adellijke titel aannemen

arnulf
Topic Starter

adellijke titel aannemen

#1 , 26 feb 2010 12:42

Gisteren 25/02 stelde ik een vraag ivm de legale aankoop van een buitenlands feodale of adellijke titel en deze in België te gebruiken in privé-sfeer en op gewoonlijke correspondentie en visitekaartjes.

Bedankt aan degenen die mij hebben geantwoord.

Ik ben efkes gaan zoeken in het strafwetboek en ben op het art. 230 gekomen, waarin staat dat degene die zich zondigt aan het zich onrechtmatig toekennen van een adellijke titel en deze in het openbaar gebruikt, kan worden gestraft met een geldboete.
Nu stel ik mij vragen over het onrechtmatig gebruiken of toekennen als juridische term.
Als ik kan bewijzen dat de titel volgens een buitenlandse wettelijke procedure werd bekomen, bega ik dan ook een misdrijf?
En zelfs als er geen schade aan een derde wordt berokkend?

Hieronder art.230 vlgs wikipedia:

Artikel 230 van het Strafwetboek bepaalt dat hij die in het openbaar een adellijke titel aanneemt die hem niet toekomt, gestraft wordt met een geldboete van tweehonderd tot duizend frank. Deze bedragen moeten verhoogd worden met de opdecimes. De minimumgeldboete is daardoor 200 x 5,5 = 1.100 frank. De maximumgeldboete is 1.000 x 5,5 = 5.500 frank. Het bedrag in franken is gelijk aan het bedrag in euros. Wie in het openbaar een adellijke titel aanneemt die hem niet toekomt kan dus gestraft worden met een geldboete van 1.100 euro tot 5.500 euro.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 26 feb 2010 13:54

Ik vond daarover dit nog:

http://books.google.be/books?id=P_O6AlL ... en&f=false

Als je je titel toch niet zal mogen gebruiken, kan je hem ook in België kopen:
http://flandrensisgov.webs.com/adel.htm
Je bent er erg goedkoop gesteld, de staatskas heeft er nog wat aan en 20% wordt geschonken aan een goed doel. Dat zou pas nobel zijn.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 feb 2010 15:03

Gisteren 25/02 stelde ik een vraag ivm de legale aankoop van een buitenlands feodale of adellijke titel en deze in België te gebruiken in privé-sfeer en op gewoonlijke correspondentie en visitekaartjes.

Bedankt aan degenen die mij hebben geantwoord.

Ik ben efkes gaan zoeken in het strafwetboek en ben op het art. 230 gekomen, waarin staat dat degene die zich zondigt aan het zich onrechtmatig toekennen van een adellijke titel en deze in het openbaar gebruikt, kan worden gestraft met een geldboete.
Nu stel ik mij vragen over het onrechtmatig gebruiken of toekennen als juridische term.
Als ik kan bewijzen dat de titel volgens een buitenlandse wettelijke procedure werd bekomen, bega ik dan ook een misdrijf?
En zelfs als er geen schade aan een derde wordt berokkend?

Hieronder art.230 vlgs wikipedia:

Artikel 230 van het Strafwetboek bepaalt dat hij die in het openbaar een adellijke titel aanneemt die hem niet toekomt, gestraft wordt met een geldboete van tweehonderd tot duizend frank. Deze bedragen moeten verhoogd worden met de opdecimes. De minimumgeldboete is daardoor 200 x 5,5 = 1.100 frank. De maximumgeldboete is 1.000 x 5,5 = 5.500 frank. Het bedrag in franken is gelijk aan het bedrag in euros. Wie in het openbaar een adellijke titel aanneemt die hem niet toekomt kan dus gestraft worden met een geldboete van 1.100 euro tot 5.500 euro.
Indien de buitenlandse adellijke titel niet door de Koning erkent wordt begat u een overteding als u er in België gebruik van maakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2010 17:16

maak het wat gemakkelijker.

grondwet
Art. 10
Er is in de Staat geen onderscheid van standen.
De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.
De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.

Art. 113
De Koning heeft het recht adeldom te verlenen, zonder ooit enig voorrecht daaraan te mogen verbinden.

dus gezien alleen de Koning het kan voor Belgen ... hoe ge jij het dan doen??

maxims51

#5 , 27 jun 2010 03:00

Wat mij betreft moet de koning mijn adelijke Tittel niet erkennen , indien ik deze verkregen heb bij verdienste van een ander staatshoofd van een Prinsdom of Graafschap ...zelfs is het zo indien men een Adelijke Tittle zou verwerven in Belgie (verheven worden bestaat in Belgie niet aangezien all Burgers gelijk zijn voor de wet) dan geld deze niet in USA en meerdere landen ...in sommige landen is een Adelijke title simpêlweg verboden...groetjes aan alle edelen lezers van dit forum.

Terug naar “Andere”