhuren, maar wil eveneens 2x langs de kassa, een keer opzegvergoeding oude huurder, nadien nieuwe huurder. Caravan is daar immers in een paar uur weg.

Terug naar “Huren”