Even het hoofd koel houden.. op het eerste zicht en na lezing van de posts van
cooldiver kan ik toch uit niets afleiden dat zijn huurder schulden heeft t.o.v. hem. Het dreigement van zijn huurder kan niet bewezen worden dus om daar nu mee naar de vrederechter te stappen weet ik niet of dat een goede stap is; de huurder zal natuurlijk alles ontkennen. Laten we even analyseren ...
Ik heb een huurder die over een maand uit mijn woning vertrekt. Hij moet nochtans nog drie maanden huur betalen aangezien hij binnen het jaar vertrekt.
Juist hij is u echter dat bedrag pas verschuldigd per 1 juli.
Dus als VDB zegt
Naar het vredegerecht stappen om de achterstallige gelden bij vonnis opeisbaar te maken en de gerechtelijke intrest vanaf de vonnisdatum te bekomen.
... is dat slechts per 1 juli mogelijk. Nu reeds naar de vrederechter stappen zal bij hem in slechte aarde vallen. Het is in feite juist hetzelfde als een huurder die denkt de laatste 2 maanden van zijn huur niet te moeten betalen omdat hij "vermoed" dat hij van zijn verhuurder de borg niet zal terugkrijgen. Stapt zo'n huurder dus 2 maanden voordien naar de vrederechter zal hij van deze ook een uitbrander krijgen.
Op dit ogenblik kan
cooldiver zelfs het toekomstige adres van zijn huurder niet te weten komen op het bevolkingsregister wegens schending van de privacy.
Mijn vraag: is een huurder verplicht zijn nieuwe adres achter te laten bij de verhuurder, of met andere woorden: heeft de verhuurder het recht te weten waar de huurder gaat wonen?
Zoals hierboven uitgelegd: nu kan je het nog normaal gesproken niet officieel te weten komen omdat er nog geen gerechtellijke uitspraak is, en per 1 juli is hij zelfs niet verplicht je dat te geven. Je kan wel al een privedetective inhuren om dat te weten te komen natuurlijk.
Voor de rest is per 1 juli de raad van VDB natuurlijk zeer nuttig om weten.
Dus op het ogenblik, en volgens de gegevens die we tot hiertoe weten, kan
cooldiver, buiten het inhuren van een privedetective om te weten te komen waar zijn huurder naartoe verhuist, nog echt niet veel meer doen dan het hoofd cool houden.

Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard