Weigering definitieve oplevering ?

TNFke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigering definitieve oplevering ?

#1 , 19 aug 2025 23:27

Onze voorlopige oplevering bij Smarthome sleept inmiddels al bijna drie jaar aan. De laatste punten zijn bijna afgehandeld, maar nu is er een probleem met het filter van de regenput.

Eén van de filterpotjes vertoont barsten, waardoor de pomp moet worden uitgeschakeld. Hierdoor kunnen we geen gebruik maken van het toilet op het gelijkvloers of van de buitenkraan.

Het is niet de eerste keer dat hun reactie traag of laks is. We vragen ons af of het de moeite loont om juridische stappen te overwegen, of dat andere acties meer effect zouden hebben.

In ieder geval zijn we van plan om een officiële weigering van de definitieve oplevering per aangetekende brief te versturen, maar zijn er nog andere opties?

loeki

#2 , 20 aug 2025 05:51

Na 3 jaar barstjes........................
Hebt U hem bij het vervangen van de filter niet te vast aangedraaid?
Ga naar een leverancier van dergelijke filters en haal een nieuwe pot...............probleem opgelost
Is de moeite niet om er veel woorden aan vuil te maken en zeker geen aanvaardbare reden om de oplevering te weigeren

EscalatorCrow

#3 , 20 aug 2025 06:21

Zo één afzonderlijke filterpot kost een 25-30 EUR...ik kan geloven dat je op die manier nooit tot een definitieve oplevering geraakt.

Reclame

lukasi

#4 , 20 aug 2025 15:23

woon je daar al 3 jaar ???
Dan is de voorlopige oplevering overgegaanin een aanvaarding van de woning.

En eerlijk voor een potje van plastiek ???

Corwynn

#5 , 21 aug 2025 10:44

woon je daar al 3 jaar ???
Dan is de voorlopige oplevering overgegaanin een aanvaarding van de woning.
Gewoon ter informatie: uw stelling is niet noodzakelijk van toepassing indien het een pand betreft in een appartementsblok met meerdere eigenaars. In deze situatie dienen normaliter eerst de gemeenschappelijke delen definitief opgeleverd te worden vooraleer er tot de definitieve oplevering van de privatieve delen kan worden overgegaan. Dit was bijvoorbeeld het geval in mijn vorige woning; mijn appartement heb ik verkocht na 4 jaar bewoning en er was nog geen enkel privatief deel van de bewoners definitief opgeleverd gezien de verschillende problemen die de finale oplevering van de gemeenschappelijke delen tegenhield.

Maar gezien er sprake is van een regenwaterput, ga ik ervan uit dat het een gewoon huis betreft (voor 1 gezin) en de bovenstaande informatie dus niet van toepassing is. Ik vind echter nergens direct terug dat er na een bepaalde termijn volgend op de voorlopige oplevering (en met woonstbetrekking door de eigenaar) tot een formele aanvaarding van het pand is overgegaan. Dat is nieuwe informatie voor mij. De definitieve oplevering kan immers pas ten vroegste na 01 jaar volgend op de voorlopige oplevering plaatsvinden. Ik heb echt wel al vaker gehoord dat de definitieve oplevering zeer lang heeft aangesleept.

Vergist u zich mogelijk met een stilzwijgende oplevering (i.e. woonstbetrekking alvorens er een voorlopige oplevering is gebeurd)? In dit geval heeft de eigenaar dan wel de werken—inclusief alle gebreken—aanvaardt en kan zich derhalve niet (zomaar/meer) beroepen op de aannemer voor verdere herstelling.

In ieder geval, aan de topic starter:
  • Bent u door de bouwheer/aannemer in al die tijd reeds formeel schriftelijk opgeroepen om tot definitieve oplevering over te gaan?
  • Het formeel weigeren van de definitieve oplevering gebeurt inderdaad schriftelijk en best via aangetekend schrijven.
  • Het weigering van een definitieve oplevering kan alleen indien er sprake is van ernstige gebreken of zware bouwfouten. Niet-werkende toiletten vallen hier vaak onder. Maar kleine gebreken of afwerkingsfouten zijn echt geen reden om een definitieve oplevering te weigeren.
  • Ik ga er van uit dat dit gebarsten filterpotje ook effectief opgenomen is in het proces-verbaal van voorlopige oplevering dat bijna 3 jaar geleden is opgesteld? Indien niet zou ik—even advocaat van de duivel spelende—ook als bouwheer kunnen betwisten dat dit niet mijn fout is. U kan deze even goed zelf beschadigd hebben gedurende het onderhoud. Bewijst u maar het tegendeel.
  • Ik deel mijn mening met anderen in dit topic. Het sop lijkt me de kolen echt niet waard. Bestel een nieuwe filterpot, installeer het, en klaar is Kees. Ik zou in uw schoenen geen dure juridische veldslag beginnen voor 01 enkel overgebleven puntje—en al zeker niet als het filterpotje betreft van om en bij 30 EUR. But you do you.

Mijn nieuwe woning is ook nog niet definitief opgeleverd. Er ontbrak bijvoorbeeld nog een afdekplaatje aan het afvoerkanaal van mijn schuifraam (ondertussen opgelost). De rechter zou nogal lachen als ik hiervoor de definitieve oplevering zou weigeren...

lukasi

#6 , 21 aug 2025 10:56

inderdaad, lomp van me, Zat met een stilzwijgende voorlopige oplevering door bewoning

TNFke
Topic Starter

#7 , 21 aug 2025 14:08

Ter info, er waren nog openstaande punten.

We hebben eind vorig jaar een schriftelijk oproeping gehad om tot definitieve oplevering (pas na 2 jaar) over te gaan, deze hebben we toen al geweigerd.

- Er was nog een issue met de afvoer in de keuken, waar een buis slecht was geplaatst.
- De kraan in de keuken had gebreken.
- De regenput lag vol bouwafval.
- De buitenverlichting was niet volgens plan.
- Een buitenplaat werd niet goed bevestigd.
- ...

De laatste punten zijn ze pas enkele weken geleden komen herstellen.

Ik denk dat we te laat zijn voor eventuele schadevergoedingen? We hebben het vooral gehad dat het steeds weken tot maanden duurt voor er reactie is. We hebben al een minnelijke schikking voorgesteld dat we onmiddelijk ondertekenen als we zo'n filterpotje krijgen (al dan niet tegen betaling).

Corwynn

#8 , 21 aug 2025 17:26

We hebben eind vorig jaar een schriftelijk oproeping gehad om tot definitieve oplevering (pas na 2 jaar) over te gaan, deze hebben we toen al geweigerd.
U hebt dus al een eerste definitieve oplevering geweigerd.
  • Hoe heeft u dit geweigerd? En binnen welke termijn?
  • Wat is er nadien gebeurd en/of wat was de reactie van de aannemer?
De laatste punten zijn ze pas enkele weken geleden komen herstellen.
Ik denk dat we te laat zijn voor eventuele schadevergoedingen? We hebben het vooral gehad dat het steeds weken tot maanden duurt voor er reactie is.
Dus aangezien de aannemer het merendeel van de gebreken al is komen herstellen, ga ik ervan uit dat ze uw weigering en uw argumenten dus aanvaard hebben. Heeft u echter in de communicatie volgend op uw eerste weigering schriftelijk een maximum termijn vastgelegd waarin de gebreken hersteld moesten worden? Indien nee, dan staat u niet zo sterk. Aannemers hebben immers een drukke planning aan te houden. Ik zou in uw situatie ook gefrustreerd zijn, maar een periode van 06 maanden of iets meer lijkt mij dan niet onredelijk. U bent immers niet de enige klant.

Dus het overgrote merendeel van de punten zijn reeds hersteld. Op basis waarvan wilt u dan nog een schadevergoeding vragen? De lange duur? Veel succes. Een rechter kan mogelijk oordelen dat een termijn van 7-8 maanden onredelijk is, maar ik acht die kans eerder klein. Hang echt van situatie tot situatie af, en de rechter zal ook rekening moeten houden met de argumenten van de tegenpartij. De aannemer zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat er bijkomende onderdelen besteld moesten worden die met vertraging geleverd zijn, etc. Er zijn vele redenen voor de mogelijke vertraging.
We hebben al een minnelijke schikking voorgesteld dat we onmiddelijk ondertekenen als we zo'n filterpotje krijgen (al dan niet tegen betaling).
En wat was hun reactie?

Ik mis ook het antwoord op een cruciale vraag: was de gebarsten filterpot opgenomen in het proces-verbaal van de voorlopige oplevering (en zit u bijgevolg al bijna 3 jaar zonder werkend toilet op de benedenverdieping)? Of is dit probleem nadien opgedoken, en zo ja, hoeveel tijd na de voorlopige oplevering?

U kan een nieuwe oproep tot definitieve oplevering gerust opnieuw weigeren—meerdere keren zelfs. Maar echter niet onbeperkt. En er dient de aannemer ook een redelijke kans gegeven te worden om de gebreken te herstellen.

Het staat u uiteraard volledig vrij om hier juridisch een zaak van te maken. Als u tijd, geld en energie wilt steken in een rechtszaak i.p.v. zelf de filterpot van 30 EUR te bestellen en 30 minuutjes werk uit te voeren, dan wens ik u veel succes toe.

Terug naar “Kopen”