Ik heb 4j geleden een woning gekocht met de bedoeling er te gaan wonen samen met mijn vriendin. Wegens omstandigheden toen is dit niet doorgegaan en heb ik die woning verleden jaar terug verkocht. Toen konden we genieten van verminderde registratierechten dus hebben we maar 5% betaald. We hebben er ook nooit gewoond.
Nu hebben we een andere woning gekocht (de akte wordt momenteel opgemaakt). Vraag is nu of we kunnen genieten van meeneembaarheid van registratierechten. Bepaalde bronnen vertellen ons dat dit niet kan omdat we er niet gewoond hebben, anderen zeggen dat dit wel kan omdat enkel de intentie om er te wonen telt. Aangezien we plannen hebben van 2 architecten voor de eerste woning kunnen we ook wel aantonen dat de intentie wel degelijk aanwezig was. Kan iemand ons vertellen of we recht hebben op die meeneembaarheid?
Komt daarbij dat ik voor de eerste woning nog altijd geen groot beschrijf betaald heb. Iemand enig idee wat ik hier nog mag van verwachten? Hoeveel bedraagt de boete hier normaal en hoeveel interest wordt er evt gerekend?