Nieuw adres huurder

cooldiver
Topic Starter

Nieuw adres huurder

#1 , 02 jun 2009 19:27

Ik heb een huurder die over een maand uit mijn woning vertrekt.
Hij moet nochtans nog drie maanden huur betalen aangezien hij binnen het jaar vertrekt,:?. Nu wil hij niet zijn nieuwe adres achterlaten, wat het voor mij moeilijk maakt om hem terug te vinden bij problemen die zich achteraf zouden voordoen. Mijn vraag: is een huurder verplicht zijn nieuwe adres achter te laten bij de verhuurder, of met andere woorden: heeft de verhuurder het recht te weten waar de huurder gaat wonen?

Groeten,

Cool Diver

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 jun 2009 19:37

Naar het vredegerecht stappen om de achterstallige gelden bij vonnis opeisbaar te maken en de gerechtelijke intrest vanaf de vonnisdatum te bekomen.

Bovendien kan u dan verzoeken de waarborg bij vonnis vrij te geven aan uzelf om een gedeelte van uw achterstallen te recupereren.

Met dat vonnis in de hand kan u altijd naar het gemeente huis stappen een een bewijs van woonst wegens schulden vragen van uw (voormalige) huurder. Dit kost u een paar euro's ( €4-€8)

Bartie

#3 , 02 jun 2009 21:50

Zou het kunnen dat de vraag niet ging om achterstallige gelden maar om de gelden wegens vertrek binnen het jaar (de wettelijke sanctie)?

Zoals Vandebos zei: u kunt via uittreksel uit het bevolkingsregister wel het nieuwe adres te weten komen... Op voorwaarde dat deze niet geschrapt wordt en dat er een nieuw adres wordt aangevraagd natuurlijk... :-)
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

cooldiver
Topic Starter

#4 , 02 jun 2009 22:14

Het probleem is dat de huurder dreigt om alle nutsvoorzieningen te laten afsluiten als hij geen geschreven bevestiging krijgt dat hij zijn borg terugkrijgt.
Als hij dan ook nog es zijn opzeg niet doorbetaalt , terwijl ik hem zijn wettelijke boete heb kwijtgescholden, dan snijdt ik dik in mijn vingers.
Kan een huurder zomaar alle nutsvoorzieningen laten afsluiten of is dat een loos dreigement?

Vandebos

#5 , 03 jun 2009 14:18

Als deze op zijn naam staan kan hij dat inderdaad. Hou het eenvoudig, stuur hem een aangetekend waarin je al zijn dreigementen en de gelden die hij je schuldig is op dit ogenblik en deze die erbij komen met een verbreking van het huurcontract vermeldt. Verzoek hem binnen de 10 dagen na het ontvangen van dit aangetekend schrijven te antwoorden waarin hij u bevestigt de nutsvoorzieningen niet af te sluiten doch vanaf de verbrekingsdatum over te schrijven op uw naam en de achterstallen voor het einde van het huurcontract zal inlopen. Maak daarin op een vriendelijke wijze duidelijk dat u bij niet aangetekend bevestigend antwoord binnen de gestelde termijn naar het vredegerecht zal stappen om een vonnis te bekomen waarbij u zal eisen hem te veroordelen tot alle gemaakte kosten die zijn gedrag met meebrengt.

U kan ondertussen een aangetekend schrijven richten naar de watermaatschappij met bewijs dat u eigenaar bent van het pand waarin u hen vraagt bij een aanvraag tot afsluiting deze om te zetten naar een overdracht op uw naam. Idem voor TV, stroom en telefoon. (alhoewel u daar wat opzoekingswerk zal moeten doen om de juiste verdeler te bekomen)

Eerlijk gezegd lijkt het me aangeraden deze huurder na uw aangetekend schrijven op zijn minst eens in verzoening voor de vrederechter te brengen. Kwestie van de puntjes op de I te plaatsen en hem een duidelijke boodschap te bezorgen...

bosprocureur

#6 , 03 jun 2009 14:36

[quote="Vandebos"]Als deze op zijn naam staan kan hij dat inderdaad. /quote]

En voeg in de toekomst een zinnetje in in de huurcontracten, in de aard van : "De huurder zorgt ervoor dat bij het beëindigen van het kontrakt de nutsvoorzieningen aangesloten blijven. Alle kosten voor eventueel hèraansluiten, inbegrepen eventuele tijdelijke onbruikbaarheid van het pand, vallen ten laste van de huurder."

cooldiver
Topic Starter

#7 , 03 jun 2009 19:11

Bedankt voor de info heren.

Cool Diver

JohnD

#8 , 03 jun 2009 21:10

Even het hoofd koel houden.. op het eerste zicht en na lezing van de posts van cooldiver kan ik toch uit niets afleiden dat zijn huurder schulden heeft t.o.v. hem. Het dreigement van zijn huurder kan niet bewezen worden dus om daar nu mee naar de vrederechter te stappen weet ik niet of dat een goede stap is; de huurder zal natuurlijk alles ontkennen. Laten we even analyseren ...
Ik heb een huurder die over een maand uit mijn woning vertrekt. Hij moet nochtans nog drie maanden huur betalen aangezien hij binnen het jaar vertrekt.
Juist hij is u echter dat bedrag pas verschuldigd per 1 juli.

Dus als VDB zegt
Naar het vredegerecht stappen om de achterstallige gelden bij vonnis opeisbaar te maken en de gerechtelijke intrest vanaf de vonnisdatum te bekomen.
... is dat slechts per 1 juli mogelijk. Nu reeds naar de vrederechter stappen zal bij hem in slechte aarde vallen. Het is in feite juist hetzelfde als een huurder die denkt de laatste 2 maanden van zijn huur niet te moeten betalen omdat hij "vermoed" dat hij van zijn verhuurder de borg niet zal terugkrijgen. Stapt zo'n huurder dus 2 maanden voordien naar de vrederechter zal hij van deze ook een uitbrander krijgen.
Op dit ogenblik kan cooldiver zelfs het toekomstige adres van zijn huurder niet te weten komen op het bevolkingsregister wegens schending van de privacy.
Mijn vraag: is een huurder verplicht zijn nieuwe adres achter te laten bij de verhuurder, of met andere woorden: heeft de verhuurder het recht te weten waar de huurder gaat wonen?
Zoals hierboven uitgelegd: nu kan je het nog normaal gesproken niet officieel te weten komen omdat er nog geen gerechtellijke uitspraak is, en per 1 juli is hij zelfs niet verplicht je dat te geven. Je kan wel al een privedetective inhuren om dat te weten te komen natuurlijk.

Voor de rest is per 1 juli de raad van VDB natuurlijk zeer nuttig om weten.

Dus op het ogenblik, en volgens de gegevens die we tot hiertoe weten, kan cooldiver, buiten het inhuren van een privedetective om te weten te komen waar zijn huurder naartoe verhuist, nog echt niet veel meer doen dan het hoofd cool houden. :)
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#9 , 04 jun 2009 00:05

Als de huurder weigert de nodige stappen te ondernemen die het afsluiten van zijn huur noodzaken heeft een verhuurder alle recht naar de vrederechter te stappen, zeker als de huurder niet reageert op een As dat hem met aandrang verzoekt zich in regel te stellen.

Natuurlijk is het zo dat je pas vanaf 01/07 naar de vrederechter kan voor niet betaalde achterstallen, maar niets kan je verhinderen als verhuurder om nu reeds je in te dekken en via AS aantoonbaar te maken dat je al het mogelijke hebt gedaan om je huurder in lijn te trekken.

Die brief zal voor de 8ste niet gepost worden, 10de bij huurder tegen 20ste ten laatste antwoord... dan is de maand bijna voorbij... en ergens heb ik vaag vermoeden dat de huurder niet zal antwoorden... maar u bent dan wel in orde.

JohnD

#10 , 04 jun 2009 01:09

In theorie is dat goed, maar in dit geval word er in de posts van TS nog helemaal niet gesproken van eender welke achterstal. Enkel vermoed de TS dat zijn huurder de schadevergoeding wegens vroegtijdige annulatie huurkontrakt niet zal betalen. In dit geval, en voor zover de TS hier op dit forum niet meer terugkomt, en die kans is groot, staat hij binnen een week of drie misschien al bij de vrederechter bij wijze van spreken. Hij kan in principe zelfs nu al een klacht bij de vrederechter indienen en met een beetje geluk verschijnt zijn zaak dan de eerste week van juli. Resultaat: vrederechter vraagt zich af hoe het komt dat de zaak nu reeds voorkomt terwijl de huurder slechts enkele dagen geleden het bedrag van de schadevergoeding verschuldigd was. Good guess van de verhuurder natuurlijk, maar maakt volgens mij geen goede indruk bij de vrederechter. Natuurlijk AS's op voorhand om de huurder te verwittigen dat hij zijn verplichtingen moet nakomen kan geen kwaad.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#11 , 04 jun 2009 11:04

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."(K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters...,B.S. 15 augustus 1992(zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993).

“Art.1139. De schuldenaar wordt in gebreke gesteld,hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkgestelde akte...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De wijziging(een van de vele volgens T.W.S.) aan het M.R. 7 oktober 1992 in het Staatsblad van 16 juli 1993 vermeldt uitdrukkelijk de ingebrekestelling uit art.1139 B.W. als een geval dat voldoet aan art.3 K.B.16 juli 1992‘.

Om uw gewezen huurder in gebreke te stellen kan u dus een woonstgetuigschrift krijgen dat aan de hand van die registers is opgemaakt betreffende die huurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”