afschaffing familieraad - geen goede zaak...?

wirwar
Topic Starter

afschaffing familieraad - geen goede zaak...?

#1 , 04 sep 2009 10:23

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wirwar
Topic Starter

#2 , 07 sep 2009 13:02

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2009 12:21

Stap eens binnen bij de vrederechter dat is de familierechter bij uitstek - vraag daar eens wat je kan doen.

Reclame

Vaoke

#4 , 11 sep 2009 00:06

Als je er de commentaren op na leest in het Rechtskundig Weekblad volgend op de nieuwe Wet op de Voogdij enerzijds en het boek van Sven Mosselmans (uitgave 2005 bij Kluwer) ook omtrent de voogdij anderzijds.. dan moet het duidelijk zijn dat de afschaffing van de "Familieraad" een goede zaak is.
Maar.. misbruiken, oneigenlijk gebruik, rammelende beschikkingen van vrederechters, etcetera.. het heeft altijd bestaan en het zal altijd blijven bestaan.
Deze geliberaliseerde wereld is nu eenmaal aan de typetjes met een verminderd normbesef, aan de cowboys e.a. durvers.
Welnu, u kan en u mag van uw vrijheden gebruik maken.. u kan een afspraak maken met de terzake bevoegde vrederechter en het een en ander uit de doeken doen.. maar eigenlijk mag hij daar niet op ingaan.. hij mag eigenlijk u geen enkel advies verstrekken; doet hij of z'n griffier dat wel.. dan stelt hij zich bloot aan tuchtsancties.. tenminste als iemand van de betrokkenen (bijv. de verzoeker of iemand uit z'n omgeving) z'n mond niet kan houden!
Maar goed, ik heb het ook gedaan en met resultaat; maar daarna mag u er zich aan verwachten dat de getoucheerde tegenpartij misschien wel alle middelen uit de kast gaat halen om u zwart te maken.
Maar desondanks.. volhouden zou ik zeggen!
Tenslotte toont dit voorval andermaal aan dat de huidige al tweemaal vernieuwde Wet op de Voogdij een tweede reparatie moet ondergaan.
Met wat te googlen ben ik er destijds bij uitgekomen dat o.a. de twee volgende politici meewerkten aan het totstandkomen (de besprekingen sleepten bijna 10 jaar aan) van de nieuwe wet en dat zijn ene Servais Verherstraeten van de CD&V en ene Willems van de Open-VLD.. neem gerust contact op met die mannen en begeef u al evenzeer naar de bevoegde Vrederechter (herinner u evenwel mijn aanbeveling).. en tenslotte wie niet waagt die niet wint hé ?!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2009 12:52

Vrederechter kan idd geen advies geven maar kan wel doorverwijzen.
Ook via sociale dienst OCMW kan je doorverwezen worden. Ook daar kan men een juridische ondergrond geven van wat kan en hoe het kan.
Het is steeds belangrijk te weten - daarom mijn insteek - wat wettelijk is en hoe daarmee om te gaan - net om gebroken potten naar de toekomst toe te vermijden.

Sociale dienst ocmw kent ook weer organisaties waarmee kan samengewerkt worden of kunnen een zekere strategie voorstellen.
Kinderen komen op bezoek - veel aandacht geven aan wat kinderen vertellen- wat hun schoolactiviteiten betreft - voorstellen om ze woensdagmiddag bij te houden ... en zo een stevige band opbouwen van oma/opa die gaan wel weten hoe ik mijn herbarium .. mijn tekening... mijn enz moeten maken...

druk of dreigen zal niet(nooit) helpen.. dat is meestal een ultiem middel als er een noodsituatie is.
NB ik zou nooit dreigen met een maatregel want - ik zorg er wel voor dat ik weet wat ik kan doen en als het nodig is zal ik het dan ook wel toepassen.

wirwar
Topic Starter

#6 , 11 sep 2009 13:09

gewist

Terug naar “Andere”