voorschot op erfenis

ivan.demaeyer@skynet.be
Topic Starter

voorschot op erfenis

#1 , 26 apr 2010 18:29

Mijn schoonmoeder is twee jaar geleden gestorven. Op dat moment huurde één van mijn schoonzussen van haar al tien jaar een handelspand met woning. Ze betaalde echter voor deze woning weinig huur. Mijn vrouw en andere schoonzus hebben echtert nooit hierover iets gezegd tegen mijn schoonmoeder om ruzies te vermijden. Bij het overlijden is er toen beslist door mijn schoonzus om het pand in de familie te houden, zodat zij aan elk een derde van de huur zou betalen zolang ze de winkel zou uitbaten. Toen we voorstelden om de huur dan ook te verhogen naar een meer reëel bedrag, zij ze dat ze een huurcontrat had, en dat ze zeker niet meer wou betalen. De woning is nu verkocht, en het bedrag van de woning is nu in drie verdeeld. Aangezien ze nog steeds dwars blijft liggen, en onze families overal zwart maakt, vragen wij ons nu af of we geen actie meer kunnen ondernemen. Wij vinden namelijk dat zij vooraf al een gedeelte van de erfenis heeft gekregen door de lage huur die zij tien jaar lang heeft betaald aan mijn schoonmoeder. Zijn hierover al uitspraken geweest ? Of is het onmogelijk om hier nog iets te doen, door het huurcontract dat destijds is opgemaakt.
Ivan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 apr 2010 10:34

‘Ze betaalde echter voor deze woning weinig huur’ KAN geacht worden een onrechtstreekse schenking te zijn die deel uitmaakt van schoonmoeders nalatenschap.

‘Het bewijs dat een verkoop van onroerende goederen een schenking vermomt, mag met alle middelen van recht, ook met vermoedens, worden geleverd. De verdoken schenking is voor de schenkers het middel om één van hun kinderen te bevoordeligen. De door hen aldus uitgedrukte bedoeling maakt een schenking buiten erfdeel en met vrijstelling van inbreng uit, aan te rekenen op het beschikbaar gedeelte.‘(Gent 28 oktober 1994,T.Not.1996,496).

Bij de verdeling van de koopsom van de woning dient de notaris hiermee rekening te houden, desnoods na rechterlijke beslissing ingevolge door u aan te voeren ‘zwarigheden‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ivan.demaeyer@skynet.be
Topic Starter

#3 , 29 apr 2010 14:11

Na lang zoeken in de wetboekenn niet direct iets gevonden, en dan toch maar opgegeven.
Als ik het goed begrijp kunnen wij als erfgenamen bezwaar indienen tegen de verdeling van de verkoopswaarde van het handelspand.
De notaris dient hier volgens U rekening mee te houden, maar is dat duidelijk niet verplicht, anders had hij dat zeker gedaan.
De verdeling is nu echter al gebeurd. De vraag is nu of wij nog steeds dit bezwaar kunnen indienen, en bij wie we dat moeten doen. Of is het hiervoor nu te laat.
Moeten we daar rechtstreeks mee naar de notaris stappen, of dienen we hiervoor hulp te vragen van een raadsman ?

Reclame

j.demoor

#4 , 30 apr 2010 10:15

‘De verdeling is nu echter al gebeurd’ houdt in dat u hiervoor niet meer bij de notaris terecht kan.

“Art.700.Hoofdvorderingen worden op straffe van nietigheid bij dagvaarding voor de rechter gebracht, onverminderd de bijzondere regels inzake vrijwillige verschijning...Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Maak vooraf echter een kosten-baten-analyse.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”