nee ben geen advocaat, maar ik hou er wel van om vreemde situaties uit te pluizen
Deze redenering baseeerde ik enerzijds op de bestaande wetteksten en historische teksten "van hééél lang geleden" 8) en de interpretatie van de akte: en die slaat op de oorspronkelijke bestemming van de grond toendertijd.
Vermits je vertelde dat dat wegeltje door je tuin trekt en je buurboer er door wil met zijn tractor, ben ik beginnen doordenken over de ware oorzaak van het probleem: namelijk een akte die gebaseerd was op een specifieke situatie in 1932.
die notaris heeft toen niet echt een fout gemaakt: hij heeft alleen geprobeerd een akkoord tussen twee erven/partijen per akte te bekrachtigen (ondanks het feit dat die voetwegel gewoon te smal was om er met paard en kar door te kunnen).
Maar wat ik je ten stelligste aanraad: laat je privé buurtwegel geregistreerd staan zoals hij is. Onderneem geen stappen om hem te laten verleggen. Hij ligt als privé buurtvoetwegel vast en als hij als dusdanig gebruikt wordt heb je daar eigenlijk geen last van. (want de boer mag daar toch NIET door met een tractor
boompjes planten en poortjes én bordje: "PRIVé weg" hangen en er komt geen kat meer door (of ja de kat wel nog natuurlijk 8)
De notariele akte zou je inderdaad wel kunnen laten "corrigeren": die
erfdienstbaarheid gaat er gewoon
uit.
Want voor de boer van generlei nut als ie er toch niet door mag met zijn masjien..
welke argumenten kan je aanbrengen voor de schrapping:
- omdat de buurtwegel slechts een SENTIER is (1 M) en GEEN chemin is (moet meer dan 2m zijn) en dus onmogelijk met "paard en kar" berijdbaar (laat staan een tractor

zonder jouw eigendom voortdurend te beschadigen.
- jouw grond geen akker is (situatie toendertijd) , maar een bewoonde omgeving. dus geen tractoren IN je tuin, dat ontneemt je het rustig genot van je goed.
- het actueel toepassen van die notariele erfdienstbaarheid "bezwaart" jouw goed meer dan oorspronkelijk vastgelegd: je zou namelijk meer grond moeten afstaan om er met de tractor door te kunnen. Dit doet de erfdienstbaarheid ook uitdoven.
- de heersende partij kan perfect langs zijn eigen grond de achterliggende gronden bereiken. Dat ie dat nu niet meer kan omdat hij zelf een tuinhuis heeft gezet op zijn grond, pal op de toegang; is jouw probleem niet, maar het zijne. Hij had het maar een beetje verder moeten zetten...(alternatieve bereikbaarheid vernietigt in principe volledig de erfdienstbaarheid)
Aldus is de reden voor erfdienstbaarheid volledig uitgedoofd en/of onmogelijk toepasbaar en kan die clausule ook uit de notariele akte van jouw grond.
ja, plant die boompjes, hang twee poortjes en bordje "PRIVé WEG".
Ps: en je buurtboer vriendelijk informeren.
Laat je iets weten hoe hij reageert?