bureau thuis als beroepskost

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

bureau thuis als beroepskost

#1 , 30 mei 2010 17:01

In het kader van de bewezen beroepskosten vraag ik me het volgende af:
Vorige jaar huurde ik een appartement met een hurrcontract hetwelk beschrijft dat ik het appartement niet voor beroepsdoeleinden mag gebruiken. Echter graag had ik een percentage bureau-onkosten ingebracht op mijn belastingaangifte.
Mijn vraag: kan ik wel een percentage (neem 10%) van alle overige kosten inbrengen, zonder een deel van de huurprijs in te brengen? Dus 10% van de electriciteitsfactuur, gasfactuur, verzekeringen, etc maar geen 10% van de huurprijs (gezien dit niet mag volgens contract) ?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2010 18:59

Neen. Dat is toch gedeeltelijk beroepsgebruik van het appartement.

peter kvm
Berichten: 107

#3 , 30 mei 2010 22:24

Kan aanvaard worden mits goede motivering. Soms wordt dan +/- 1/8 deel aangenomen van uw vaste kosten (1/8 electriciteit, verwarming enz). De controleur gaat echt je huurcontract niet opvragen en de verhuurder heeft geen affaires met je aangifte.

Reclame

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 31 mei 2010 08:53

Weten zij dit niet automatisch doordat het huurcontract geregistreerd is? En indien je vaste kosten inbrengt, maar geen deel van de huur of deel van je huis, is dit niet 'verdacht' ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2010 10:42

de verhuurder heeft geen affaires met je aangifte.
Ik las dat de huurovereenkomst het gebruik van de woning voor beroepsdoeleinden verbiedt. De verhuurder heeft er wel iets mee te maken of de woning al dan niet voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt. Het betreft een contractuele fout van de huurder.

De verhuurder heeft daar ook een rechtmatig belang bij. De te betalen belasting is hoger als een woning (ook deels) voor beroepsdoeleinden gebruikt wordt. De fiscus kan dus een supplementaire aanslag vestigen bij de verhuurder. De verhuurder kan deze extra belastingen dan op zijn beurt verhalen op de huurder.

Als u een deel van de kosten inbrengt als beroepskosten betekent dit dat beroepsmatig gebruik gemaakt wordt van de woning. Of u dan de huur aftrekt of niet verandert daar niets aan. De fiscale wet maakt een onderscheid tussen woningen die al dan niet "geheel of gedeeltelijk gebruikt worden voor beroepsdoeleinden".

En dan is er zelfs de mogelijkheid dat de verhuurder de ontbinding van de huurovereenkomst vordert wegens de contractuele fout.

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 31 mei 2010 11:00

Bedankt voor de reactie, nu is wel mijn huurcontract afgelopen, dus veel effect kan dit niet hebben..

Maar wil dit dan ook zeggen dat ik ook geen deel van internet/telfoniekosten kan inbrengen als beroepskost?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2010 12:35

Het beroepsmatig gebruiken van telefoon of internet houdt m.i. in dat de gehuurde woning beroepsmatig gebruikt wordt.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 31 mei 2010 12:52

Bedankt voor de reactie, nu is wel mijn huurcontract afgelopen, dus veel effect kan dit niet hebben..
Indien de verhuurder extra belasting moet betalen kan hij dat vooralsnog bij u terugvorderen als blijkt dat u kontraktbreuk hebt gepleegd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#9 , 31 mei 2010 14:59

Al deze reacties gaan regelrecht in tegen wat mij altijd geadviseerd is, nl. er is geen probleem zolang u de HUUR zelf niet inbrengt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#10 , 31 mei 2010 16:06

Hebt u dat dan ook altijd gedaan en zo ja, bent u al gecontroleerd geweest? :?:

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#11 , 02 jun 2010 17:42

Hebt u dat dan ook altijd gedaan en zo ja, bent u al gecontroleerd geweest? :?:
Ik geef al meer dan 5 jaar kosten aan en in de periodes dat ik huurde, gaf ik geen huur aan maar wel een deel van elektriciteit, water, gas en natuurlijk allerlei IT-apparatuur e.d. die ik gebruikte voor mijn beroep als leerkracht. Sommige van die facturen stonden zelfs niet op mijn naam, maar op naam van mijn medehuurster (bv. elektriciteit) maar ik voegde dan een verklaring bij dat ik dat terugbetaalde.

Ik heb nog geen controle gehad tot nu toe dus kan niet voor 100% voorspellen hoe dat zou uitdraaien.

Maar mij is door verschillende bronnen, inclusief mensen op dit forum jaren geleden, verteld dat zolang je de huur zelf niet aangeeft, er geen probleem is.

U kunt voor alle zekerheid eens navraag doen bij de belastingen zelf. Ik heb dat niet gedaan. Indien u het zou doen, zou ik graag het resultaat / advies horen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#12 , 04 jun 2010 11:30

Bedankt voor je reactie!

Ik heb dus het ontvangkantoor gebeld voor meer informatie, dit was hun feedback:
'Er zijn rechtspraken waarbij dit aanvaard werd, er zijn er waar dit geweigerd werd.. Alles hangt af van de taxatie-agent die uw dossier bekijkt.'

Voila, daar hebben we weer zo een typisch Belgisch antwoord... Haar advies was om het toch mee te tellen (een aanvaardbaar percentage), de kans was blijkbaar groter dat ze het aanvaarden...

Iemand een idee van een aanvaardbaar percentage? :)

wanton
Berichten: 10076
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 04 jun 2010 22:41

Indien U in een gehuurd huis een deel van de huur inbrengt als beroepskost , kan de verhuurder anders belast worden , nl. het verhuren van een pand voor beroepsdoeleinden. Dus de feitelijke huur niet gebruiken als beroepskost. Wel , zoals Mapleleiah zegt , een bedrag voor 'nutsvoorzieningen ' en 'onderhoud' inbrengen. Ik denk dat vragensteller als beroep 'leraar' heeft? Ik herken zijn betoog.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#14 , 05 jun 2010 16:46

Dit is wat ik inderdaad ga doen (tevens na contact met de belastingdienst)... laat ons hopen dat men het aanneemt.

For the record.. geen leraar, maar luchtvaartingenieur :D Vanwaar de gok?

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#15 , 06 jun 2010 17:04

Ik neem als percentage 15% ... dat is zogezegd het aandeel van mijn huis dat in beslag wordt genomen door mijn bureau en archiefruimte. Er zijn al collega's geweest die hogere percentages gebruikten, maar die werden op een controle teruggefloten.

Wanton vermoedt leerkracht omdat leerkrachten vaak beroepskosten aangeven om een deel van de kosten terug te vorderen die hun werkgever / school niet betaalt. Ik ben idd leerkracht.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”