Mag mijn buur zomaar op mijn eigendom komen?

GregoryvG
Topic Starter

Mag mijn buur zomaar op mijn eigendom komen?

#1 , 07 jul 2010 08:36

Ik zit met enkel vragen mbt buurtwegen.

Eerst kort de feiten.

Wij zitten met een wandelweg die dwars door ons eigendom loop. De weg loop van aan de straatkant tussen ons huis en de oprit, dit tot achteraan het huis, en dan loopt die door onze tuin.
Ik ben naar het kadaster gaan kijken en tevens naar de Atlas-buurtwegen kaarten.
Op het Atlas-buurtweg staat deze wandelweg op, dus het zal geklasseerd zijn als buurtweg. Op deze kaart staat tevens bij die weg een "1", wat volgens mij aanduid op de breedte van de weg. De reden waarom ik dit denk, is omdat ik een blad gevonden heb ("Tableau general des communication vicinales") met GeoViewer en daar staat tevens dat de breedte 1m is.

zie tekening (via megaupload gedaan 1MB) http://www.megaupload.com/?d=OIZ0U9R0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ons eigendom is nummer 267R. Eerst een vooral wens ik het pad aan de zijkant van ons eigendom brengen, aan de zijde van 249V. Uit het verleden (vorige eigenaar) bleek dat de buur daar niet voor open staat. Vroeger zou er al een procedure gestart zijn geweest maar deze buur zou het tegengewerkt hebben. Enige overtuigingstips?

De buur aan de andere zijde, namelijk 296C, bezit tevens grond 266A. Vorige keer wilde die buur met zijn tractor op zijn grond 266A. Hij kwam met zijn tractor op onze oprit gereden en zei dat ik verplicht was hem door te laten zodat hij via het buurtweg op zijn grond mocht. Daar de tractor breder was dan de buurtweg zei hij mij dat ik verplicht was om mijn omheining weg te toen en voor hem plaats moest maken zodat hij zijn bocht kon nemen met zijn tractor. Klopt dit?

Volgens een juridisch documenten over buurtwegen (gevonden op het net), is een buurtweg een weg die gebruikt word voor te wandelen ,paard, maar tractoren vind ik niet terug.

De buurtweg is dus 1m breed (Atlas buurtweg plan) moet ik meer plaats houden naast deze buurtweg zodat hij met zijn tractor door kan?
Op het einde van de zomer wens ik rond mijn oprit buxussen en verlichting te plaatsen, wat wilt zeggen dat hij dan totaal niet meer door kan.
Wat zijn de zaken hieromtrent? Kan ik hem verbieden op mijn grond te komen (exclusief buurtweg)

Zou er mij iemand raad kunnen geven aub.

Bedankt voor de moeite. Gregory

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jul 2010 10:33

ik denk dat een buurtweg tot 1 m enkel bedoeld is voor recreatief gebruik: wandelen, fietsen, te paard.
Als het groter is, en er is bepaald dat het een weg is "belast met erfdienstbaarheid": dan mag een tractor er ook maar enkel door als de breedte 2M30 is...Hele zware tractoen mogen zelfs maar door als het nog breder is. De tractor mag hoe dan ook je eigendom niet "raken", dus als die banden over de wegel gaan, beschadigt hij je eigendom...

Dus zelfs al rust er op je buurtweg een "erfdienstbaarheid voor landbouwers"; dan moet die breed genoeg zijn om ze er ook door te laten.
Je buurboer mag er dus alleen te voet, met zijn koe of te fiets door.

GregoryvG
Topic Starter

#3 , 07 jul 2010 13:36

Bedankt voor uw reply,

Volgens de atlas der buurtwegen is de weg geklasseerd al 1m breedte.
In de akte is het aangeduid als "erfdienstbaarheden" dus wil het zeggen dat hij met de tractor erop mag.

Indien ik het goed versta zal hij echter met zijn tractor niet door kunnen daar de weg maar 1m breed is. En ik ben niet verplicht om hem door te laten via mijn eigendom. Effectief zijn banden maken groeven op mijn gazon.

Goed dan kan ik mijn haag daar zetten. Nu is het op een beleefde manier gaan zeggen dat ik de nodige gegevens heb verzameld en hij niet meer door mag. Hopelijk doet hij niet te moeilijk.

Reclame

eylis

#4 , 07 jul 2010 14:43

en nu wordt het ingewikkeld:
de dienstbaarheid aan de buur betreft dus een 1M begaanbare buurtweg.
Maar de wet heeft ook regels mbt tot het beplanten van je grens van je land tov je buur (of in dit geval de erfdienstbare weg) . dus het is goed mogelijk dat je je struiken nog eens 30 cm van je grens moet zetten, dus niet pal op de grens met de wegel.

Maar heb je al aan het volgende gedacht:
- erfdienstbaarheid is steeds tussen 2 specifieke partijen: de eigenaar van het land waar hij door loopt (de lijdende) en de eigenaar van het land waar de dienstbaarheid voor bestaat (de heersende). Deze afspraak geldt enkel tussen deze twee partijen. Dat betekent ook dat als de dienstbaarheid voor de ene niet meer strikt nodig is deze ook kan opgeheven worden. (Maar hoe dat administratief gaat, weet ik niet)
enkele pertinente vragen:
- Is er mogelijk een alternatieve weg waarlangs de buurboer zijn land kan bereiken? (via andere weg waar WEL een tractor door kan.
- Kan je stellen dat hij de afgelopen 30 jaren nooit je wegje heeft gebruikt omwille van de erfdienstbaarheid? (dus de andere weg genomen heeft)
dwz: al wandelend heeft hij'm wel kunnen gebruiken als buurtweg.
maar met tractor kon toch niet .
één of beide redenen kunnen voldoen om de erfdienstbaarheid te laten schrappen (maar ik weet niet hoe dat gebeurt; bij vredegerecht? notaris?)
dan blijft enkel nog het predikaat "buurtweg" en dan plant je je struiken zoals je wil net naast het wegeltje.

GregoryvG
Topic Starter

#5 , 07 jul 2010 15:50

Volgens de atlas der buurtwegen zou het pad 1m moeten zijn, momenteel is deze in werkelijkheid max 1.5m.
Daar kan uw 30 cm dus vandaan komen.

Dit staat in de akte

“ERFDIENSTBAARHEDEN
In gemelde akte verdelingverleden voor notaris Robert Bauwens te haaltert op zesentwintig februari negentienhonderd vijfendertig, staat letterlijk het volgende bedongen:
De kavels, die tengevolge dezer verdeling van genen los meer zouden voorzien zijn, mogen over de in dezen akt beschreven goederen los en doorweg, zelf met paarden en wagens, ten naaste naar de straat en ten minste schade mogelijk.
"

U zegt dat erfdiensbaarheid tussen 2 partijen is, de lijdende eigenaar van het land, ik dus, wie is dan de heersende hier?

Op uw vragen:
* Ja via zijn eigen grond, hij heeft aan de andere zijde nog een stuk grond die rechtstreeks van de straat naar zijn land gaat. Echter is hier een tuinhuis in de weg en geraakt hij er dus niet.
* de tractor is al wel op het land geweest, maar wel via mijn grond naast het wegje.
* Wandelaars komen er laat ons zeggen 1x op de maand, misschien 2x

bedankt greg

eylis

#6 , 07 jul 2010 16:51

de tweede partij in de akte (de heersende) is niet de naam van de eigenaar, maar de kavelpartij die de erfdienstbaarheid nodig heeft. .
Konkreet moeten daar dus de kavelnummers van de gronden op staan die enkel en alleen bereikbaar zijn via jouw grond.(dus op geen enkel andere manier mogelijk te bereiken)

als de buurboer (van de heersende partij dus) wel via zijn eigen grond tot aan die kavel kan geraken, dan IS ER WEL een uitweg, en dan is de erfdienstbaarheid van jouw wegje zelfs vrij onnodig in die akte gezet. wie heeft dat tuinhuis daar neergepoot op zijn land?, hijzelf?
Dan is dat eigenlijk zijn probleem... Vrij grof dat hij zou eisen zich door een wegeltje van 1 meter te murwen met een tractor van 3 meter.
Bovendien:
- paard en kar kunnen daar ook niet door...
- elke keer dat hij met zijn tractor door je wegeltje zou dreunen zou hij je gazon/grond(beschadiging) elke keer weer in de oorspronkelijke staat moeten terugbrengen.
- hij kan proberen per advocaat een verbreding van de erfdienstbaarheid te eisen vie vredegerecht. Maar vermits jouw grond dan extra "bezwaard" wordt (wordt zelden toegestaan) én hij via een andere weg toch met zijn tractor daar kan geraken, zal de vrederechter dat niet toestaan.
Dat hij zijn tuinhuisje maar verplaatst. (hij kan het gewoon platrijden met zijn trac...
Pittig detail: heeft hij dat daar met de juiste vergunningen gezet? :)

Nee, dat is een vreemde erfdienstbaarheid (of recht van doorgang - seritudeweg) , want dan had de weg minstens 2 meter moeten zijn om paard en kar door te kunnen laten,
ben curieus hoe hij gaat reageren!

bartvdv

#7 , 07 jul 2010 17:03

Moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen een buurtweg met een openbaar karakter en een erfdienstbaarheid (tussen eigenaars onderling)? Indien het gaat om een voetweg dan is de breedte 1 meter en moet er niet meer getolereerd worden. Ik zou dus met andere woorden niet toelaten dat de man met zijn tractor over jouw eigendom rijdt en die beschadigd. Desnoods zou ik wat houten palen in de grond slaan en die verbinden met draad.

Je kan een procedure starten bij de dienst Patrimonium van de stad of gemeente om de buurtweg te verleggen en zelfs af te schaffen. De produre is niet kosteloos. Jij wil de weg gewoon verleggen, dus ik zie niet in welke bezwaren de gemeente zou kunnen hebben.

Via de vrederechter kan je de buurtweg ook laten afschaffen (artikel 710 bis B.W. ) als die geen nut meer heeft, wat mij hier in dit geval wel zo lijkt.

GregoryvG
Topic Starter

#8 , 07 jul 2010 17:13

Het tuinhuis is volgens mij, maar kan niet 100% zekerheid zeggen, gezet door zijn vader. Hij heeft namelijk het huis en de grond geerft.

Het wegje is niet de enigste weg om aan zijn grond te komen, achter die ene grond dan loop ook nog een wegje die op zijn beurt op een zijstraat uitkomt.

In de akte staat er dus erfdienstbaarheid, en op de atlas der buurtwegen staat deze ook op. BartVDV je hebt eigenlijk gelijk, welk is het nu?
Het verplaatsen van een buurtweg moet je aanvragen.
Het verplaatsen van een erfdienstbaarheid moet je niet aanvragen: volgens een artikel "Wanneer de oorspronkelijke plaat van uitoefening van de erfdienstbaarheid in de loop der tijden een meer bezwarend karakter krijgt, mag de eigenaar van het lijdend erf een andere plaats aanbieden die de last van het lijdend erf vermindert en toch even gemakkelijk is voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid, zonder dat de eigenaar van het heersend erf dit mag afwijzen."

eylis

#9 , 07 jul 2010 20:18

dit is echt interessant...
jouw weg is tegelijkertijd een buurtweg en door de akte ook nog een "erfdienstbare weg"(servitudeweg)
Opgelet: een buurtweg is of van openbare aard of van privé-aard! Alnaargelang hij zich op openbaar terein of privé-terrein bevindt.

De openbare worden beheerd door gemeente of andere officiele instanties en daar is de wetgeving ietwat beter omschreven wat beplanting, onderhoud en ontsluiting betreft.
De privé buurtwegen worden ook in de buurtwegenatlas vermeld omdat dat vaak heel oude wegeltjes zijn die ooit eens gelegd zijn omdat bepaalde boerenhofjes achter andere lagen en dus niet bereikbaar via de openbare weg. Dat kwam zo omdat de zoon van een boer bijvoorbeeld een kavel kreeg van zijn vader achter zijn doening en daar dan bouwde. Meestal ging dat dan om een "chemin" (groter dan 2 meter, maar dat kon ook een "sentier" zijn een voetweg van ampel een meter breed.

Hier de infotekst van een buurtatlas (dus waar alle buurtwegen in staan) : die tekst is heel verhelderend:
Een echte definitie van buurtweg geeft de wetgever ons niet (wet van 10 april 1841).
Practisch komt het er op neer dat alle wegen welke werden opgenomen in de atlas der buurtwegen als buurtweg dienen beschouwd. Ook die wegen welke sedert 1845 werden erkend of aangelegd conform de wet op de buurtwegen behoren tot de buurtwegen. Een aantal van de in de atlas opgenomen wegen horen evenwel niet meer tot de buurtwegen: zij zijn intussen opgenomen in de gewestwegen of provinciale wegen of werden afgeschaft.

De aanleg van de meeste atlassen werd beeindigd in 1844. Zij maken een onderscheid in wegen (chemins) en voetwegen (sentiers). Voetwegen zijn de smalle wegen, soms zelfs minder dan 1m breed en waarvan de bedding meestal toebehoort aan de aangelanden.

Dus jouw wegel is een voetweg (sentier), behoort tot jouw privé-domein, 1 meter breed en bedoeld om op te STAPPEN :D
Die notaris die ooit die akte heeft opgesteld heeft gepoogd van een voetweg hier een erfdienstbare weg van te willen maken dwz: hier moet een paard en kar doorkunnnen (we hebben het nog niet eens over een tractor :roll: ; dus minstens 2M30 breed. Wat het niet is.

Ik vermoed ongeveer hoe dat zo is kunnen gebeuren: Ik neem aan dat jouw grond nu bebouwd is? Huis, tuin etc? Vermoedelijk is er dan ooit de bestemming van de kavel gewijzigd? Als je grond vroeger gewoon landbouwgrond was, stak het vermoedelijk zo nauw niet of een voetweg als doorgangsweg zou gebruikt moeten worden en hebben die boeren maar afgesrpoken, ach sjees daar maar door: als je met je wielen in mijn akker zit is dat niet erg...Zoiets?

Maar dus formeel en actueel: jouw grond is geen akker meer, maar een tuin: die boer moet zijn eigen tuinhuisje maar verzetten.
Leg het hem maar eens rustig uit. je weg is een private buurtweg waar hij door mag stappen en fietsen
en met zijn koe mag hij er ook nog door 8)
Ik ben echt benieuwd...
iemand nog meer ideeen?

GregoryvG
Topic Starter

#10 , 07 jul 2010 22:52

Amai dit is pas een mooi uitleg en hulp, ben je advocaat?

Dus Atlas der buurtwegen heeft het laatste woord. wilt dit zeggen dat de tekst in de akte onwettig is of zo? Zou ik terug naar de notaris gaan?

Je hebt het volledig juist vroeger waren dit 2 gronden. enkele jaren geleden (voor ons) hebben ze van deze 2 gronden 1 bouwgrond gemaakt.

Het enigste is dat je een erfdienstbaarheid zonder probleem mag verschoven worden en buurtweg niet. Het voordeel van een buurtweg is dat hij smal is en aan het begin en einde een tuindeur mag staan. Deze moet wel continu toegankelijk zijn.
Het is dus effectief een privébuurtweg met als onderscheid een voetweg. De breedte is dus 1 meter, en volgens wat ik lees moet ik daar niet nog eens 30cm van wegblijven.
Planten maar zou ik zeggen.

Als ik nu de aanvraag ga indienen voor de buurtweg te verleggen naar het uiteinde van ons grond, zal hij wel bezwaar indienen zodat dit niet door kan gaan. Ik ben al bang dat het een strijd ga worden.

eylis

#11 , 08 jul 2010 10:19

nee ben geen advocaat, maar ik hou er wel van om vreemde situaties uit te pluizen :wink:
Deze redenering baseeerde ik enerzijds op de bestaande wetteksten en historische teksten "van hééél lang geleden" 8) en de interpretatie van de akte: en die slaat op de oorspronkelijke bestemming van de grond toendertijd.

Vermits je vertelde dat dat wegeltje door je tuin trekt en je buurboer er door wil met zijn tractor, ben ik beginnen doordenken over de ware oorzaak van het probleem: namelijk een akte die gebaseerd was op een specifieke situatie in 1932.
die notaris heeft toen niet echt een fout gemaakt: hij heeft alleen geprobeerd een akkoord tussen twee erven/partijen per akte te bekrachtigen (ondanks het feit dat die voetwegel gewoon te smal was om er met paard en kar door te kunnen).

Maar wat ik je ten stelligste aanraad: laat je privé buurtwegel geregistreerd staan zoals hij is. Onderneem geen stappen om hem te laten verleggen. Hij ligt als privé buurtvoetwegel vast en als hij als dusdanig gebruikt wordt heb je daar eigenlijk geen last van. (want de boer mag daar toch NIET door met een tractor :D
boompjes planten en poortjes én bordje: "PRIVé weg" hangen en er komt geen kat meer door (of ja de kat wel nog natuurlijk 8)

De notariele akte zou je inderdaad wel kunnen laten "corrigeren": die erfdienstbaarheid gaat er gewoon uit.
Want voor de boer van generlei nut als ie er toch niet door mag met zijn masjien..

welke argumenten kan je aanbrengen voor de schrapping:
- omdat de buurtwegel slechts een SENTIER is (1 M) en GEEN chemin is (moet meer dan 2m zijn) en dus onmogelijk met "paard en kar" berijdbaar (laat staan een tractor :) zonder jouw eigendom voortdurend te beschadigen.
- jouw grond geen akker is (situatie toendertijd) , maar een bewoonde omgeving. dus geen tractoren IN je tuin, dat ontneemt je het rustig genot van je goed.
- het actueel toepassen van die notariele erfdienstbaarheid "bezwaart" jouw goed meer dan oorspronkelijk vastgelegd: je zou namelijk meer grond moeten afstaan om er met de tractor door te kunnen. Dit doet de erfdienstbaarheid ook uitdoven.

- de heersende partij kan perfect langs zijn eigen grond de achterliggende gronden bereiken. Dat ie dat nu niet meer kan omdat hij zelf een tuinhuis heeft gezet op zijn grond, pal op de toegang; is jouw probleem niet, maar het zijne. Hij had het maar een beetje verder moeten zetten...(alternatieve bereikbaarheid vernietigt in principe volledig de erfdienstbaarheid)

Aldus is de reden voor erfdienstbaarheid volledig uitgedoofd en/of onmogelijk toepasbaar en kan die clausule ook uit de notariele akte van jouw grond.

ja, plant die boompjes, hang twee poortjes en bordje "PRIVé WEG".
Ps: en je buurtboer vriendelijk informeren.
Laat je iets weten hoe hij reageert?

j.demoor

#12 , 08 jul 2010 10:22

De artikelen 1 tot 9 van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen bepalen de procedure van erkenning van een buurtweg. De kwalificatie van een weg als buurtweg door opname in de atlas, heeft tot gevolg dat deze tot het openbaar domein behoort, en dient tot het openbaar gebruik.

Onderzoek de atlas van de buurtwegen bij uw gemeentebestuur en bevraag u daar nadien SCHRIFTELIJK over de breedte van die buurtweg .

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf INGESLOTEN ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een UITWEG vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

Een recht van OVERGANG is noch voortdurend(art.688 B.W.) noch zichtbaar(art.689 B.W.) en kan dus enkel door een titel gevestigd worden. Vraag die titel aan degene die zich op zulk recht beroept.

Weiger ieder gebruik door derden van uw grond over een breedte die groter is dan deze vermeld in de atlas der buurtwegen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

GregoryvG
Topic Starter

#13 , 08 jul 2010 22:51

Beide bedankt voor het antwoord en de voorstellen.
Ik ga het gewoon doen, de haag zetten en twee tuindeuren plaatsen.

Weet nog niet of ik naar de notaris ga gaan. Zou dat niet wat slapende honden wakker maken zijn?

De aanvraag om de buurtweg te verplaatsen ga ik niet doen. Ik ga enkel die poorten zetten en die plakaat. Hiermee zal het volk wel wegblijven.

Momenteel is de weg dus 1.3m, in de atlas staat het wel 1m, maar ga dat zo laten. Bestaande tuindraad ga ik niet speciaal verzetten.

Jullie hebben mij sterk geholpen, en dank jullie hiervoor.
Ik laat iets weten hoe het vordert.

Alle bijkomende opmerkingen zijn nog steeds welkom.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 jul 2010 14:23

plant bloemekes langs de buitenzijde van de draad - liefst ' natuurlijke wildmengelingen' vermoedelijk wel te krijgen bij vb 'velt'
Maak de poortjes wel stevig en in materialen door de gemeente toegelaten

eylis

#15 , 09 jul 2010 18:11

jaaa! Maak er een mooi liefelijk ombloemd buurtwegeltje van. Dat is eingelijk ook de bedoeling van die voetwegjes.
De gemeente ga je alvast meehebben op je kant, die vinden dat een meerwaarde....
Als de boer nog zou opspelen zal de gemeente hoogwaarschijnlijk wijzen op het "landelijke authentieke " karakter van een VOETwegje

Terug naar “Andere”