Toen mijn moeder midden verleden jaar verhuisde en ze niet echt goed met geld kan omgaan en vaak rekeningen niet betaalt, probeerde ik haar te helpen en stelde voor haar budget te beheren. Doordat ik thuis netbanking heb gaf ze mij haar pensioen en zette ik dat op mijn rekening, waar ik dan thuis haar rekeningen mee betaalde. Haar verhuis had zo een 1000€ gekost, en doordat ze dit niet in 1x kon betalen werd er een afbetalingsplan van 100€ per maand opgestelt. De eerste maand gaf ze mij haar pensioen, ik betaalde al haar kosten, inclusief de eerste afbetaling van 100€. Kort daarna kregen we ruzie en heb ik dus niet verder haar budget beheerd.
Vandaag kreeg ik een brief van een advocaat. Daarin werd mij verteld dat mijn moeder nog met een openstaande schuld staat van 1000€. Ze hadden gezien dat de eerste storting door mij uitgevoerd was en dat ik dus verantwoordelijk zou zijn tot het afbetalen van het resterende bedrag!
Mijn vraag, kan dit zomaar? Ben ik echt verantwoordelijk tot het verder afbetalen van dit bedrag, gewoon omdat ik de eerste betaling heb uitgevoerd?
Want dit zou toch echt te gek voor woorden zijn? Dit zou dan ook betekenen dat ik kan een lening aangaan van 20.000€, iemand er kan inlokken 1x via zijn rekening te betalen en dat die dan met de gebakken peren zit?