Termijn ter voorlegging van kopie registratie

joerib
Topic Starter

Termijn ter voorlegging van kopie registratie

#1 , 03 jun 2010 15:03

Beste,

sinds januari 2010 zijn we uit ons appartement vertrokken. We zaten in een contract dat de verhuurder recht gaf op een vergoeding dat overeenkwam met 2 maand huur omdat we er tijdens het tweede jaar uitgetrokken zijn.

Allemaal goed en wel, maar moet het contract niet geregistreerd zijn alvorens ze dit mogen eisen? Zoja, hoelang heeft deze verhuurder de tijd om een kopij van deze registratie te bezorgen? Staat dit ergens beschreven in de wetgeving?

Er is al een hele discussie aan voorafgegaan, en zolang ik dat document niet zie, ben ik in mijn recht om niet te hoeven betalen. Zodra ze mij dat document voorleggen, betaal ik zonder fout mijn schuld. Maar ik heb geen zin om binnen twee jaar opeens hiermee geconfronteerd te worden, daarom dat ik dat deze maand wil afronden. Zodra deze termijn overschreden is, zou ik ook onze huurwaarborg willen vereffenen, maar dat geld wordt eventueel gebruikt om de schuld af te lossen. Indien de termijn overschreden is, heb ik van hen een handtekening nodig zodat dit geld terug vrijkomt voor ons.

Nog eens bij vermelden, dat we er in december uitgingen en in januari hadden ze al een nieuwe huurder. M.a.w.: financieel waren er geen complicaties aan verbonden. We gaan natuurlijk wel alles vergoeden wat onze verhuis met zich meebracht voor de verhuurder (afrekening chauffage, water, elektriciteit...), maar dit staat los van de registratie...

Joeri

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jun 2010 15:22

Heeft u het over een contract van bepaalde duur of een 3-6-9?

joerib
Topic Starter

#3 , 03 jun 2010 16:55

Ik dacht dat de contracten van 3-6-9 niet meer bestonden? Ik denk dat we een contract hadden van onbepaalde duur. Is het niet zo dat een standaardcontract vermeld dat je er minimum drie jaar moet wonen. Vanaf dan mag je er zonder kosten uit mits tijdig de huisbaas te verwittigen...

In ons contract staat de clausule van de kosten expliciet vermeld...

I kzal de situatie effe duiden:

In september 2008 zijn we ingetrokken. Op vraag van de verhuurder ben ik naar het registratiekantoor gereden van Leuven. Aan de balie heb ik een kopie van het contract overhandigd en kreeg ik de melding dat het contract wel op zijn plaats zal terechtkomen.

Nu, op dat moment heb ik geen enkel bewijs gekregen dat het contract geregistreerd is. Ook heb ik geen bewijs gehad dat ik het document heb afgeleverd. Hoe kan ik of de verhuurder weten of het contract geregistreerd is? Moet er geen tegendocument bestaan dat melding maakt van de registratie?

In Leuven hebben ze een achterstand op de registraties van de huurcontracten, waarschijnlijk ligt dat van ons nog op de hoop. Maar ik kan toch moeilijk nog een jaar wachten alvorens het contract weer opduikt en het bewijs kan geleverd worden?

Joeri

Reclame

Vandebos

#4 , 03 jun 2010 17:15

Neen,

onder de huidige huurwetgeving zijn er nog steeds verscheidene formules mogelijk. De basis van waaruit vertrokken wordt is art 3 §1
Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
Het is echter eveneens mogelijk een contract van bepaalde duur af te sluiten op voorwaarde dat dit contract niet langer duurt dan drie jaar in totaliteit. Het mag één keer verlengd worden op voorwaarde dat de totale duur van het gowen contract en de verlenging niet meer dan drie jaar tezamen bedragen.

Voor de contract van bepaalde duur of de contracten van 9 jaar (opgedeeld in drie driejarige periodes) gelden wat betreft opzegging verschillende regels.

Lees daarom nauwgezet uw contract eens na wat betreft de duur die erin werd afgesproken.

Voor een contract van bepaalde duur gelden immers de klassieke opzegvoorwaarden niet. Er wordt van uitgegaan dat bepaalde duur inhoudt dat beide partijen de absolute garantie willen dat het pand gedurende die periode verhuurd zal zijn aan persoon X. De vredegerechten aanvaarden in het algemeen wel opzegclausules die in dergelijke contracten zijn opgenomen als die clausules zeer duidelijk vermelden dat ze van toepassing zijn p een contract van bepaalde duur en als de opzegvoorwaarden erin opgenomen gebalanceerd zijn (dwz dat noch verhuurder of huurder er een ongelijk voordeel uit kan halen.). Registratie maakt bij deze voor een contract van bepaalde duur niets uit. de huurwetgeving zegt immers dat registratie enkel van belang is voor de opzegtermijn en vergoeding voorzien in artikel 3 §5
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Terwijl art 3 §6 dat specifiek handelt over contracten van bepaalde duur zeer duidelijk vermeld dat artikel 3 §2-§5 niet van toepassing is op dit type van contracten.
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.

Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Dat houdt dan ook in dat bij een contract van bepaalde duur waar vergelijkbare opzegvoorwaarden in worden opgenomen deze wel geldig zijn zonder registratie, ze hebben immers niets te maken met de door de wet vastgelegde opzegmogelijkheden doch zijn onderhandelde clausules tussen huurder en verhuurder die de leemte in de wetgeving opvangen. In een contract van bepaalde duur waarin dergelijke clausules niet zijn opgenomen kan de verhuurder rechtsgeldig eisen dat u de gehele verhuurperiode uitdoet.

Indien het gaat om een niet geregistreerd contract van 9 jaar dan heeft u gelijk.

Lees daarom uw contract nog eens nauwgezet na.

joerib
Topic Starter

#5 , 03 jun 2010 17:51

Dit staat er vermeld in ons contract:

"De huur gaat in op 1/8/2008 en is van bepaalde duur gaande van 3 tot 9 jaar."

iets verder staat er:
" De huurder mag steeds een einde stellen aan de overeenkomst mits betaling van een boete. Wanneer het huurcontract beëindigd wordt tijdens het eerste, tweede en derde jaar, dan is de huurder een vergoeding verschuldigd van 3,2 of 1 maand"

Heb ik nu een contract van bepaalde duur of van 3-6-9 jaar?

Nu mijn andere vraag: moet er een bewijs van registratie geleverd worden? Bij overhandiging van de documenten als men ze wil registreren(wat niet gebeurd is, want ik heb het zelf gedaan en niks gekregen)? of bij navraag van de registratie (men vindt ons dossier niet terug in Leuven wegens te grote achterstand)? Staan er termijnen? Want als er geen document bestaat, kan ik nog lang wachten alvorens de huiseigenaar me zo'n document doorstuurt. Al die tijd staat de huurwaarborg vast en kan ik, noch de verhuurder aan het bedrag aan...

j.demoor

#6 , 05 jun 2010 10:07

“Art.3...§5. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(Burgerlijk Wetboek).

Eist de verhuurder voornoemde vergoeding dan dient hij het bestaan van die verbintenis te bewijzen,wat inhoudt dat hij het bestaan van de registratie dient te bewijzen.

Maan uw verhuurder aan de huurwaarborg vrij te geven zonder voornoemde vergoeding in mindering te brengen tenzij hij de registratie van het contract bewijst.

“Art.10.§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening...dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Geeft de verhuurder niet tijdig gevolg aan uw aanmaning daag hem dan voor de vrederechter bij verzoekschrift en vorder daar voornoemde rechterlijke beslissing.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

P.S. :

“Art.3.§1.Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“De huurovereenkomst 3-6-9 is een klassiek voorbeeld van deze aard van overeenkomsten (van bepaalde duur) : de overeenkomst neemt automatisch een einde na negen jaar,maar zowel de verhuurder als de huurder beschikken in principe over de mogelijkheid om na drie jaar of na zes jaar aan de overeenkomst een einde te maken,mits kennis wordt gegeven van de opzegging’ (Brochure Huur 1990,Wet 22 december 1989,p.11).

De negenjarige huur uit art.3,§1 Woninghuurwet 20 februari 1991 is dus geen huurovereenkomst 3-6-9 in de zin van de Wet 22 december 1989.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#7 , 05 jun 2010 11:17

Zoals Demoor zegt. Gelet op de onduidelijke en onmogelijke stelling in het huurcontract dient men uit te gaan van het idee dat uw huurcontract er geen van bepaalde duur is doch één van 9 jaar.

Schrijf de verhuurder aangetekend aan dat u de onvoorwaardelijke vrijgave van de huurwaarborg eist tenzij deze u binnen de 10 werkdagen na kennisname van dit schrijven het bewijs van registratie van het contract voor het betekenen van de opzeg bezorgt. Dat u indien u, binnen de gestelde termijn, noch het bewijs noch de vrijgave van de waarborg bekomt, verplicht zal zijn om middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. Ger. W. de vrijstelling van de waarborg te bekomen bij vonnis op kosten van de verdedigende partij.

met vriendelijke groeten enz...

joerib
Topic Starter

#8 , 06 jun 2010 20:00

Mr Demoor en Vandebos, alvast bedankt voor de hulp!

Kan ik dit document aangetekend sturen naar de verhuurder:

Beste,

Sinds mijn laatste mail daterend van xxx 2010 hebben we niets meer vernomen van u. In deze mail had ik de vraag gesteld of u me bewijs van registratie van het appartement op de yyyyy te zzzzz zou leveren. Tot op heden is hier nooit reactie op gekomen.

Art.3 §5 van de woninghuurwet van 20 februari 1991 wijst erop dat binnen de twee maanden een huurcontract moet geregistreerd zijn na ingang van het contract.

Mag ik u ook wijzen op art.1315 waarin vermeld staat dat hij die de uitvoering van een verbintenis vordert (in dit geval, de betaling van twee maanden huur vastgelegd in een huurwaarborg), het bestaan van dit contract dient te bewijzen. (onder de vorm van een registratiedocument).

Zonder dit registratiedocument wordt het huurcontract als onbestaande beschouwd en heeft u dus geen recht om de huurwaarborg op te eisen
Met dit schrijven eisen we de onvoorwaardelijke vrijgave van de huurwaarborg tenzij u binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven het bewijs van registratie van het contract voor het betekenen van de opzeg bezorgt.

Indien u, binnen de gestelde termijn, noch het bewijs van vrijgave, noch de vrijgave van de waarborg bekomt, zullen wij verplicht zijn om middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. uit het Gerechtelijk Wetboek de vrijstelling van de waarborg trachten te bekomen op kosten van de verdedigende partij.

Met vriendelijke groeten

Is dit een goede brief?

Ook moeten er nog wat onkosten geregeld worden, zou ik in deze brief ook vermelden dat ze die binnen redelijke termijn zouden willen doorsturen?

Vandebos

#9 , 06 jun 2010 21:27

Beste,

Sinds mijn laatste mail daterend van xxx 2010 hebben we niets meer vernomen van u. In deze mail had ik de vraag gesteld of u me bewijs van registratie van het appartement op de yyyyy te zzzzz zou leveren. Tot op heden (datum verzending AS) is hier nooit reactie op gekomen.

Art.3 §5 van de woninghuurwet van 20 februari 1991 stelt onomwonden dat een huurcontract binnen de twee maanden na ingang van het contract moet geregistreerd worden.

Mag ik u ook wijzen op art.1315 waarin vermeld staat dat hij die de uitvoering van een verbintenis vordert (in dit geval, de betaling van twee maanden huur vastgelegd in een huurwaarborg), het bestaan van dit contract dient te bewijzen. (onder de vorm van een registratiedocument).

Zonder dit bewijs van registratie heeft u volgens art 3 §5 niet het recht om een wederverhuringsvergoeding op te eisen

Met dit schrijven eisen we de onvoorwaardelijke vrijgave van de huurwaarborg tenzij u ons binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven het bewijs van registratie van het contract voor het betekenen van de opzeg bezorgt.

Indien u, binnen de gestelde termijn, noch het bewijs van registratie overmaakt, noch opdracht tot vrijgave van de waarborg geeft, zullen wij verplicht zijn om middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. Ger. W. de vrijstelling van de waarborg te bekomen op kosten van de verdedigende partij.

Met vriendelijke groeten

Is dit een goede brief?

Ook moeten er nog wat onkosten geregeld worden, zou ik in deze brief ook vermelden dat ze die binnen redelijke termijn zouden willen doorsturen?
Zie de rode tekst. Niet registratie maakt het huurcontract niet ongeldig, het stelt de huurder slechts vrij van een aantal voorwaarden bij het verlaten van het pand.

Het verzoek om u een duidelijk overzicht te bezorgen van de algemene kosten die nog dienen verrekend te worden mag u er effectief gewoon bijvoegen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jun 2010 16:50

Dat er een achterstand is bij de registratie van huurcontracten in Leuven kan ik niet geloven. Als verhuurder van een appartement was ik dinsdagvoormiddag 8 juni 2010 om 10.15 op het registratiekantoor Leuven 2 met 3 exemplaren van een huurcontract. Amper 3 minuten later stond er een stempel op en waren ze ingeschreven, en kon ik terug naar huis met mijn 2 exemplaren. Het derde was voor hen.
Ook in het verleden moest ik nooit langer dan 15 minuten wachten op een registratie.

Vandebos

#11 , 10 jun 2010 17:34

Er is in Leuven een ernstige achterstand met het digitaliseren van de archieven. Actuele contracten worden onmidellijk ingescand sinds 01/01/2007.

Terug naar “Huren”