Gisteren 25/02 stelde ik een vraag ivm de legale aankoop van een buitenlands feodale of adellijke titel en deze in België te gebruiken in privé-sfeer en op gewoonlijke correspondentie en visitekaartjes.
Bedankt aan degenen die mij hebben geantwoord.
Ik ben efkes gaan zoeken in het strafwetboek en ben op het art. 230 gekomen, waarin staat dat degene die zich zondigt aan het zich onrechtmatig toekennen van een adellijke titel en deze in het openbaar gebruikt, kan worden gestraft met een geldboete.
Nu stel ik mij vragen over het onrechtmatig gebruiken of toekennen als juridische term.
Als ik kan bewijzen dat de titel volgens een buitenlandse wettelijke procedure werd bekomen, bega ik dan ook een misdrijf?
En zelfs als er geen schade aan een derde wordt berokkend?
Hieronder art.230 vlgs wikipedia:
Artikel 230 van het Strafwetboek bepaalt dat hij die in het openbaar een adellijke titel aanneemt die hem niet toekomt, gestraft wordt met een geldboete van tweehonderd tot duizend frank. Deze bedragen moeten verhoogd worden met de opdecimes. De minimumgeldboete is daardoor 200 x 5,5 = 1.100 frank. De maximumgeldboete is 1.000 x 5,5 = 5.500 frank. Het bedrag in franken is gelijk aan het bedrag in euros. Wie in het openbaar een adellijke titel aanneemt die hem niet toekomt kan dus gestraft worden met een geldboete van 1.100 euro tot 5.500 euro.