Administratieve boete wegens overtreden LEZ

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Administratieve boete wegens overtreden LEZ

#1 , 09 nov 2020 15:27

Hallo allen.
Op 13/10/2020 moesten we in het ziekenhuis AZ Monica te Antwerpen zijn voor een afspraak bij de cardioloog. De Harmoniestraat is gelegen in de LEZ. Dus vorige week vrijdag, jawel, een aangetekend schrijven met een administratieve boete van 150€.
Ik ben hier echter tegen in verzet gegaan want mijns inziens is heel die LEZ regeling niet wettig en zelfs discriminerend. Dit is mijn verzetsbrief:

Geachte,

Mijn naam is ............. Ik ben de echtgenoot van ................, aan wie deze boete gericht is. Ik heb kennisgenomen van uw schrijven d.d. 04/11/2020 met betrekking tot een administratieve geldboete van 150€ wegens het overtreden van de LEZ-regels. Echter ben ik het met deze boete niet eens omdat:

1) het over een noodzakelijke verplaatsing gaat

2) de hele LEZ-regeling een inbreuk is op art. 10 en 11 van de grondwet

3) het een dubbele belasting is boven op de federale accijnzen, taksen en belastingen (BTW die notabene ook over accijnzen en taksen geheven wordt zodat van driedubbele belasting gesproken zou kunnen worden)

4) het een inbreuk is op de rechten verworven uit het homologeren van het voertuig.


Als het de stad werkelijk om het milieu zou te doen zijn, dan is de enige echte en consequente oplossing het verbieden van dieselvoertuigen tout-court. Zonder afkoop noch uitzonderingen. Onder de huidige omstandigheden is het de stad helemaal niet te doen om het milieu, maar gaat het er enkel om de stadskas te spijzen. De woekerprijs van een dagpas van 35€ is hier het beste bewijs van. In ons geval zouden we dus 35€ voor een dagpas moeten betaald hebben, om slechts een klein uurtje in Antwerpen te verblijven, aangezien ik op consultatie moest bij de cardioloog in het AZ Monica te Antwerpen, wat mijns inziens een noodzakelijke verplaatsing is. Door die 35€ te betalen zou onze wagen dan geen schadelijke stoffen meer uitstoten.

Dat gezegd zijnde ben ik van mening dat, in tegenstelling tot een verkeersvrije zone, het arbitrair selectief weren van bepaalde voertuigen op basis van economische criteria, een vorm van discriminatie is, dewelke indruist tegen art. 10 en 11 van de grondwet, dewelke de gelijkheid tussen burgers stipuleren.

Ons voertuig is Europees en Belgisch gehomologeerd. De invoering van de LEZ-regeling is dus een beperking van de rechten van mijn vrouw als koper/eigenaar die in tempore non suspecto een voertuig kocht (dat alle rechten bood). We betalen dezelfde verkeersbelasting, we moeten aan dezelfde technische controle voldoen, we betalen dezelfde taksen, accijnzen en belastingen aan de pomp en dienen dezelfde verplichte verzekering te betalen. Er wordt hier op arbitraire wijze een beperking van die rechten opgelegd als volgt:

1) De tegenprestatie van de overheid voor die gewestelijke verkeersbelasting en andere kosten, zoals technische keuring, wordt ingeperkt.

2) Het objectief recht op eigendom wordt hier beperkt op basis van arbitraire regels, zonder indemniteit voor de geleden schade aan dit eigendomsrecht. Dus heeft dit ook gevolgen voor het subjectief recht voor mijn vrouw als eigenaar.

3) De LEZ afkoopmaatregelen en boetes zijn een (drie)dubbele belasting





Graag zie ik uw antwoord op korte termijn tegemoet.

Met de meeste hoogachting,


In geval van een escalatie, tot wie moet ik me dan wenden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2020 16:14

Begrijp ik dat nu goed? Moet ik bij dezelfde persoon of dienst die ons de boete gegeven heeft beroep aantekenen? Alsof de stad als ontvanger het bezwaar tegen haar eigen boete onafhankelijk zou kunnen behandelen...klopt niet echt, of bezie ik het verkeerd?

Reclame

LeenW

#4 , 09 nov 2020 16:42

Beroep bij de Politierechtbank.

Art. 10 §5 van het Decreet bepaalt ten slotte dat u als (vermoedelijke) overtreder beroep kan instellen bij de Politierechtbank tegen de beslissing tot het opleggen van een administratieve geldboete. Dit beroep moet ingesteld zijn binnen de 30 dagen na de kennisgeving van de beslissing van de beboetingsambtenaar waarbij deze op het verweerschrift heeft geantwoord. De Politierechter dient te oordelen over de wettelijkheid en proportionaliteit van de opgelegde geldboete.De Rechter kan de beslissing van de beboetingsambtenaar ofwel bevestigen, ofwel herzien, maar dit is niet uitdrukkelijk bepaald in het Decreet (in tegenstelling tot de GAS-wet).

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2020 17:15

Heb ik gelezen. Maar ik had gehoopt dat er nog ergens een neutrale tussenstap ging zijn alvorens naar de rechtbank te moeten gaan.

LeenW

#6 , 09 nov 2020 17:52

Niet als u de wettelijkheid gaat aanvechten. De ambtenaar voert enkel inhoudelijke discussies. Logisch ook, want dat zijn geen juristen.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2020 18:22

Ok bedankt. Ik ben in elk geval benieuwd naar hun reactie.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 nov 2020 22:09

Wat bedoeld u met hun reactie?
ofwel aanvaarden ze uw argumenten vb dringendheid???
Over de wettelijkheid gaan ze zich inderdaad niet uitspreken ...daarvoor zal u naar de rechtbank moeten en die zal misschien een prejudiciële vraag stellen aan het grondwettelijk hof.
Edoch de LEZ zone bestaat al enkele jaren dus kans dat hier enig soelaas zal uit komen ???

PS wij wonen zelf in de LEZ en voor ons was het gewoon een ander voertuig aanschaffen of niet meer naar huis kunnen na het werk.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2020 23:11

Met hun reactie bedoel ik eigenlijk hun antwoord. Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren.
@Franciscus, dat vind ik nu net niet kunnen. Het kan toch niet zijn dat ze je opzadelen met kosten, gewoon om nog maar thuis te geraken. Hier worden zoveel dingen met de voeten getreden...
En het is niet omdat de LEZ reeds enkele jaren bestaat, dat ze daarom wettelijk is.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2020 14:40

Het is een Vlaams decreet gezien het een gewestelijke materie is.
Deze laat toe dat gemeenten reglementen opstellen ... denk aan parkeerverboden - taks op drijfkracht - taks op winkeloppervlakte - taks op riolering - taks op terrassen - taks op reclame - op verlichte reclame op reclameblaadjes enz enz van het ogenblik dat die in regel zijn met de wijze waarop ze dat mogen doen.
U kon uw wagen zoals alle anderen ergens parkeren aan vb tramlijn 9 en dan via openbaar vervoer naar daar rijden. Net zoals alle anderen die niet aan de voorwaarden voldeden. Opgelet in Antwerpen heeft men nu ook een aantal straten waar u zo wie zo niet meer lag parkeren of achter de fietsers moet blijven rijden of zich blauw betaald aan een parkeerautomaat. Of max 30 km /u mag rijden .... allemaal dus onwettig volgens u.
En iedereen die in dezelfde situatie is wordt op dezelfde wijze behandeld.
Vindt u dat discriminatie en een aantasting van uw rechten..is uw goed recht. Laat ons iets weten of u de zaak hebt gewonnen.
PS Monica heeft ook een ziekenhuis in DE buiten de LEZ zone en taxi's zijn er ook nog.

LeenW

#11 , 10 nov 2020 15:18

Plus men kan een dagpas aankopen, dan had het u slechts 35 euro gekost. Ben eens gaan kijken op de website van het ziekenhuis en daar staat eigenlijk niets van de LEZ. Zouden zij denken dat de LEZ intussen algemene kennis is?

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 nov 2020 20:27

Klopt, een dagpas kost slechts 35€. Maar 35€ voor een uurtje in Antwerpen te verblijven vind ik veel geld.
De auto aan de rand van de stad parkeren en het openbaar vervoer nemen. Probeer dat maar eens met een kind van 2j dat een zeldzame genetische aandoening heeft en met momenten totaal onhandelbaar is wegens de bijkomende gedragsproblemen en autistische symptomen.

Ook heb ik dit artikel gevonden:
https://www.gva.be/cnt/dmf20200324_04901128

Blaatpraat
Berichten: 3890

#13 , 10 nov 2020 23:03

Klopt, een dagpas kost slechts 35€. Maar 35€ voor een uurtje in Antwerpen te verblijven vind ik veel geld.
De auto aan de rand van de stad parkeren en het openbaar vervoer nemen. Probeer dat maar eens met een kind van 2j dat een zeldzame genetische aandoening heeft en met momenten totaal onhandelbaar is wegens de bijkomende gedragsproblemen en autistische symptomen.
Ik zie het probleem niet daarmee.
Even erbij vermelden dat ik ook zo'n kind heb, en die is er ondertussen 5.
Lukt perfect, gewoon niets aantrekken van de blikken van moeders die denken dat je niets om je kind geeft.
Ook heb ik dit artikel gevonden:
https://www.gva.be/cnt/dmf20200324_04901128
Zoals in het artikel staat: dat was toen niet-essentiële verplaatsingen verboden waren.
Ondertussen niet meer van toepassing.

Voor de rest: succes met uw verweer. :-)

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 nov 2020 09:33

Niets aantrekken van moeders die denken dat je niks om je kind geeft. Laat dat nu net het probleem zijn :( .

“Omdat iedereen wordt opgeroepen om alleen essentiële verplaatsingen te doen, gaan we ervan uit dat wie in de LEZ komt, daar dus ook moet zijn”, zegt Tom Meeuws (sp.a), Antwerps schepen van Leefmilieu

Voor zover ik weet is dat nu toch ook nog???

LeenW

#15 , 11 nov 2020 10:00

Als ik het mij goed herinner, is die tijdelijke maatregel ingetrokken bij de heropening en niet terug ingevoerd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”