#1 , 09 nov 2020 15:27
Hallo allen.
Op 13/10/2020 moesten we in het ziekenhuis AZ Monica te Antwerpen zijn voor een afspraak bij de cardioloog. De Harmoniestraat is gelegen in de LEZ. Dus vorige week vrijdag, jawel, een aangetekend schrijven met een administratieve boete van 150€.
Ik ben hier echter tegen in verzet gegaan want mijns inziens is heel die LEZ regeling niet wettig en zelfs discriminerend. Dit is mijn verzetsbrief:
Geachte,
Mijn naam is ............. Ik ben de echtgenoot van ................, aan wie deze boete gericht is. Ik heb kennisgenomen van uw schrijven d.d. 04/11/2020 met betrekking tot een administratieve geldboete van 150€ wegens het overtreden van de LEZ-regels. Echter ben ik het met deze boete niet eens omdat:
1) het over een noodzakelijke verplaatsing gaat
2) de hele LEZ-regeling een inbreuk is op art. 10 en 11 van de grondwet
3) het een dubbele belasting is boven op de federale accijnzen, taksen en belastingen (BTW die notabene ook over accijnzen en taksen geheven wordt zodat van driedubbele belasting gesproken zou kunnen worden)
4) het een inbreuk is op de rechten verworven uit het homologeren van het voertuig.
Als het de stad werkelijk om het milieu zou te doen zijn, dan is de enige echte en consequente oplossing het verbieden van dieselvoertuigen tout-court. Zonder afkoop noch uitzonderingen. Onder de huidige omstandigheden is het de stad helemaal niet te doen om het milieu, maar gaat het er enkel om de stadskas te spijzen. De woekerprijs van een dagpas van 35€ is hier het beste bewijs van. In ons geval zouden we dus 35€ voor een dagpas moeten betaald hebben, om slechts een klein uurtje in Antwerpen te verblijven, aangezien ik op consultatie moest bij de cardioloog in het AZ Monica te Antwerpen, wat mijns inziens een noodzakelijke verplaatsing is. Door die 35€ te betalen zou onze wagen dan geen schadelijke stoffen meer uitstoten.
Dat gezegd zijnde ben ik van mening dat, in tegenstelling tot een verkeersvrije zone, het arbitrair selectief weren van bepaalde voertuigen op basis van economische criteria, een vorm van discriminatie is, dewelke indruist tegen art. 10 en 11 van de grondwet, dewelke de gelijkheid tussen burgers stipuleren.
Ons voertuig is Europees en Belgisch gehomologeerd. De invoering van de LEZ-regeling is dus een beperking van de rechten van mijn vrouw als koper/eigenaar die in tempore non suspecto een voertuig kocht (dat alle rechten bood). We betalen dezelfde verkeersbelasting, we moeten aan dezelfde technische controle voldoen, we betalen dezelfde taksen, accijnzen en belastingen aan de pomp en dienen dezelfde verplichte verzekering te betalen. Er wordt hier op arbitraire wijze een beperking van die rechten opgelegd als volgt:
1) De tegenprestatie van de overheid voor die gewestelijke verkeersbelasting en andere kosten, zoals technische keuring, wordt ingeperkt.
2) Het objectief recht op eigendom wordt hier beperkt op basis van arbitraire regels, zonder indemniteit voor de geleden schade aan dit eigendomsrecht. Dus heeft dit ook gevolgen voor het subjectief recht voor mijn vrouw als eigenaar.
3) De LEZ afkoopmaatregelen en boetes zijn een (drie)dubbele belasting
Graag zie ik uw antwoord op korte termijn tegemoet.
Met de meeste hoogachting,
In geval van een escalatie, tot wie moet ik me dan wenden?