We hebben eind vorig jaar een schriftelijk oproeping gehad om tot definitieve oplevering (pas na 2 jaar) over te gaan, deze hebben we toen al geweigerd.
U hebt dus al een eerste definitieve oplevering geweigerd.
- Hoe heeft u dit geweigerd? En binnen welke termijn?
- Wat is er nadien gebeurd en/of wat was de reactie van de aannemer?
De laatste punten zijn ze pas enkele weken geleden komen herstellen.
Ik denk dat we te laat zijn voor eventuele schadevergoedingen? We hebben het vooral gehad dat het steeds weken tot maanden duurt voor er reactie is.
Dus aangezien de aannemer het merendeel van de gebreken al is komen herstellen, ga ik ervan uit dat ze uw weigering en uw argumenten dus aanvaard hebben. Heeft u echter in de communicatie volgend op uw eerste weigering schriftelijk een maximum termijn vastgelegd waarin de gebreken hersteld moesten worden? Indien nee, dan staat u niet zo sterk. Aannemers hebben immers een drukke planning aan te houden. Ik zou in uw situatie ook gefrustreerd zijn, maar een periode van 06 maanden of iets meer lijkt mij dan niet onredelijk. U bent immers niet de enige klant.
Dus het overgrote merendeel van de punten zijn reeds hersteld. Op basis waarvan wilt u dan nog een schadevergoeding vragen? De lange duur? Veel succes. Een rechter kan mogelijk oordelen dat een termijn van 7-8 maanden onredelijk is, maar ik acht die kans eerder klein. Hang echt van situatie tot situatie af, en de rechter zal ook rekening moeten houden met de argumenten van de tegenpartij. De aannemer zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat er bijkomende onderdelen besteld moesten worden die met vertraging geleverd zijn, etc. Er zijn vele redenen voor de mogelijke vertraging.
We hebben al een minnelijke schikking voorgesteld dat we onmiddelijk ondertekenen als we zo'n filterpotje krijgen (al dan niet tegen betaling).
En wat was hun reactie?
Ik mis ook het antwoord op een cruciale vraag: was de gebarsten filterpot opgenomen in het proces-verbaal van de voorlopige oplevering (en zit u bijgevolg al bijna 3 jaar zonder werkend toilet op de benedenverdieping)? Of is dit probleem nadien opgedoken, en zo ja, hoeveel tijd na de voorlopige oplevering?
U kan een nieuwe oproep tot definitieve oplevering gerust opnieuw weigeren—meerdere keren zelfs. Maar echter niet onbeperkt. En er dient de aannemer ook een redelijke kans gegeven te worden om de gebreken te herstellen.
Het staat u uiteraard volledig vrij om hier juridisch een zaak van te maken. Als u tijd, geld en energie wilt steken in een rechtszaak i.p.v. zelf de filterpot van 30 EUR te bestellen en 30 minuutjes werk uit te voeren, dan wens ik u veel succes toe.