Afkeuring stookolieketel bij verkoop

jsijmons
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afkeuring stookolieketel bij verkoop

#1 , 12 feb 2021 12:37

Hallo iedereen,

Als alleenstaande sta ik op het punt om een huis te kopen. In tussentijd is er wantrouwen ontstaan naar het immokantoor wegens misinformatie en belangrijke informatie te verbloemen en onbeantwoord te laten in tijd.

Momenteel ligt de keuring van een CV-installatie op stookolie op tafel.

Via rechtstreeks contact met de keurder, ben ik op de hoogte dat deze ketel vorige week werd afgekeurd, en dringend aan vervanging toe is. Officiële communicatie tussen de partijen (verkoper - immo - notaris) gebeurde nog niet.

Belangrijke info:
  • Het betreft een geërfd huis vh bouwjaar 1961, waarvan de vader van de verkoper midden 2020 is overleden. (sociale situatie; zoon vindt enkel de verplichte documenten terug; geen volledig architecturaal plan naargelang verbouwingen in 1968; geen uitvoerig elektriciteitsplan aanwezig)
  • een gedeelte van de inboedel is "geschonken" binnen in de afgesproken verkoopprijs
  • Verkoper zorgde in december voor gescheiden riolering
  • Keuring CV-installatie ben ik akkoord gegaan met 50/50 betaling van de keuring, uit begrip voor de sociale situatie
  • Wantrouwen naar de makelaar vh immokantoor:
- tijdens het huisbezoek werd verteld dat de ketel nog 5 tot 10j zou meegaan. In mailing was het immokantoor weigerachtig om een laatste CV-keuring te doen, met dat de vader van de verkoper het goed wellicht ‘als goede huisvader’ heeft onderhouden. (lees als: niet dus). Kosten voor vervanging naar gascondenstatieketel voorzag ik pas in 2025.
- Foute info omtrent asbest en elektriciteitsplan
Administratief medewerker vd behandelende Notaris geeft aan dat zijn rol niet bemiddeling is, maar puur het juridisch aspect van een aankoop te begeleiden. Alsnog lijkt dit juist wel de rol te zijn van een notaris?
  • Sinds vorige week is er een lichte druk om de notariële akte asap (vroeger dan voorzien) in orde te maken.

Graag had ik deze verkoop zo menselijk mogelijk laten verlopen uit. Helaas is dit niet meer ter sprake. Doch, wil dit menselijk, maar correct laten verlopen.

Welke opties heb ik, nu de installatie is afgekeurd? Wat onderneem/communiceer ik, of wat best niet?
Stilaan leg ik twijfel om verder te gaan in de aankoop. Kan dit gezien worden als een ernstig verborgen gebrek?

Vlaanderen.be vertelt:
Het is niet verplicht om een keuringsattest te laten opmaken van de centrale verwarming of stookolietank bij de verkoop van een woning.

U moet wel voldoen aan de verplichtingen voor onderhoud en kwaliteit van verwarmingsinstallaties en stookolietanks en de laatste attesten en rapporten bij de verkoop kunnen voorleggen.

https://www.vlaanderen.be/verplichte-ke ... tank-nodig

Alvast bedankt voor je hulp en advies.

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 12 feb 2021 14:11

Een stookinstallatie die volledig zichtbaar is , kan geen onzichtbare gebreken hebben .
Temeer omdat uit de keuring blijkt dat er gebreken zijn ( die dus objectief en zichtbaar vastgesteld zijn ) .

Vraag aan een brandertechnicus ( die er geen belang bij heeft van een nieuwe installatie te verkopen ) , of en wat er nog kan gedaan worden aan de oude installatie .
Afkeuringen zijn dikwijls gebaseerd op het niet halen van bepaalde rook uitlaat normen .
Kan soms opgelost door een goede branderregeling , soms niet meer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105

#3 , 12 feb 2021 16:35

Een ketel, zowel stookolie als gas van 1961, zijn 200 % aan vervanging toe. Beding bij de verkoper een bedrag in mindering van de verkoopsprijs. Uiteraard niet de nieuwwaarde van een nieuwe ketel, maar bvb 25 %

Reclame

bosprocureur

#4 , 12 feb 2021 17:06

U hebt er wellicht alle belang bij om een eigen notaris aan te stellen

Lanox

#5 , 12 feb 2021 21:07

Als alleenstaande sta ik op het punt om een huis te kopen.
Bedoelt u dat u nog niks getekend heeft en geen bod uitgebracht hebt? Indien u dit wel gedaan heeft valt er niet meer te onderhandelen.

jsijmons
Topic Starter

#6 , 14 feb 2021 09:50

Dag allen

Bedankt voor de reacties.

De compromis is reeds getekend, waar ik ben verder gegaan op de informatie tijdens het huisbezoek.

De controleur had de ketel terug gekuist, waardoor deze een kleine periode bruikbaar is (binnen de 6m te vervangen).
Een beding vragen is in deze situatie wel een goed voorstel.

Lanox

#7 , 14 feb 2021 18:53

U kan dat een goed voorstel vinden, maar als de verkoper niet meewerkt, heeft u geen poot om op te staan.

Terug naar “Kopen”