goeiemorgen iedereen
ik ben een vrouw van 30 jaar, sinds een jaar getrouwd met mijn "vrouw".
De laatste tijd gaat het heel slecht tussen ons en begin ik te vermoeden dat ons huwelijk toch niet datgene is wat ik er mij bij voorgesteld had.
Nu vraag ik me af, stel dat ik binnen een bepaalde periode denk van: ik wil die liever niet meer en ik wil liever scheiden, kan dit dan op een eenvoudige manier? Ik bedoel: ik heb al gehoord van EOT, maar stel dat mijn vrouw dat niet wil, kan ik dan zomaar gewoon de echtscheiding aanvragen zonder dat zij daar mee instemt?
Art. 276. Onderlinge toestemming wordt enkel toegestaan indien het huwelijk aangegaan werd
ten minste twee jaar v??r het ogenblik van de neerlegging van het verzoekschrift...(Burgerlijk Wetboek=B.W.)
Mijn tweede vraag is dan meer persoonlijk naar mezelf toe... sinds kort heb ik ook iemand anders leren kennen, het klikt tussen ons maar meer is er niet (velen geloven mij nu al niet meer, maar soit)... ik zit mij maar voor te stellen... stel dat het allemaal niet goed loopt met mijn huwelijk, en het wordt iets met die andere vrouw, bestaat er dan nog zoiets als het "werkelijk" betrappen van overspel??
En indien het ooit zover zou komen, kan mijn eventuele (toekomstige) ex dan onderhoudsgeld van mij eisen? Wij hebben geen kinderen, en gaan allebei full time werken. Hoe zit dat in elkaar? Kan zij eisen dat ik haar geld betaal terwijl zij dan nog gaat werken? Of stel dat mijn eventuele (toekomstige) ex niet meer zou gaan werken... moet ik dan financieel voor haar instaan indien we scheiden??
Art. 229. Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van overspel door de andere echtgenoot gepleegd.Art. 301. ? 1. De rechtbank
KAN aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen,...een uitkering toekennen die, rekening houdend met zijn inkomsten en mogelijkheden, hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven.(B.W.)