werking deurwaarder

Tattie
Topic Starter

werking deurwaarder

#1 , 23 jun 2009 12:32

enkele posts hieronder kan je het verhaal al lezen...
ex betaalt nog altijd niet en staat al 1700 ten achter...
wat kunnen we doen om ons gerief veilig te stellen, zodat de deurwaarder ze nit kan meenemen? 75% gerief is van vriend en heel veel dingen die veel waard zijn (audiomateriaal) maar waar er geen facturen van zijn aangezien tweedehands gekocht...
wat is de procedure trouwens van die deurwaarder, komen die idd op het onverwachts en breken zein als je niet thuis bent?
ik ben ten einde raad nu

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 23 jun 2009 13:00

enkele posts hieronder kan je het verhaal al lezen...
ex betaalt nog altijd niet en staat al 1700 ten achter...
wat kunnen we doen om ons gerief veilig te stellen, zodat de deurwaarder ze nit kan meenemen? 75% gerief is van vriend en heel veel dingen die veel waard zijn (audiomateriaal) maar waar er geen facturen van zijn aangezien tweedehands gekocht...
wat is de procedure trouwens van die deurwaarder, komen die idd op het onverwachts en breken zein als je niet thuis bent?
ik ben ten einde raad nu
Je voorgeschiedenis in deze zaak is me niet echt duidelijk, maar hier heb je alvast een brochure over de gerechtsdeurwaarder.

Tattie
Topic Starter

#3 , 26 jun 2009 12:38

@hierboven... dit is de voorgeschiedenis...ondertussen ging ik al nr vredegerecht waar hij niet kwam opdagen en waar ze me vierkant hebben uitgelachen ... ondertussen heb ik vernomen dat ikzelf al nr hem een deurwaarder kan sturen om dit betaald te krijgen... of dat hij iemand anders kan zoeken om mijn plek als borg in te nemen... maar wie is zo gek? mn enige hoop is zn ouders maar vrees ervoor... als ikzelf een deurwaarder stuur wie moet die kosten dan betalen?

Zit met een vervelende kwestie die ik sowieso voor het vredegerecht ga brengen, maar wil hierover toch eerst wat meer info...
het zit zo, tijdens onze relatie met mn ex blijkt dat hij veel schulden had. ook ik zit met een kostelijke advocaat door mn scheiding. ik stel voor om al deze schulden te bundelen tot 1 lening, daar dit dan goedkoper uitkomt.
alles in totaal was dit een 8000 euro schat ik (zou alle bedragen moeten nakijken maar het was ca zoiets) dat kwam neer op een 280 in de maand aflossen. Lenng is van hem is teken borg.
hij rijd met een camionette zonder reden voor werk ofzo, wat in verbruik heel duur was, samen beslissen we om een nieuwe wagen te kopen, aankoopprijs 17000 euro. de aflossing is een 340 in de maand wat ook weer goedkoper uitkomt dan zn camionette + verbruik dat daalt.
de camionette word door de garage overgenomen, maar van die lening staat nog 1400 euro open. ik kreeg onverwacht wat geld waar ik die 1400 met betaald heb. ook hier teken ik borg.

sinds een paar maanden is onze relatie gedaan. voor mij geen probleem (mijn ex man staat ook borg voor mijn wagen, maar als alles netjes betaald word is daar geen probleem) mits hij naar zijn belofte zijn leningen verder afbetaald... het geld dat geleend werd voor mijn advocaat word zogezegd gecompenseerd met het geld dat ik hem gaf voor zijn auto.

onlangs kreeg ik een aangetekend schrijven van de bank dat hij blijkbaar al twee maand niet meer betaald.
het gaat ook blijkbaar weer serieus bergaf met hem. ook financieel. dus ik heb geen zin om voor die leningen op te draaien.
daarom ik voor de vrederechter wil gaan vragen om mij van die borg te halen.
ik weet dat het kan maar welke procedure word er gevolgd en hoe gaat alles in zn werk?
met dank

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2009 12:08

regelgeving borgstelling

art. 2011 tot 2043 burgerlijk wetboek.- lees zeker hfst II

uitgelachen bij vredegerecht - waren het zaken waar ze voor bevoegd waren

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf

Op die plaats kan je nog een aantal andere brochures lezen die info geven

Als huij werkt kan je toch loonbeslag laten leggen als je aan de voorwaarden voldoet

Via justitiehuis kan je opvragen waar er een justitieel infopunt is waar je gratis eerste advies van een advocaat kan krijgen

Tattie
Topic Starter

#5 , 30 jun 2009 10:42

bij het vredegerecht was het van ja madammeke ge moest maar zo dom niet geweest zijn om te tekenen eens getekend altijd getekend en ik stond weer buiten...

loonbeslag kan niet want hij werkt niet... dopt...

Franciscus

#6 , 30 jun 2009 15:35

van wie is camionette -- factuur - inschrijvingsboekje - verzekering

als u 'medeeigenaar' bent verbruik stopzetten doro te verkopen...
als je enkel borg staat -- tja dan heb je idd een probleem

Hoe oplossen : u betaald zijn schulden dus wordt u zijn schuldeiser - dan verkoopt u de lichte vrachtwagen om de schulden te betalen.

En ja dat is na verzoening en dagvaarding voor vrederechter om een vonnis te krijgen dat u beslag mag leggen op de wagen.

Kosten worden afgetrokken van zijn deel.

Dan bent u ineens van de borgstelling af.

Tattie
Topic Starter

#7 , 04 jul 2009 11:34

wel probleem is dus dat hij die auto wel betaald (en nee ben geen medeeigenaar enkel borg) tis die persoonlijke dat hij niet betaald...
ik ging ondertussen praten met ocmw en zn ouders (met als gevolg dat hij weer dreigtelefoons begon te doen en alsweer aangifte heb gedaan bij d e politie) ... daar is de beste oplossing dat hij in collectieve schuldbemiddeling gaat dan sta ik ook veilig... maar dat zal hij nooit willen doen dat ben ik zo zeker e...
dinsdag ga ik naar een advocaat ..heb hier in de omtrek ene gevonden die die zaken blijkbaar behandeld.. eens gaan luistren wat die zeggen dan...

Tattie
Topic Starter

#8 , 08 jul 2009 08:55

Hey ik ben gisteren bij een advocaat ten rade gegaan die zulke zaken ook behandelen...
Zo een vriendelijkheid heb ik nog nooit gezien ..; wat een verschil met de advocaat van mn scheiding!
Heb daar ruim een uur gezeten, die mens heeft alle papieren samen met mij grondig bekeken, hebben zitten praten hij hopen notities gemaakt enz... ale ja moet zeggen die behandelde mij echt als mens, niet als een dossiernummer...was ik heel blij om... hij heeft ook geen enkele keer laten blijken hoe stom het wel was van mij om te tekenen... (en ja daar ben ik me wel heel bewust van, moet het alle dagen van mn moeder horen)... We zochten al naar wat oplossingen.. maar hij moest bij beide banken nog wat meer gegevens opvragen... ook ging hij al een brief schrijven naar mn ex... om hem aan te manen eens rond tafel te komen zitten... ook het feit dat mn ouders de helft willen betalen kon hij wrs iets mee doen...
Zn eerste zinnen van die advocaat waren ook dat hij mn zaak gerust prodeo voor me wou doen... vond ik heel lief dat hij dat voorstelde (wat een verschil weer met de andre) daar zit ik enkel met het probleem dat mn vriend die vertrokken is door al die miserie zn adres nog niet kan verzetten.. en dat zou nu wel moeten aangezien zijn inkomen anders meegeteld word voor de prodeo en dan kan ik die niet krijgen... dus daar is het nog effe over praten...

dus ik hou jullie op de hoogte!

Tattie
Topic Starter

#9 , 08 jul 2009 16:37

wel hier weer een tegenslag... de bank belde net... ze gaan binnen de maand de lening afsluiten en hun geld volledig terugeisen....
ik ben zo lichtjes ten einde raad nu... de deurwaarder zal er nu wel rap staan vrees ik :cry:

Tattie
Topic Starter

#10 , 13 jul 2009 13:23

kom net van de advocaat... ex moest er ook zijn... ik zie totaal geen oplossing...advocaat wilt het een en ander op papier zien... is iets ja... maar daarmee ben ik van de miserie niet af en zal het voor de komende vier jaar niet zijn ook.... ik weet het niet meer nu...

j'ke

#11 , 13 jul 2009 17:51

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Maar het zit net iets anders in elkaar.
Vorig jaar wou mijn vriend een nieuwe auto kopen. Dus waren we gaan kijken bij een autospeciaalzaak, die bijna nieuwe auto's verkoopt. Daar had hij een auto gezien die hij echt wou, dus is hij naar de bank gegaan om een lening aan te gaan voor deze auto, maar de lening werd afgekeurd omdat hij al 2 andere leningen lopen had. Dus vroeg hij aan mij of ik niet wou meetekenen voor de auto. Ik heb dit gedaan omdat ik het langs de ene kant ook wel een mooie auto vond maar ook voor mijn vriend omdat hij dit echt wou. Eind vorig jaar, besliste hij plots om de auto weg te doen. Hij heeft de auto verkocht, en in de plaats van het geld dat hij daarvoor gekregen heeft, terug naar de bank te brengen. Heeft hij dit geld gewoon allemaal opgedaan voor eigen verrijking. Ik heb zelf maar 1 keer met de wagen gereden, en van het geld dat hij daarvan gekregen heeft bij de verkoop heb ik niets gezien, het was op voor ik het zelf wist. Nu kan hij van zijn loon net allemaal zijn leningen betalen, voor de rest kan hij niets meer kopen. Daarom gaat hij in collectieve schuldbemiddeling.
Los daarvan ben ik onlangs zaken te weten gekomen over mijn vriend die niet zuiver zijn. Daarom denk ik eraan om onze relatie te beeindigen. Ik ben er zeker van dat als ik de relatie beeindig, hij mij laat opdraaien voor de lening van de auto.
Wat kan ik doen om mijn naam van onder de lening te krijgen?
ik ben al naar een advocaat geweest die me vierkant uitlachte en zei dat ik er helemaal niets aan kan doen.
ik ben al naar een notaris geweest die zei dat ik er wel iets aan kan doen, dat iemand anders tekent in mijn plaats. ik heb hiervoor ook een mogelijke persoon die dit wil doen
De bank zegt hierop dat dit niet gaat, en dat als mijn vriend in collectieve schuldbemiddeling gaat, dit ook gevolgen heeft voor mij.
Kan iemand mij raad geven?

grts

Tattie
Topic Starter

#12 , 13 jul 2009 23:36

het kan idd dat iemand anders de borg overneemt.. alleen .. wie is zo gek om het ook te doen e... en het moet zeker een vermogend persoon zijn... het feit dat hij in collectieve gaat had je beter niet gezegd tegen de bank... er is het risico dat ze nu het resterende bedrag direct gaan terug eisen...
langs de andre kant... nee het heeft geen gevolgen voor jou (ikzelf ook al bij ocmw gezeten voorinfo daarrond) ... integendeel jijzelf word mee beschermt aangezien de collectieve die schulden aflost...
mar buiten dit... wees fier en tevreden dat je vriend in collectieve wil gaan... het is niet makkelijk dat te aanvaarden want hij zal voor een lange tijd in budgetbeheer zitten ... maar het feit dat hij het wil doen getuigd al van een goede wil...
ik wou dat mijn ex dit inzag dat dat de beste oplossing is.. maar nee..meneer hangt liever de grote arrogante jan uit... en collectieve zou zijn ego kunnen aantasten...
ikzelf geraak ook niet van de lening af.. kan maar hopen dat hij de een verder betaald zoals hij bezig is en dat bij de ander mn advocaat een akkoord kan sluiten met de bank zodat ik door middal van een hoop te betalen er ook van verlost zal zijn... maar ik vrees voor beide...

Franciscus

#13 , 14 jul 2009 10:02

In nogal wat gevallen treedt je als je de schulden betaald wel in de rechten van de schuldeiser dus kan jij nu de gelden terugvragen van de schuldenaar

j'ke

#14 , 14 jul 2009 12:30

waarom zegt de bank dan dat het niet mogelijk is om de borg aan iemand anders over te dragen? Is dit om zich te beschermen? ze hebben ook gezegd dat als mijn vriend in collectieve gaat, de bank per maand minder zal krijgen en ik elke maand het verschil zal moeten betalen.
Kan ik met een advocaat naar de bank gaan???

Tattie
Topic Starter

#15 , 14 jul 2009 18:11

door de collectieve zal de bank idd per maand wat minder krijgen , dat hangt af hoeveel de collectieve kan gebruiken om alle schulden te vereffenen... het is niet zo dat ze bij jou kunnen komen ... integendeel... van zodra je vriend in collectieve gaat kunnen ze zelfs geen extra interesten meer vragen en morgen ze ook gaan aanmaningskosten aanrekenen... uiteraard dreigd de bank... want het betekend dat ze niks meer aan je vriend zullen verdienen en dat ez ook nog eens langer op hun geld moeten wachten... zeg het..hou die bank zeker NIET op de hoogte van de vorderingen met de collectieve... en idd ze zeggen dat dit niet kan om hun eigen te beschermen he... je hebt blijkbaar reeds een advocaat... u goed laten informeren en zeker niks anders meer tekenen! dat heb ik ook al afgeleerd... voor meer info inzake de collectieve kan je terecht bij het ocmw... interessant om dan reeds alle info inzake de schulden en schuldeisers mee te hebben...

Terug naar “Andere”