Als alleenstaande sta ik op het punt om een huis te kopen. In tussentijd is er wantrouwen ontstaan naar het immokantoor wegens misinformatie en belangrijke informatie te verbloemen en onbeantwoord te laten in tijd.
Momenteel ligt de keuring van een CV-installatie op stookolie op tafel.
Via rechtstreeks contact met de keurder, ben ik op de hoogte dat deze ketel vorige week werd afgekeurd, en dringend aan vervanging toe is. Officiële communicatie tussen de partijen (verkoper - immo - notaris) gebeurde nog niet.
Belangrijke info:
- Het betreft een geërfd huis vh bouwjaar 1961, waarvan de vader van de verkoper midden 2020 is overleden. (sociale situatie; zoon vindt enkel de verplichte documenten terug; geen volledig architecturaal plan naargelang verbouwingen in 1968; geen uitvoerig elektriciteitsplan aanwezig)
- een gedeelte van de inboedel is "geschonken" binnen in de afgesproken verkoopprijs
- Verkoper zorgde in december voor gescheiden riolering
- Keuring CV-installatie ben ik akkoord gegaan met 50/50 betaling van de keuring, uit begrip voor de sociale situatie
- Wantrouwen naar de makelaar vh immokantoor:
- Foute info omtrent asbest en elektriciteitsplan
Administratief medewerker vd behandelende Notaris geeft aan dat zijn rol niet bemiddeling is, maar puur het juridisch aspect van een aankoop te begeleiden. Alsnog lijkt dit juist wel de rol te zijn van een notaris?
- Sinds vorige week is er een lichte druk om de notariële akte asap (vroeger dan voorzien) in orde te maken.
Graag had ik deze verkoop zo menselijk mogelijk laten verlopen uit. Helaas is dit niet meer ter sprake. Doch, wil dit menselijk, maar correct laten verlopen.
Welke opties heb ik, nu de installatie is afgekeurd? Wat onderneem/communiceer ik, of wat best niet?
Stilaan leg ik twijfel om verder te gaan in de aankoop. Kan dit gezien worden als een ernstig verborgen gebrek?
Vlaanderen.be vertelt:
Het is niet verplicht om een keuringsattest te laten opmaken van de centrale verwarming of stookolietank bij de verkoop van een woning.
U moet wel voldoen aan de verplichtingen voor onderhoud en kwaliteit van verwarmingsinstallaties en stookolietanks en de laatste attesten en rapporten bij de verkoop kunnen voorleggen.
https://www.vlaanderen.be/verplichte-ke ... tank-nodig
Alvast bedankt voor je hulp en advies.
Met vriendelijke groet