Compromis ontbinden.

piepke952
Topic Starter

Compromis ontbinden.

#1 , 04 jul 2010 15:40

Beste, enkele maanden geleden hebben de kopers van een bouwgrond samen met mij (verkoper) een compromis ondertekent.
We hadden al een afspraak bij de notaris om de akte te gaan ondertekenen maar nu willen de kopers de compromis ontbinden.
Wij als verkopers willen dit echter niet en zouden liever de koop laten doorgaan maar de kopers hebben geen geld om te betalen.
In de compromis staat er dat als één van de partijen de compromis wil ontbinden dat de andere partij mag kiezen of koop al dan niet doorgaat, bij het ontbinden van de compromis moeten de kopers mij een schadevergoeding van 10% betalen ofwel kan ik beslissen om de koop toch te laten doorgaan en zijn de kopers mij 8% intrest per jaar verschuldigd bij laattijdige betaling. De termijn voor het ondertekenen van de akte is bijna voorbij.
Nu is mijn vraag als ik de koop toch laat doorgaan maar de kopers hebben geen geld hoe gaat dat dan verder?
De kopers hebben wel een eigen huis. Zou het huis dan worden aangeslaan en krijg ik dan spoedig mijn geld of is dat iets wat jaren kan aanslepen?

alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2010 16:46

Een compromis is reeds een verkoopsakte. Als de registratie er weet van heeft, dienen de registratiekosten in ieder geval te worden betaald, en dit binnen de 4 maanden na het ondertekene van het compromis. Als de koper dit weigert te doen, dient de verkoper het te doen om de boete te ontlopen. Naderhand kan dan alles via de rechtbank worden terug gevorderd.

piepke952
Topic Starter

#3 , 05 jul 2010 20:58

Een compromis is reeds een verkoopsakte. Als de registratie er weet van heeft, dienen de registratiekosten in ieder geval te worden betaald, en dit binnen de 4 maanden na het ondertekene van het compromis. Als de koper dit weigert te doen, dient de verkoper het te doen om de boete te ontlopen. Naderhand kan dan alles via de rechtbank worden terug gevorderd.
De kopers willen de compromis ontbinden, wij zijn daarmee akkoord maar wij willen dan de 10% voorschot hebben zoals er in de compromis staat, maar nu willen de kopers die 10% niet aan ons betalen, wat kunnen wij hieraan doen?
Moest deze zaak naar de rechtbank gaan zouden wij dit dan zeker winnen of is er ook een kans dat wij moeten opdraaien voor de gemaakte kosten (notaris, gerechtskosten)
Heeft er ook iemand een idee hoelang dat dit kan aanslepen voor de rechtbank?

Alvast bedankt voor de reactie

Reclame

j.demoor

#4 , 06 jul 2010 10:09

“Art.1654.Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De andere partij heeft de keuze tussen gedwongen uitvoering -wanneer die nog mogelijk is - en de ontbinding van de overeenkomst met schadevergoeding‘(Cass. 13 december 1985,Arr.Cass. 1985-86,561).

Als u de koop toch laat doorgaan door een vonnis(=gedwongen uitvoering) blijft de koper eigenaar van de bouwgrond en bezit u een schuldvordering(=vonnis) op hem,vatbaar voor uitvoerend beslag door gerechtsdeurwaarder.’De kopers hebben wel een eigen huis‘ dat reeds bezwaard kan zijn met schulden. De procedure in eerste aanleg kan ± een jaar duren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

piepke952
Topic Starter

#5 , 06 jul 2010 20:23

“Art.1654.Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De andere partij heeft de keuze tussen gedwongen uitvoering -wanneer die nog mogelijk is - en de ontbinding van de overeenkomst met schadevergoeding‘(Cass. 13 december 1985,Arr.Cass. 1985-86,561).

Als u de koop toch laat doorgaan door een vonnis(=gedwongen uitvoering) blijft de koper eigenaar van de bouwgrond en bezit u een schuldvordering(=vonnis) op hem,vatbaar voor uitvoerend beslag door gerechtsdeurwaarder.’De kopers hebben wel een eigen huis‘ dat reeds bezwaard kan zijn met schulden. De procedure in eerste aanleg kan ± een jaar duren.
Bedankt voor je reactie. Er is geen hypotheek op de woning van de kopers.
Dus als ik het goed begrijp als we de koop laten doorgaan door een vonnis, dan zal de woning in beslag genomen worden en verkocht worden zodat ik het volledige bedrag van de bouwgrond + de extra intresten krijg zoals er in de compromis staat. Waarschijnlijk moeten de kopers dan ook opdraaien voor alle gemaakte kosten (notaris, gerecht) zodat dit voor mij geen financiele gevolgen kan hebben.
Volgens mij heb ik geen andere keuze dan naar de rechtbank te stappen, de kopers willen de ontbinding van de compromis enkel ondertekenen als ze mij geen schadevergoeding moeten betalen maar daar ga ik niet met akkoord want ik heb zelf kosten gemaakt.
Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste aanpak?

roharro

#6 , 06 jul 2010 20:30

Ik zou een advocaat een brief laten schrijven waarin twee opties worden voorgesteld:

1. ontbinding door wederzijdse toestemming met de voorziene schadevergoeding; antwoord aan advocaat te sturen binnen x dagen; zoniet:
2. geen ontbinding en rechtszaak tot invordering van de gehele verkoopprijs
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float

#7 , 06 jul 2010 20:34

+ misschien al bewarend beslag leggen op de woning die zij hebben.

Terug naar “Kopen”