niet aangetekend schrijven rechtsgeldig ?

perrush
Topic Starter

niet aangetekend schrijven rechtsgeldig ?

#1 , 18 jan 2020 10:23

Ik heb een aangetekend schrijven van een deurwaarder ontvangen mbt een niet betaalde verkeersboete. Ik heb echter geen van voorgaande briefwisseling ontvangen (minimaal 3 brieven) welke alle niet aangetekend waren.

Uiteraard komen er bovenop de normale boete allerlei aanmaningskosten. Mijn vraag is of deze kosten betwistbaar zijn aangezien de brieven niet aangetekend verzonden zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2020 10:26

Deze moeten niet aangetekend zijn .

En daarom moeilijk betwistbaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

perrush
Topic Starter

#3 , 20 jan 2020 10:38

Ik heb een aangetekend schrijven van een deurwaarder ontvangen mbt een niet betaalde verkeersboete.
Wat voor "boete" is dat ?

een gewone parkeerboete

Reclame

perrush
Topic Starter

#4 , 20 jan 2020 10:39

Hoe leest u: "welke alle niet aangetekend waren."

Daarom dat ik de toelichting vroeg.
en hoe lees je

"Ik heb echter geen van voorgaande briefwisseling ontvangen, <snip> welke alle niet aangetekend waren."

kan toch niet duidelijker, wel ?

denlowie

#5 , 20 jan 2020 11:17

. Ik heb echter geen van voorgaande briefwisseling ontvangen (minimaal 3 brieven) welke alle niet aangetekend waren.

Mijn vraag is of deze kosten betwistbaar zijn aangezien de brieven niet aangetekend verzonden zijn.
ik ga er van uit dat TS 3 brieven heeft ontvangen maar deze niet aangetekend waren.

Ik zou Marcus zijn raad opvolgen, want de deurwaarders kosten die lopen zeer hoog op, als hij bij u thuis gaat komen zal het er een paar honderd euro's bijkomen

mava105

#6 , 20 jan 2020 12:33

Ik versta dat TS 3 brieven NIET heeft ontvangen omdat ze niet aangetekend waren.

perrush
Topic Starter

#7 , 20 jan 2020 14:00

Ik versta dat TS 3 brieven NIET heeft ontvangen omdat ze niet aangetekend waren.
Toch iemand die het begrijpt. Heb ik dit nu zo moeilijk omschreven ?

Dus ik heb 1 aangetekend schrijven ontvangen. Bij navraag zouden er 3 niet aangetekende brieven verstuurd zijn welke ik niet ontvangen heb. Blijkbaar heeft een gewone brief, waarvan zelfs niet kan bewezen worden dat hij verstuurd is, laat staan dat die aangekomen is, rechtsgeldigheid ... Ik heb veel zin om hiervoor een keertje gedagvaard te worden, maar kan mijn kansen moeilijk inschatten.

Als dit rechtsgeldig is, waarom moet ik zelf dan al mijn briefwisseling met de overheid aangetekend versturen indien ik wil bewijzen dat ik ze verstuurd heb.

jefke007

#8 , 20 jan 2020 14:29

Ze hoeven slechts één aangetekende brief te bewijzen, de 3 andere gewone brieven zijn een "gunst".
Ze hebben dus aan hun bewijsplicht voldaan.

perrush
Topic Starter

#9 , 20 jan 2020 14:44

Ze hoeven slechts één aangetekende brief te bewijzen, de 3 andere gewone brieven zijn een "gunst".
Ze hebben dus aan hun bewijsplicht voldaan.
Dit is idd wat het deurwaarderskantoor me ook verteld. Maar mogen ze dan ook kosten + interesten in rekening brengen voor die 3 gewone brieven?

mava105

#10 , 20 jan 2020 16:08

Natuurlijk. Iedereen kan zeggen dat hij die brieven niet heeft ontvangen.

denlowie

#11 , 20 jan 2020 16:27

Je kan je verhaal halen bij Bpost

perrush
Topic Starter

#12 , 21 jan 2020 07:57

Ik heb veel zin om hiervoor een keertje gedagvaard te worden, maar kan mijn kansen moeilijk inschatten.
Wat staat er in die brief van de deurwaarder ?

Want een "gewone parkeerboete" kan intussen vanalles zijn :
- retributie of belasting inzake betalend parkeren / parkeerschijf / parkeertijd
- GAS-PV voor parkeerovertreding
- "gewoon" verkeers PV voor parkeerovertreding

Of u kans maakt voor de politierechtbank, hangt af van het feit of de inbreuk begaan is of niet.
En nog méér of u dan ook kan bewijzen dat die inbreuk niet begaan is.
Als u dat niet kan bewijzen, moet u wegblijven bij de politierechter, want kost enkel méér geld.
Het gaat over een parkeerboete van €15. Totale boete inclusief aanmaningen is €40. Het gaat me dus niet om het bedrag, maar om het principe dat een niet-aangetekende zending rechtsgeldig is (blijkbaar dan enkel als ze van een officiele instantie komt, want zelf moet je elke briefwisseling aangetekend opsturen)

Ik betwist de boete dan ook niet. Vrees dat ik, zoals gevreesd, weinig kans maak indien ik dit aanvecht.

denlowie

#13 , 21 jan 2020 10:46

Je maakt weinig kans en de kosten zullen veelvouden zijn dan 40€

berenod

#14 , 21 jan 2020 11:04

Omgekeerde rechtstaat hé.
Wanneer ik iets verkoop (of elke andere commerciële of niet-commerciële entiteit) dan ben ik als verzender 100% aansprakelijk tot de zending bij de geadresseerde toekomt.
Verantwoordelijk voor effectieve aankomst, schade, verlies, alles.
Als verzender heb ik dan ook de mogelijkheid om verzekerd/aangetekend/met track en trace te versturen om mij in te dekken.

Behalve wanneer de overheid rekeningen stuurt, dan hebben zij 0,0 aansprakelijkheid en kan de bestemmeling vanaf de eerste aangetekende zending meestal voor torenhoge kosten opdraaien wanneer er bij de postverdeling iets foutloopt.

Terug naar “Administratief recht”