eventuele echtscheiding

nicksje
Topic Starter

eventuele echtscheiding

#1 , 23 sep 2006 10:54

goeiemorgen iedereen
ik ben een vrouw van 30 jaar, sinds een jaar getrouwd met mijn "vrouw".
De laatste tijd gaat het heel slecht tussen ons en begin ik te vermoeden dat ons huwelijk toch niet datgene is wat ik er mij bij voorgesteld had.
Nu vraag ik me af, stel dat ik binnen een bepaalde periode denk van: ik wil die liever niet meer en ik wil liever scheiden, kan dit dan op een eenvoudige manier? Ik bedoel: ik heb al gehoord van EOT, maar stel dat mijn vrouw dat niet wil, kan ik dan zomaar gewoon de echtscheiding aanvragen zonder dat zij daar mee instemt?

Mijn tweede vraag is dan meer persoonlijk naar mezelf toe... sinds kort heb ik ook iemand anders leren kennen, het klikt tussen ons maar meer is er niet (velen geloven mij nu al niet meer, maar soit)... ik zit mij maar voor te stellen... stel dat het allemaal niet goed loopt met mijn huwelijk, en het wordt iets met die andere vrouw, bestaat er dan nog zoiets als het "werkelijk" betrappen van overspel??
En indien het ooit zover zou komen, kan mijn eventuele (toekomstige) ex dan onderhoudsgeld van mij eisen? Wij hebben geen kinderen, en gaan allebei full time werken. Hoe zit dat in elkaar? Kan zij eisen dat ik haar geld betaal terwijl zij dan nog gaat werken? Of stel dat mijn eventuele (toekomstige) ex niet meer zou gaan werken... moet ik dan financieel voor haar instaan indien we scheiden??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 23 sep 2006 13:27

goeiemorgen iedereen
ik ben een vrouw van 30 jaar, sinds een jaar getrouwd met mijn "vrouw".
De laatste tijd gaat het heel slecht tussen ons en begin ik te vermoeden dat ons huwelijk toch niet datgene is wat ik er mij bij voorgesteld had.
Nu vraag ik me af, stel dat ik binnen een bepaalde periode denk van: ik wil die liever niet meer en ik wil liever scheiden, kan dit dan op een eenvoudige manier? Ik bedoel: ik heb al gehoord van EOT, maar stel dat mijn vrouw dat niet wil, kan ik dan zomaar gewoon de echtscheiding aanvragen zonder dat zij daar mee instemt?
Art. 276. Onderlinge toestemming wordt enkel toegestaan indien het huwelijk aangegaan werd ten minste twee jaar v??r het ogenblik van de neerlegging van het verzoekschrift...(Burgerlijk Wetboek=B.W.)
Mijn tweede vraag is dan meer persoonlijk naar mezelf toe... sinds kort heb ik ook iemand anders leren kennen, het klikt tussen ons maar meer is er niet (velen geloven mij nu al niet meer, maar soit)... ik zit mij maar voor te stellen... stel dat het allemaal niet goed loopt met mijn huwelijk, en het wordt iets met die andere vrouw, bestaat er dan nog zoiets als het "werkelijk" betrappen van overspel??
En indien het ooit zover zou komen, kan mijn eventuele (toekomstige) ex dan onderhoudsgeld van mij eisen? Wij hebben geen kinderen, en gaan allebei full time werken. Hoe zit dat in elkaar? Kan zij eisen dat ik haar geld betaal terwijl zij dan nog gaat werken? Of stel dat mijn eventuele (toekomstige) ex niet meer zou gaan werken... moet ik dan financieel voor haar instaan indien we scheiden??
Art. 229. Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van overspel door de andere echtgenoot gepleegd.Art. 301. ? 1. De rechtbank KAN aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen,...een uitkering toekennen die, rekening houdend met zijn inkomsten en mogelijkheden, hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven.(B.W.)

Borniet

#3 , 23 sep 2006 14:42

Je moet inderdaad minstens 2 jaar getrouwd zijn om met een EOT te kunnen scheiden. Je kan wel scheiden op grond van feiten (http://vechtscheiding.beheydt.be/redenen.php) als die er zijn. Een van die feiten kan overspel zijn.
Overspel KAN inderdaad ook een reden zijn tot het laten betalen van onderhoudsgeld voor de ex partner. Hiervoor wordt normaal de standaard aangenomen dat de partner die niet in fout is de levensstandaard van tijdens het huwelijk moet kunnen aanhouden. Indien jullie allebei werken en ongeveer evenveel verdienen zal dit niet direct een groot probleem zijn, indien jij veel meer verdient dan haar kan dit uiteraard wel.
Een stukje eigen ervaring: mijn ex had in de rechtbank met valse bewijzen aangetoond dat ik een inkomen had dat bijna 3 maal hoger lag dan mijn echt inkomen. Hierdoor moest ik meer dan 2/3e van mijn echt inkomen aan alimentatie betalen. Bewijzen van mijn echt inkomen zijn door de rechtbank gewoon naast zich neer gelegd.
Wat de duur van het betalen van alimentatie betreft: vroeger kon dit onbeperkt in de tijd zijn. Sinds kort kan dit niet meer: http://vechtscheiding.beheydt.be/beperk ... dsgeld.php
http://www.v-echtscheiding.be

Reclame

nicksje
Topic Starter

#4 , 23 sep 2006 15:42

hey Borniet,
bedankt voor je antwoordje... alsook aan de eerste die geantwoord heeft (kan nu even niet op naam komen...)
ik vraag me dan gewoon af... is het versturen van sms-jes en het bellen naar mekaar en/of e-mails ook al een bewijs van overspel? Of moet het daadwerkelijk echt "betrapping" zijn zoals ik al vaak hoorde... de politie of de deurwaarder 'stuikt' binnen en voelt aan het bed..
het ziet er naar uit dat die "vriendin" van mij binnenkort breekt met haar vriendin... stel dat zij alleen gaat wonen en ik kom daar gewoon regelmatig over de vloer... zijn dat dan bewijzen van overspel??

Borniet

#5 , 23 sep 2006 16:03

Uit mijn persoonlijke ervaring:
Ik zat in een gelijkaardige situatie: huwelijk op sterven na dood, en emailend met iemand anders. Hoewel er nog geen sprake was van overspel, werden de emails als afdoende reden gezien om een "relatie met beledigend karakter" te weerspiegelen. Dit was voldoende om de bovenstaande alimentatie uitgekeerd te krijgen. Tijdens de procedure ten gronde heeft mijn ex dan de effectieve betrapping laten gebeuren. Ondertussen had ik wel een relatie met de vrouw in kwestie. De betrapping gebeurde anderhalf jaar na de feitelijke scheiding.
Of uw smsjes een bedreiging kunnen zijn? Het kan, het hangt af van wat er in staat, en hoe fout het geinterpreteerd kan worden (hier heb ik ook een voorbeeld van uit eigen ervaring, maar daar moet je maar eens voor pm'en of zo ;-) ).

Lex

#6 , 23 sep 2006 16:19

nicksje
Topic Starter

#7 , 23 sep 2006 18:45

borniet,
je meent het toch niet dat je ex e-mails heeft kunnen gebruiken die jij verstuurd had of ontvangen had? heeft zoiets dan ook rechtsgeldigheid? ik bedoel: als ik nu in een e-mail naar iemand schrijf: 'lieve schat, ik mis je en ik hou van je en ik zou niets liever willen dan bij jou zijn..." (ik verzin hier maar iets h?... dan is dat toch geen bewijs van overspel...
je ex lijkt met een echte ..... sorry hoor

Borniet

#8 , 23 sep 2006 19:57

borniet,
je meent het toch niet dat je ex e-mails heeft kunnen gebruiken die jij verstuurd had of ontvangen had? heeft zoiets dan ook rechtsgeldigheid? ik bedoel: als ik nu in een e-mail naar iemand schrijf: 'lieve schat, ik mis je en ik hou van je en ik zou niets liever willen dan bij jou zijn..." (ik verzin hier maar iets h?... dan is dat toch geen bewijs van overspel...
Dat was het dus wel in mijn geval... Al kan ik als informaticus heel goed bewijzen dat je heel makkelijk emails kan sturen in iemand anders naam.
je ex lijkt met een echte ..... sorry hoor
Geloof me maar... Dat vinden wel meer mensen, en dan heb je nog geen honderste gehoord van de hele zaak.

Borniet

#9 , 23 sep 2006 20:03

Uit geen enkel wetboek, het is aanpassing in een wetsVOORSTEL (http://www.dekamer.be/FLWB/pdf/51/0728/51K0728001.pdf)

Lex

#10 , 23 sep 2006 20:50

Uit geen enkel wetboek, het is aanpassing in een wetsVOORSTEL (http://www.dekamer.be/FLWB/pdf/51/0728/51K0728001.pdf)
U schreef....!!

(Quote BORNIET,23 sep.,2:42 pm), '...VROEGER kon dit onbeperkt in de tijd zijn. Sinds kort kan dit NIET MEER:'

Een voorstel is MAAR een voorstel zolang het geen wet is, jaarlijks verdwijnen honderden zoniet duizenden voorstellen in 'de prullenbak'!!

Laat de lezers geen zaken geloven die er niet zijn, en mogelijks ook nooit wet zullen worden!

Borniet

#11 , 23 sep 2006 21:02

U hebt gelijk, hier had ik me even vergist, het wetsvoorstel is nog geen wet, al is het blijkbaar wel zo dat er op vele plaatsen en door vele rechters al rekening mee gehouden wordt.
Verder vind ik uw gedrag echt uitermate intressant, ik kijk steeds meer uit naar een reactie van u
;-)

nicksje
Topic Starter

#12 , 24 sep 2006 14:49

hey Borniet,
ik voel met je mee hoor, daar niet van... maar ik heb grote moeite om te geloven dat een paar e-mails nu al ook juridische kracht hebben... ik bedoel maar... ik ken ook wel wat van computers en informatica... zoiets houdt toch nooit stand in de rechtbank? Alleen maar die e-mails??
Enne, jouw ex moet toch op ??n of andere manier aan die e-mails geraakt zijn?

Borniet

#13 , 28 sep 2006 11:21

Hoeveel wij ook van computers en informatica kennen, de rechter daarom nog niet natuurlijk... Hij had het aanvaard.
Nu had mijn advokaat me hier wel op voorhand voor gewaarschuwd, omdat hij de advokaat van mijn ex kent van reputatie, en de rechter die de uitspraak deed ook...
En mijn ex was aan die emails geraakt door haar broer, die ook in de computerbranche zit. Hij had mijn PC gekraakt toen ik gaan werken was. En ik had dat niet meer dan normaal beveiligd, daar er niets fouts gebeurd was, en er dus niets speciaals beveiligd moest worden.

Terug naar “Echtscheiding”