meneembaarheid registratierechten

XIII
Topic Starter

meneembaarheid registratierechten

#1 , 17 okt 2008 13:29

Ik heb 4j geleden een woning gekocht met de bedoeling er te gaan wonen samen met mijn vriendin. Wegens omstandigheden toen is dit niet doorgegaan en heb ik die woning verleden jaar terug verkocht. Toen konden we genieten van verminderde registratierechten dus hebben we maar 5% betaald. We hebben er ook nooit gewoond.

Nu hebben we een andere woning gekocht (de akte wordt momenteel opgemaakt). Vraag is nu of we kunnen genieten van meeneembaarheid van registratierechten. Bepaalde bronnen vertellen ons dat dit niet kan omdat we er niet gewoond hebben, anderen zeggen dat dit wel kan omdat enkel de intentie om er te wonen telt. Aangezien we plannen hebben van 2 architecten voor de eerste woning kunnen we ook wel aantonen dat de intentie wel degelijk aanwezig was. Kan iemand ons vertellen of we recht hebben op die meeneembaarheid?

Komt daarbij dat ik voor de eerste woning nog altijd geen groot beschrijf betaald heb. Iemand enig idee wat ik hier nog mag van verwachten? Hoeveel bedraagt de boete hier normaal en hoeveel interest wordt er evt gerekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 okt 2008 11:44

“Art.61-3.In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op hetzij de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend, hetzij de verdeling van die woning waarbij de natuurlijke persoon al zijn rechten erin heeft afgestaan...Het te verrekenen bedrag, bekomen met toepassing van het eerste of het vierde lid kan nooit meer bedragen dan 12.500 euro.Dit maximum te verrekenen bedrag wordt bepaald in verhouding tot de fractie die de natuurlijke persoon bekomt in het nieuw aangekochte goed.”(Wetboek Registratierechten).

Van de registratierechten op de andere woning die u nu kocht kan u uw wettelijk aandeel in de rechten verrekenen die verschuldigd waren op de aankoop van de woning die u voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend.

De nieuwe aankoop moet evenwel vaste datum krijgen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op de zuivere wederverkoop van de woning die u voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend.

Uit ‘die woning verleden jaar terug verkocht’ leid ik af dat hieraan voldaan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

XIII
Topic Starter

#3 , 20 okt 2008 08:31

Bedankt voor de reactie. Ik vrees echter dat we hiervoor niet in aanmerking komen door het zinnetje ivm "tot hoofdverblijfplaats heeft gediend". We hebben er namelijk nooit gewoond.

De notaris had dit ook al vermeld maar ik wilde toch nog even een second opinion.

Reclame

joelle1978

#4 , 21 jan 2010 18:25

En is die meeneembaarheid enkel geldig bij aankoop van huis 2 en verkoop van huis 1?
Ik heb in 2002 samen met m'n vriend een huis gekocht, in 2008 hebben we dat huis verkocht en enkele maanden later een nieuw huis gekocht.

Ondertussen zijn m'n vriend en ik uit elkaar (sinds begin 2009) en hij heeft mijn deel overgekocht (verlijden van de akte eind 2009).
Nu heb ik een nieuwe vriend en heb ik samen met hem vandaag een nieuw huis gekocht (dus al mijn 3e aankoop,voor mijn vriend z'n eerste aankoop).

Heb ik nu ook recht op meeneembaarheid?

3399AAaa

#5 , 21 jan 2010 20:23

Er is wel een plafond van 12.500 euro meeneembaarheid per persoon en per koop, berekend per fractie aandeel dat u had in elke koop (dus voor u is dat twee keer 1/2).

Voor die andere koop die u deed kan u dezelfde regels toepassen
Plus est en vous

joelle1978

#6 , 21 jan 2010 20:57

Bedankt voor de reactie, bij ons volgend bezoek aan de notaris zullen we het er zeker nog over hebben.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”