Kapvergunning inlandse Eiken

RaniV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kapvergunning inlandse Eiken

#1 , 29 apr 2020 15:16

Dag allemaal,

Mijn vriend en ik hebben een aantal maanden geleden een nieuwbouwwoning aangekocht.
In onze tuin staan twee inlandse Eiken:
- De eerste boom heeft een doorsnede van gemiddeld 60 centimeter en bevindt zich op minder dan 1,50 meter van onze woning
- De tweede boom heeft een doorsnede van gemiddeld 1 meter en bevindt zich op ongeveer 85 centimeter van de woning langs ons.

Tijdens de eerste bezichtiging van de woning verzekerde de bouwheer ons dat de bomen nog gekapt gingen worden.
We hebben in onze notariële akte laten opnemen dat de bouwheer moet zorgen voor een vergunning voor het kappen van de bomen (wat volgens hem geen probleem zou zijn). Ondertussen zijn we al een aantal maanden verder en nu blijkt dat de bouwheer reeds bij de verkaveling op de hoogte was van het feit dat de bomen niet gekapt mochten worden.

Ik heb contact opgenomen met de gemeente: ze wisten mij te vertellen dat er normaal gezien enkel een meldingsplicht is voor het kappen van bomen die zich om minder dan 15 meter van de gevel bevinden. Echter omdat het gaat om inlandse eiken zouden deze weleens beschermd kunnen zijn (ze was niet zeker). Ondertussen heb ik zelf een aanvraag ingediend via het omgevingsloket.

In afwachting van hun beslissing zou ik toch graag advies vragen aan iemand die meer kennis/ervaring heeft in dit soort zaken. De bomen staan gevaarlijk dicht op onze woning en die van de buren. Daarenboven zijn we deze week ook de processierups tegengekomen (wat vorig jaar een ernstig probleem bleek te zijn in onze straat).

Heeft iemand enig advies voor ons? Ik begrijp dat sommige natuurelementen beschermd moeten worden, maar wanneer bomen zo gevaarlijk dicht op een woning staan moet hier toch een uitzondering voor bestaan? Zijn er stappen die we kunnen nemen tegenover onze bouwheer die bedrieglijk verzwegen heeft dat deze bomen niet gekapt mochten worden? Is het nuttig om een risicoadviseur een verslag te laten opmaken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi

#2 , 29 apr 2020 16:30

U zult met de hulp van een boomverzorger, die in het bezit is van een CET, Certified European Tree worker, onomstotelijk moeten aantonen met een verslag dat deze bomen of een boom gevaarlijk is.
De inplanting dicht tegen de woning is geen parameter om een boom als gevaarlijk te beschouwen.
De aanwezigheid van processierups kan je zijdelings aanhalen maar is ook geen argument tot het bekomen van een kapvergunning.
Wat kan wel als gevaarlijk en aldus eventueel kan gebruikt worden als argument: dood hout meer dan 35% van de kroonvolume, Plakoksels en slecht ingeplante zijtakken, dubbele stam, kroonverzwaring, aanrijdingschade, wortelopdruk.
Opgelet een CET boomverzorger ga je niet naar de mond praten, hij kijkt vanuit de levensverwachting van de boom

Thomas Morus

#3 , 29 apr 2020 18:51

Reclame?
De algemene regel in Vlaanderen is dat alles wat op minder dan 15 meter van de vergunde woning staat gekapt mag worden. Sommige gemeenten zijn wel strenger.
Dus reglement van uw gemeente raadplegen. Enige correcte bron van informatie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

lukasi

#4 , 29 apr 2020 19:54

reclame ? wat bedoel je hiermee? ik weet enkel uit ervaring dat die boomverzorgers door hun opleiding meer zicht en inzichten hebben over het gevaar van een boom of niet.
Omdat hier al een negatief advies is van de gemeente die de bomen niet wil gekapt zien , moet je dus met ander geschut afkomen en een lukasi of een thomas morus van juridisch forum is just de nogabollen waard. Daarom laat een boomverzorger een pv van bevinding opstellen en daar kan je bij de gemeente veel meer bereiken dan zeggen: boom is gevaarlijk.

Ik noem toch geen namen, ik noem het vakgebied waar TS raad kan vragen.
Of als je zegt zoek je een advocaat bouw dan is dat ook reclame ?
2 maten, 2 gewichten ?
echt man, waar haal je die onzin toch soms vandaan? Reclame maken, hier ????
Er zijn andere meer geschiktere doelen dan.

EN
je verwijst zelf naar de zin die o zo belangrijk is : op minder van 15 meter MAG gekapt worden.
Dat is dus geen verplichting dat is dus voor interpretatie vatbaar. In het nederlands is mogen nog altijd verschillend van moeten.

jef007

#5 , 29 apr 2020 20:59

zouden de wortels van de bomen al niet beschadigd zijn bij de uitgraving van de kelder van de woning?

Thomas Morus

#6 , 29 apr 2020 21:58

NIet zwanzen hé.

"Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor :
1.het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is :
a) ze maken geen deel uit van een bos
b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied
c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen"

bron: https://www.natuurenbos.be/vrijstelling ... buiten-bos

Dat zegt de wetgeving. PUNT!
Enkele weken geleden 4 kanjers laten vellen die binnen een straal van 15 meter van een vergunde woning stonden.
Bij vraag info aan gemeente kreeg ik verwijzing naar bovenstaande tekst.
Geen vergunning, geen melding nodig. Alleen een grote zaag.

lukasi

#7 , 30 apr 2020 09:33

TS geeft aan dat gemeente geen kapvergunning geeft.
Ik geef aan wat TS kan doen om wel te komen tot een kapvergunning want zeggen: hij staat te dicht en is gevaarlijk is niet voldoende blijkbaar. Dus schakel een professionele boomverzorger in om een onafhankelijk en technisch verslag op te laten stellen dat de gemeente wel kan overtuigen om de kapvergunning te verlenen.
Waar lees jij Thomas Morus dat dit reclame is ?
Waar kun jij opmaken dat dit zwans is?
Je zegt zelf dat sommige gemeentes strenger kunnen zijn.
En daarna draai je je zak als ne zakkendrager.
Manmanman. Wat triest.

Ik kan alleen maar concluderen dat u het in keulen hoor donderen als ik spreek over boomtechnische zaken die voor topic starter een begin kan zijn om verder met een boomverzorger een herziening te vragen van de gemeente.

Meer en meer rechters lezen dus wel degelijk mag gekapt worden en niet moet gekapt worden.

Spijtig dat hier zo wordt omgegaan met andere inzichten en andere meningen.

mava105

#8 , 30 apr 2020 11:15

- De eerste boom heeft een doorsnede van gemiddeld 60 centimeter en bevindt zich op minder dan 1,50 meter van onze woning
- De tweede boom heeft een doorsnede van gemiddeld 1 meter en bevindt zich op ongeveer 85 centimeter van de woning langs ons.

Ik heb zeer sterke twijfels bij de schattingsdeskundigheid van TS. Al eens een eik met een diameter van 1 m gezien? Die zijn zeer zeldzaam in ons landje en al helemaal zeker niet op amper 85 cm van een nieuwbouwwoning. Dat zou betekenen dat die minsten de helft van zijn wortelstel zou kwijt zijn, en hij zeker zal afsterven.

bosprocureur

#9 , 30 apr 2020 12:06

Diameter, are, vierkante meter, omtrek, men kan zich geen beeld meer vormen van de juiste inhoud van die termen. Natuurlijk dat er dan misverstanden zijn in de behandeling van vragen.

jef007

#10 , 30 apr 2020 12:22

De eerste boom heeft een doorsnede van gemiddeld 60 centimeter

bedoel je hier : omtrek?

Thomas Morus

#11 , 30 apr 2020 13:40

"Echter omdat het gaat om inlandse eiken zouden deze weleens beschermd kunnen zijn (ze was niet zeker). "

Waarschijnlijk vraag gesteld aan de poetsvrouw?
Een gemeente MOET een correct antwoord kunnen geven. Sofort!!!

ps: na de bouw zijn die bomen toch nog maar bomen met een halve kruin gelet op tot minder dan 1 meter afstand van de woning?

Thomas Morus

#12 , 30 apr 2020 19:21

In mijn eerste antwoord heb ik toch vermeld dat sommige gemeente strikter zijn dan de Vlaamse wetgeving...
Het bevoegd personeel van de gemeente moet kunnen zeggen of er al dan niet een omgevingsvergunning dient aangevraagd. Als ze hun eigen reglementen niet kennen waar moet men de info dan wel krijgen...

RaniV
Topic Starter

#13 , 04 mei 2020 19:06

Ik heb zeer sterke twijfels bij de schattingsdeskundigheid van TS. Al eens een eik met een diameter van 1 m gezien? Die zijn zeer zeldzaam in ons landje en al helemaal zeker niet op amper 85 cm van een nieuwbouwwoning. Dat zou betekenen dat die minsten de helft van zijn wortelstel zou kwijt zijn, en hij zeker zal afsterven.
We hebben het zonet nog eens opnieuw gemeten, aangezien er blijkbaar toch wat twijfels zijn over mijn inschattingsvermogen. De boom heeft aldus een omtrek van 290cm en dus een doorsnede van dus bijna 1 meter ... De boom staat wel degelijk op 85 centimeter van onze woning. Ik zou een foto posten, maar denk niet dat dit mogelijk is.

RaniV
Topic Starter

#14 , 04 mei 2020 19:06

De eerste boom heeft een doorsnede van gemiddeld 60 centimeter

bedoel je hier : omtrek?
We hebben het zonet nog eens opnieuw gemeten, aangezien er blijkbaar toch wat twijfels zijn over mijn inschattingsvermogen. De boom heeft aldus een omtrek van 290cm en dus een doorsnede van bijna 1 meter ... De boom staat wel degelijk op 85 centimeter van onze woning. Ik zou een foto posten, maar denk niet dat dit mogelijk is.

RaniV
Topic Starter

#15 , 04 mei 2020 19:10

Ik vraag me steeds weer af wat men tegenwoordig allemaal verkocht krijgt ...

Nieuwbouw
Opgetrokken tussen 2 stevige bomen die tijdens de bouw gegarandeerd dus dik in de weg gestaan hebben
Maar er desondanks nog steeds staan

Als je die er niet wil hebben staan , moet dat toch meteen wat toeters en knipperlichten :idea: :idea: :idea: doen aangaan :?:

Als die gekapt mochten worden, waren ze al lang weg geweest .
Benieuwd naar uw aanvraag om te mogen kappen, maar ik vrees dat u van een kale reis gaat terugkomen.
Inderdaad, er hadden toeters en knipperlichten bij ons moeten afgaan. Als jong koppel zijn we misschien wat goedgelovig en vertrouwde we erop dat de bouwheer eerlijk zou zijn. We hebben ons hier weinig tot geen vragen bij gesteld. De aanvraag van de omgevingsvergunning werd ondertussen afgekeurd, aangezien er eerst een bijstelling van verkavelingsvergunning moet worden aangevraagd. De bomen werden immers in de verkavelingsvergunning opgenomen als te behouden bomen. We hebben de verkavelingsvergunning nooit ontvangen, dus wisten hier ook niets van.

Terug naar “Kopen”