wie ga je als huurder nu het meest vertrouwen, of het meest moeite doen om eventuele problemen in der minne te regelen, of een oogje dicht te knijpen of een portefeuille open te doen bij bediscussieerbare schadegevallen: een verhuurder die je vertrouwd, of een verhuurder die met een arrogante houding alles over je moest weten en je uiteindelijk goedkeurt ?
Ik denk dat dat ook anders dan op een 'arrogante' manier kan gebeuren.
En nee, ik hoef niet alles over mijn huurder te weten, liever niet zelfs.
Wie sprak er hier ooit over een kruisverhoor?
Wat is een slechte huurder ? Iemand zal door een verhuurder reeds al als een slechte huurder beschouwd worden als hij zijn rechten kent
Ik zou wat graag huurders hebben die hun rechten en ook hun plichten kennen.
Wat is een slechte huurder?
Voor mij is dat iemand die 1) zijn huur niet betaald 2) het kot afbreekt of verwaarloost 3) overlast veroorzaakt.
Een kleine troef die wij momenteel hebben is dat we naast onze huurders wonen. Dat weten ze doordat ze bij ons moeten aanbellen om de woonst te komen bezichtigen. We hebben al ondervonden dat eventueel malafide kandidaten daar soms op afknappen. 8) Andere kandidaten die daar geen bezwaar tegen hebben of die dat zelfs een voordeel vinden ('Oh da's makkelijk, dan kunnen we komen aanbellen als er iets niet marcheert') blijken vaak betrouwbaarder te zijn, want we worden onvermijdelijk ook buren van elkaar.
Het is een probleem waar de wetgever wat aan zou moeten doen, en trouwens mee bezig is. Het zal echter steevast niet in het voordeel van de verhuurders uitvallen vrees ik. Ik denk hier aan de voorstellen en/of gemeentellijke wetten die in de maak zijn om de selectieprocedure via de gemeenten te laten verlopen. De verhuurder zou aldus de mogelijkheid ontnomen worden om "pouvoir juger çelon la tête du client", om het zo maar eens uit te drukken. Dit alles kadert ook in de wetgeving tegen het antiracisme.
Dit is ook iets wat weer heel contra-productief zou kunnen uitdraaien...
Eén voorbeeld: Een huurder die een vriend wil aanbrengen voor een appartement in eenzelfde gebouw dat vrijkomt zou dan niet kunnen?
Er zijn zo nog legio voorbeelden te bedenken...