Is het normaal om direct te opereren bij verdenking op pancreaskanker zonder biopt?

Nosleep
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is het normaal om direct te opereren bij verdenking op pancreaskanker zonder biopt?

#1 , 15 aug 2025 21:58

Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie mening vragen over iets dat mijn oom heeft meegemaakt. Hij lag in het ziekenhuis in Aken (Duitsland). De artsen vertelden ons dat het 99% zeker kanker in de pancreas was. Zonder eerst een biopt te nemen om dit te bevestigen, besloten ze direct te opereren.

Tijdens de operatie zwol zijn keel zo erg op dat hij niet meer kon ademen. Hij werd aan de beademing gelegd en vier dagen onder narcose gehouden. Bij de ingreep hebben ze de kop van de pancreas, 15 cm van zijn maag en zijn galblaas verwijderd.

Sindsdien kan hij niet meer zelfstandig lopen, heeft hij hulp nodig om naar het toilet te gaan en kan hij niet meer eten zoals vroeger.

Een paar dagen later bleek uit het onderzoek dat het geen kanker was, maar twee zweren. Ik weet dat pancreaskanker erg agressief is en dat artsen soms snel moeten handelen, maar ik vraag me af of het normaal is om zo te opereren zonder eerst een biopt te nemen.

Ik heb op 18 augustus een afspraak met een pro deo advocaat, maar tot die tijd hoor ik graag jullie ervaringen en advies.

Drone

#2 , 16 aug 2025 09:11

dit is een Belgisch juridisch forum

aangezien de wetgeving anders is in Duitsland is het niet evident om hier raad te vragen of krijgen om na te gaan of de artsen daar in Duitsland iets "verkeerd" hebben gedaan.

afgaande op mijn ervaring als ambulancier (Belgie), artsen moeten soms beslissingen nemen met de informatie die men heeft op het moment dat men iets vaststelt.

het opzwellen van de keel tijdens een operatie is vaak een teken dat men een allergische reactie heeft op de anesthesie of op de middelen die men gebruikt om de luchtweg vrij te houden (intubatie) tijdens een operatie, dan is de vraag die u moet stellen;

heeft de oom wel alle nodige en correcte gegevens omtrent zijn gezondheid of (gekende) allergieen doorgegeven aan de art(sen) in Duitsland?

Franciscus

#3 , 16 aug 2025 11:17

Wat uw oom heeft meegemaakt.
Maar de artsen vertelden ons.
Wat is de correlatie met niet meer kunnen lopen?
Oorzaak en gevolg en causaal verband???

Pro deo advocaat
voor een zaak van uw oom
in Duitsland
Hebt u een lastgeving?

Reclame

Nosleep
Topic Starter

#4 , 16 aug 2025 20:06

Wat uw oom heeft meegemaakt.
Maar de artsen vertelden ons.
Wat is de correlatie met niet meer kunnen lopen?
Oorzaak en gevolg en causaal verband???

Pro deo advocaat
voor een zaak van uw oom
in Duitsland
Hebt u een lastgeving?
Mijn oom lijdt aan ernstige PTSS en verkeert momenteel in een zeer kwetsbare mentale toestand. Door zijn traumatische ervaringen in een vroegere oorlog is hij niet in staat om te communiceren of zelf zijn belangen te behartigen.

Hij heeft geen familie of kennissen die hem hierin kunnen ondersteunen, behalve mij. Daarom probeer ik hem te helpen door in zijn plaats te communiceren en de nodige stappen te ondernemen.

Franciscus

#5 , 16 aug 2025 20:18

Bent u lasthebber?
Of is er een bewindvoerder aangesteld.
U kan via vrederechter met doktersattest u laten aanstellen als bewindvoerder.
Of als zorgvolmachthebber dit via notaris.
Indien geen van beide zal de medische wereld aan u geen enkele mededeling doen of info verstrekken.
Weet u bij welk ziekenfonds oom is?
Woont hij in Duitsland met DE papieren of BE onderdaan.

Nosleep
Topic Starter

#6 , 16 aug 2025 21:57

Bent u lasthebber?
Of is er een bewindvoerder aangesteld.
U kan via vrederechter met doktersattest u laten aanstellen als bewindvoerder.
Of als zorgvolmachthebber dit via notaris.
Indien geen van beide zal de medische wereld aan u geen enkele mededeling doen of info verstrekken.
Weet u bij welk ziekenfonds oom is?
Woont hij in Duitsland met DE papieren of BE onderdaan.
Dank voor uw reactie.

Mijn oom woont in Duitsland en heeft daar een ziekenfonds. Hij heeft echter geen officiële papieren en is dus geen Duitse onderdaan en ook niet officieel ingeschreven in België. Er is in Duitsland wel een vrouw als verzorgster/betreuer aangesteld.

Ik ben zelf geen lasthebber en er is voor mij ook geen bewind of zorgvolmacht geregeld. Daardoor klopt het inderdaad dat het ziekenfonds en de artsen met mij niet willen communiceren.

Ik vertrouw erop dat de huidige verzorgster en de artsen hun best doen om voor hem te zorgen, maar het probleem is dat mijn oom met niemand praat behalve met mijn vader (zijn broer). Zelf ben ik degene die zich praktisch om hem bekommert, maar zonder officiële bevoegdheid kan ik niets.

Daarom wil ik graag bij een pro deo advocaat informeren wat ik in deze situatie moet doen. Als het beter is om dit via Duitsland te regelen en een Belgische advocaat mij niet kan helpen, dan wil ik uiteraard niemand zijn tijd verspillen. Mijn belangrijkste vraag is hoe ik zelf de officiële verzorger/bewindvoerder van mijn oom kan worden in plaats van de vrouw die nu in Duitsland is aangesteld.

Ik wil benadrukken dat ik niet beweer dat deze vrouw slecht werk doet – integendeel, ze is vriendelijk en doet haar best. Het probleem is alleen dat mijn oom in een woonsituatie terechtgekomen is waar hij samenwoont met anderen die hem misleiden. Zo hebben we ontdekt dat ze hem overtuigen dat munten meer waard zijn dan briefgeld, waardoor hij geld weggeeft zonder iets te zeggen. Omdat de verzorgster daar niet altijd aanwezig kan zijn, voel ik me sterk verantwoordelijk om hem zelf beter te beschermen.

Terug naar “Medische Fouten”