Opzeggen huurcontract op de 31ste

JohnD

#16 , 29 dec 2009 22:50

En waarom dan John? Geef mij een reden waarom je zou weigeren te tekenen voor ontvangst van de opzeg van een huurder.
De verhuurder heeft dan toch 1 maand meer de tijd om een goede kandidaat huurder te vinden vooraleer zijn woning leeg staat; of zie ik dat mis ? En zie mij nu, ik begin al als een verhuurder te denken ....:?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dewsil
Topic Starter

#17 , 29 dec 2009 23:39

En waarom dan John? Geef mij een reden waarom je zou weigeren te tekenen voor ontvangst van de opzeg van een huurder.
De verhuurder heeft dan toch 1 maand meer de tijd om een goede kandidaat huurder te vinden vooraleer zijn woning leeg staat; of zie ik dat mis ? En zie mij nu, ik begin al als een verhuurder te denken ....:?
Mss wel ja, maar ik ben altijd een goede huurder geweest. Nooit geen problemen. Altijd de betalingen, onderhoud etc... Indien hij dit zou weigeren zou ik het jammer vinden...Moesten er dan eventuele nieuwe huurders komen kijken zou ik eerder de neiging hebben alleen de negatieve kanten van de woning te belichten ipv de positieve maar dan maak ik mijn eigen termijn alleen maar langer...

JohnD

#18 , 30 dec 2009 00:10

Moesten er dan eventuele nieuwe huurders komen kijken zou ik eerder de neiging hebben alleen de negatieve kanten van de woning te belichten ipv de positieve maar dan maak ik mijn eigen termijn alleen maar langer...
Normaal komen die nieuwe huurders met de verhuurder of het immokantoor mee. Ik zou u aanraden u op dat moment niet te mengen in de rondgang van die 2 of eventueel mondelinge kommentaaar te leveren. Dit kan u zwaar te staan komen als bvb die nieuwe aspirant huurders samen met uw verhuurder of immokantoor een verklaring voor de vrederechter afleggen, na een klacht van de verhuurder. Obstructie of zoiets heet dat ...
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#19 , 30 dec 2009 01:24

Als de verhuurder weigert de opzeg te aanvaarden of te tekenen voor ontvangst deponeer je de brief met het nemen van een foto in zijn bus, vul je duidelijk in op je eigen ontvangstbewijs "Eigenaar weigert op X om uur Y te tekenen voor ontvangst" en in je aangetekende schrijven haal je de weigering om te te tekenen voor ontvangst op datum X om uur Y aan net als de mededeling dat je het schrijven dan in zijn bus hebt gedeponeerd.

Idealiter is natuurlijk als je bij weigering de volgende dag het schrijven per deurwaarder laat bezorgen. Dat is compleet, volstrekt onbetwistbaar... Maar kost je een deurwaarder. (hetgeen nog altijd minder is als een maand huur..)

JohnD

#20 , 30 dec 2009 01:56

Idealiter is natuurlijk als je bij weigering de volgende dag het schrijven per deurwaarder laat bezorgen. Dat is compleet, volstrekt onbetwistbaar... Maar kost je een deurwaarder. (hetgeen nog altijd minder is als een maand huur..)
Dus dat van het deponeren bij een notaris dat ik heb aangehaald in een andere post op het forum, een dag of twee geleden, is volgens jou niet rechtsgeldig ? Toch ook veel goedkoper. AS > verhuurder met melding dat sleutels zich bij die of die notaris bevinden > notaris levert sleutels enkel af aan verhuurder tegen tekenen voor ontvangst. De huurder hoeft zich geen zorgen meer te maken of verhuurder wel of niet de sleutels in ontvangst wil nemen.
Laatst gewijzigd door JohnD op 30 dec 2009 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#21 , 30 dec 2009 02:02

Deponeren sleutels is niet hetzelfde als onweerlegbaar kunnen bewijzen dat je tijdig je opzeg hebt betekend. In een dergelijk geval kan de deurwaarder eens je vriend zijn...

JohnD

#22 , 30 dec 2009 02:04

Mmm .. ben onderwerpen al aan het mengen..

Vandebos

#23 , 30 dec 2009 02:13

Tijd om te gaan slapen? :D

jefke007

#24 , 30 dec 2009 09:04

Of vragen of een deurwaarder dat met spoed op 31-12 de opzeg wil afleveren ?

Kost een pak geld, maar bied je wel zekerheid

JohnD

#25 , 30 dec 2009 12:21

Ja, €250 om juist te zijn.

dewsil
Topic Starter

#26 , 30 dec 2009 12:41

Ja, €250 om juist te zijn.
Ja, dubbel gevoel...Indien de opzeg effectief 4 maanden (jan inclus) is en er is een huurder die vroeger erin wil dan is er geen probleem...Gokje wagen

j.demoor

#27 , 31 dec 2009 10:27

“Art.3...§5.De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden...§9.In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan,neemt de opzeggingstermijn een aanvang op de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.“(Woninghuurwet 20 februari 1991).
De woninghuurwet bepaalt niet HOE u die opzegging moet bewijzen. De verhuurder laten tekenen voor ontvangst of bij gerechtsdeurwaarder aanzeggen zijn dus geldig.

‘B.4. Zoals het Hof reeds in de arresten nrs. 170/2003, 166/2005, 34/2006, 43/2006 en 85/2007 heeft geoordeeld, is het redelijk verantwoord dat de wetgever, om rechtsonzekerheid te vermijden, de termijnen van rechtspleging laat lopen vanaf een datum die niet afhankelijk is van de handelwijze van de partijen.B.5. De doelstelling om rechtsonzekerheid te vermijden zou evengoed kunnen worden bereikt indien de termijn zou ingaan op de dag waarop de geadresseerde, naar alle waarschijnlijkheid, kennis ervan heeft kunnen nemen, dit wil zeggen de derde werkdag waarop het aanslagbiljet aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst‘(Grondwettelijk Hof 123/2007,26 september 2007).

“Art.53bis. Ten aanzien van de geadresseerde en tenzij...worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend:...2°.wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief,vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd,tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.“(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)

Art.53bis Ger.W. blijft beperkt tot ‘de kennisgeving’ in de zin van “Art.32.In dit wetboek wordt verstaan:...2°.onder kennisgeving:de toezending van een akte van rechtspleging...“(Ger.W.).
De opzegging van de huur is echter geen akte van rechtspleging en valt dus niet onder toepassing van voornoemd art.53bis.

Bovendien schenden zowel art.53bis Ger.W. als Grondwettelijk Hof 123/2007 het gelijkheidsbeginsel uit art.10 en 11 Grondwet door de mogelijkheid het tegendeel te bewijzen te beperken tot ‘de geadresseerde’.

Aangetekende zendingen vertrekken noodzakelijk tijdens de kantooruren en worden in de regel reeds daags nadien aangeboden. Elke afzender van een aangetekende zending kan deze thans volgen op http://www.post.be/track/ en het resultaat als bewijs printen. Aldus kan de afzender de werkelijke aanbiedingsdatum nauwkeurig vaststellen en kan hem niet ontzegd worden te bewijzen wat de geadresseerde wel bewijzen mag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#28 , 31 dec 2009 11:07

“Art.3...§9.In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan,neemt de opzeggingstermijn een aanvang op de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.“(Woninghuurwet 20 februari 1991).
De woninghuurwet bepaalt niet HOE u die opzegging ...
De opzegging van de huur is echter geen akte van rechtspleging en valt dus niet onder toepassing van voornoemd art.53bis.
Als ik deze drie stellingen bestudeer kan ik besluiten dat de huurdersbonden misschien nog gelijk hebben ook en dat de dag van verzending telt voor een opzeg per AS in huuraangelegenheden, om de doodeenvoudige reden dat de opzeg van huur niet onder toepassing valt van art.53bis. En zeker ookal als je kan bewijzen wanneer je de opzegging gedaan hebt. De opzeg begint dan dus steeds te lopen de eerstvolgende dag (hoeft strikt genomen dus zelfs geen werkdag te zijn).

Terug naar “Huren”